Gå til innhold
Arkivverket

[#70432] Ole Olsen og Mari Knudsdatter


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg leter etter Ole Olsen f. 1810 i Flesberg og Mari Knudsdatter f. 1812 i Gransherad.Jeg har funnet en sønn Ole født 03.02.1841 i Kongsberg av disse foreldrene men jeg klarer ikke å finne vielsen deres. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1100&idx_id=1100&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Lurer imidlertid veldig på disse som står som gifte nr. 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tar jeg feil om jeg tror at Gransherad ligger i Telemark?Jeg har funnet denne vielsen på FS, og lurer på om dette kan være dem Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte å si at det paret du hadde funnet som gifte nr. 3 kan ikke være dem. Hun heter Maren Chirstina Pedersdatter, og begge er 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Holla i Telemark er nok et feilspor, men nå tror jeg at jeg har funnet vielsen deres i 1839 på Kongsberg, nr.17 LenkeSønnen Ole ble jo født på Wiremyhr, og som Marie bor på da hun blir gift. De døpte også Knud 26/10 1845 og Herbrand 17/8 1850 på Kongsberg. Det må sjekkes mot kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Dette var jo helt fabelaktig. Jeg vet at min tipp oldefar skal ha hatt en bror som het Herbrand så dette er nok riktig.Takk nok en gang.Jeg har nå funnet en Ole Olsen død i 1883. LenkeI bygdebok for Gransherad så står det at Ole Olsen skal være født i 1810 og død i 1883.Jeg klarer imidlertid ikke å se om han var enkemann da han døde.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes en Ole Olsen til på Kongsberg i noenlunde samme alder så det blir vel vanskelig å skille de 2 fra hverandre. Jeg ser at de fremdeles bodde på Wiermyhr i 1850 ved Herbrands dåp. Fødestedet til han du har funnet er vel ikke i Flesberg?Iflg. vielsen så var Ole 26 1/2 år 24/8 1839, og det vil si at han var født i 1813. Det står også Ulland etter navnet hans, og det er en gård i Flesberg.Ole og Marie i 1865, fremdeles på Viremyr/Viermyr Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

I bygdeboken for Gransherad står det at han skal være født i 1810 men om dette er riktig vet jeg ikke.Jeg leter fremdeles for å se om jeg kan finne Mari som død. Hun skal være født i 1812 i Gransherad i Telemark. dette vet jeg heller ikke om er rett. Ole skal være død på Surtelia i Svene og om jeg ikke ser helt feil så er det stedsnavnet som står i lenken på mitt innlegg nr. 5. Om han da var enkemann klarer jeg ikke å tyde. De skal også ha hatt en datter Berthe som skal være død på Viermyr i 1863. Henne har jeg ikke klart å finne noe sted.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kjenner ikke grensene i dette området. Det ser ut som om det Jondalen, Flesberg, Gransherad og muligens Kongsberg går om hverandre herSurteli i 1865 Lenke og barnas alder passer ikke. Heller ikke konas fornavn.Det som står i lenka fra 1883 er Pensionered S.A. Ole Olsen Haugen. Jeg lurer på om S.A. betyr sølverksarbeider? Den andre(din) Ole var løsarbeider og dagarbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette ser ut til å være dåpen til Marie, og det gir også forklaringen på hvorfor de døpte et barn for Herbrand. Nederst v.side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk. Dette var helt fantastisk. Selv har jeg måttet stelle i stand til fødselsdag da min datter fyller år i dag.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.