Gå til innhold
Arkivverket

[#70433] Hårfagre-ætten lever ?


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

I dagens 'Varden' (11.6.09) sakser jeg fra spalten 'Varden for 25 år siden':Pensjonert lærerinne Anne Øverland, 80, har under femten års slektsgranskning funnet tråden som fører slekten hennes tilbake til kong Harald Hårfagre. Neste helg skal en flokk Hårfagre-ætlinger fra Borgja, Ekarud, Lindheim, Klevar og Fossheim samles til stevne i Bø. Anne Øverland har fått laget en slektstavle bakover til år 860 da Harald med håret levde og virket. Midtpunktet på slektstråden var Liv Ranesdatter fra Tønsberg i år 1390, videre til Rolf Torsteinsson på Lindheim, og videre fra ham til Klevarslekten. Slekten har spredt seg til også USA og Canada. Fra Telemark har slekten forgreninger til Oslo...Kommentarer, anyone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

For 25 år siden var nok slikt nokså vanlig.Men nå har vel de fleste kommet på bedre tanker, og anseer at de eneste sikre medlemmene av Hårfagre-ætten nok bare er Harald selv, hans to sønner Eirik og Håkon, samt hans sønnesønner - Eirikssønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har en bok:'HARALD FAIRHAIR' and his Ancestors. Skrevet av Sir Henry Howorth i 1918 som jeg gjerne kan dele med de som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Var det ikke noen som hadde 'ført slekten sin tilbake' forbi Jesus, Maria og Josef og en god del videre? Mener å huske noe slikt for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til 3 Lars OveDet hadde vært moro.Har alltid moro av at det første spørsmålet man ofte får når noen får vite at man driver med denne aktiviteten: Hvor langt tilbake?Derfor hadde det vært morsomt å inkludere dette også i det usikre materiellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

At (4): Joda. De beste slektstrærene er jo de som har med både Odin, Zevs og Adam og Eva, samt et par faraoer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Den påståtte forbindelsen fra Lindheim/Klevar-ættene i Telemark tilbake til de gamle norske kongehusene er tilvbakevist gang på gang. De fleste av de svært mange hypotetiske linjene tilbake til Harald Hårfagre sliter med at de kan være mulige, selv om de ikke kan bevises. Denne linjen er derimot påviselig feil. Ivar rova kan umulig ha hatt etterkommere på Lindheim, det viser arvegangen i Hestbøætta.Slektsstevne kan Lindheim-etterkommerne likevel ha - de er jo innbyrdes i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Lars Ove (3) Jeg er absolutt interessert. OBS til dere andre : I gamle britiske annaler jeg har lest refererer Harald Fairhair overraskende nok til Harald Hardråde og ikke til Harald Luva. Dette er ikke til hinder for at begge var hårfagre, men jeg har en snikende (udokumentert)mistanke om at Snorre kan ha stokket kortene etter å ha drukket for mye mjød....:-)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

A propos slektstre (7): På mitt russekort fra 1964 hadde jeg følgende morsomhet: 'Jeg kan føre mitt stamtre helt tilbake til de dager da mine forfedre klatret rundt i det.'Plutselig aktualisert gjennom funnet av Ida ?;) Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Inger (5) og Otto (6):Send en mail til (low1954@gmail.com) så får dere boken hvis dere ønsker. Den er på ca 17 MB, og den er ocr-behandlet.Anders (8):Takk for tipset. Da behøver jeg ikke publisere den.Kai Werner (10): Boken er avsendt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Søk i gamle debattar hentar fram denne Lenke som blei rekna for å vere ein svært lang debatt før ein viss anna 'kjendis' blei diskusjonstema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kjell:Den Liv(e) Ranesdotter som det gamle klippet refererer til skal ikke knyttes til Tønsberg i 1390. Ei heller kan hun benyttes som bindeledd i noen slektsrekke.I behandlingen av denne problemstillingen, så har Henning Sollied i sin tid (omkring 1940) kommet i skade for å blande sammen Simenstad-gårdene i Sande, dermed er ikke Live Ranesdotter plassert på riktig måte. Problemene oppstår imidlertid før man kommer så langt tilbake. Den nevnte Rolv Torsteinsson må være hittil eldste kjente ledd i denne slektskretsen. Etter det jeg husker er han positivt nevnt i brevmatarialet fra ca. 1530-1560. Noen vil trekke ham tilbake til 1499, men dette er ennå ikke drøftet godt nok, etter det jeg kan se.Dermed kommer man tilbake til Klevar og/eller Lindheim på 1500-tallet, men ikke lenger enn det. Om noen sitter med tavlen som den da 80-år gamle pensjonerte lærerinne en gang lagde, så hadde det vært interessant med en ytterligere disseksjon. :-)Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Er du bibel-tru er det ikkje noko problem å føre slekta di tilbake til Adam og Eva - det er ledda mellom som kan by på litt utfordringar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Oppfinningen av slektsrekken fra Klevar-ætten bakover til Harald hårfagre må visstnok tillegges lærer Jon Hvitsand. han presenterte i hvertfall denne slektsrekken i ukebladet Nå sommeren 1968 og dernest på en gave han gav til slottet ved bryllupet i august samme år. Men jeg er jo ikke helt sikker på om denne slektsrekken har eldre opphav enn Hvitsand.m Lærerinnen Anne Øverland kan ikke ha laget den, siden hun kommer frem mange år senere (1984). Men hun kan vel ha lånt slektsrekken fra Hvitsand. Jeg kommenterte denne slektsrekken i et leserinnlegg i Dagbladet før jul 1989 ('Fusk med Sonjas aner'.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.