Gå til innhold
Arkivverket

[#70445] Fortsettelsen på Oslo Hospital 1857. Hvor?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt E. Vesthagen

Grønland starter 1. januar 1859, så den kan det ikke være. For ordens skyld. Det er fra september 1857 jeg er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Så mange rare svar. Oslo hospitalskirke er jo fortsatt sognekirke, så fortsettelsen rekker helt frem til idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Bengt,Sjekk feks konfirmerte og viede i Grønland MINI 1 så vil du se at kirkelige handlinger i Oslo kirke ble innført i kirkebok for Grønland fra 1 jan 1859.Tore: Hvor i den lange lista du peker på finner vi kirkelige handlinger for Oslo menighet perioden 1857-1859 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg sjekket vielser 1858 fra Aker, Klokkerbok nr. 11 (1846-1859) og blant brudefolkenes adresser er nevnt Smedløkken af Egeberg, Liabro, Smalgangen, Nordbygaden, Grønland og Holtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Da er det vel Aker jeg skal hoppe til fra Oslo Hospital i 1857, men jeg fant ikke personen som var opprinnelsen til at jeg laget denne tråden. Lager derfor en ny tråd i håp om at noen kan hjelpe meg med å finne dåpen. Hjertelig takk til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

De stedsnavnene nevnt i innlegg 12 lå alle utenfor sognegrensen til Oslo hospitalsmenighet (Oslo sogn). Oslo sogn ble forøvrig innlemmet i Christiania ved byutvidelsen 1859. Egentlig fortsatte Oslo sogn videre helt til navneskiftet 1924 og videre frem til idag under navnet Gamlebyen kirkesogn (anneks). Kanskje døpte 1858 ff rett og slett er gått tapt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Til (15): De kirkelige handlinger i Oslo menighet 1857-1859 er sannsynligvis alle å finne i V.Aker, sjekk hva Solveig Håklev fant til hjelp for Bengt LenkeFor perioden 1859-1878 har jeg registrert kirkelige handlinger som vielser og konfirmasjoner i Oslo menighet registrert i kirkebøker for Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Til 16: Jeg kan ikke se at Solveig har påvist noen dåp i Oslo sogn innført i Vestre Akers kirkebøker for tiden etter 1857. Den dåpen hun viser til, gjelder en person bosatt i Smalgangen, der personen fortsatt bor i folketellingen 1865. Men Smalgangen på ikke i Oslo sogn, slik at eksemplet ikke er så treffende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, men det er riktig, du finner i Aker menighet dette året folk fra f.eks. Oslo Strandgate som jeg så på den andre side jeg tilfeldig slo opp på midt i året (kirkebok Vestre Aker Mini 4 1857-1877).PS. Det var ingenting som het Vestre Aker i 1857, Aker var ennå ikke delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ser det var feil å bruke 'Vestre Aker'siden den ikke ble opprettet før i 1861 Brukte det fordi det står i kildeinformasjon på de scannede KB og i oversikten her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det kan vel da bety at den kirkeboka som kalles Vestre Aker mini fra 1857 opprinnelig er startet som en ministerialbok for Oslo sogn i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Vestre Aker kirke ble innviet 12. desember 1855. Sto den da tom fram til 1861? Eller ble personer bosatt på Grønnland fraktet helt til St. Hanshaugen for kirkelige handlinger. Det var jo en lang tur på 1850-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er riktig Bengt at kirken ble innviet på denne dato. I perioden 1855 til 1861 var Aker (altså Gamle Aker) under restaurering. Opprinnelig skulle Vestre Aker Kirke hete Ullevold Kirke, men allerede i året etter ble det som skulle bli Østre Aker Kirke besluttet bygget. Disse annekskirkene ble altså hovedkirker i de to nye menighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Altså, den sto ikke tom, men var 'erstatning' for Aker Kirke frem til restaureringen var ferdig.Noe er etter hukommelsen, men jeg tror den ikke svikter meg denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.