Gå til innhold
Arkivverket

[#70447] Høland - Zetløv navnet - hvor stammer det fra?


Gjest Magne Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Thorsen

I mai 1736 døpes Anne Cathrine - foreldre corporal Christian Nadden og Anne Zetløv (Zetlou)Lenke Morens etternavn virker fremmed. Vet noen hvor det stammer fra? Hva står det foran sersjanten blant fadderne og hva er stedsnavnet til siste fadderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Glimrende! Takk Rigmor! Familien er i min anerekke. Anne Cathrine er mor til Berger Kristoffersen f 1756 , far Kristoffer Nilsen Klava. Berger ble g.m. Anniken Olsdtr Molidalen. De bodde flere steder, først på Tajet u/ Ilebekk Høland, deretter på Holte u/ Haneborg Aurskog, i 1801 i Ugleviken u/ Ljøner i Eidskog for så å havne på Mærli i Aurskog. Deres eldste datter fikk navnet Anne Cathrine oppkalt etter farmora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Frode Myrheim har i et innlegg under tema 63340(37) trukket den slutning av et skifte at sønnen Børger/Berger Kristoffersen skulle være død før 1773. Jeg tror det mest sannsynlig er feil. Flere indisier taler for at Berger Kristoffersen på Tajet (bygdebok for Setskog og Høland bind II s 137 ), er sønnen til Anne Cathrine og Kristoffer Nilsen - han trolig fra Klava S/A II s 267 h. Berger og kona Anniken bor på Tajet da Ole ble døpt i Løken kirke 14/4 1779. I tillegg til oppkallingen av første datteren, stemmer alderen for Berger ved FT 1801 perfekt - 45 år og han er født i 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne :o)Kanskje du skulle gjøre Frode Myrheim oppmerksom på dette under den andre debatten, før boka hans går i trykken?Har du noe fødselsår på Børger/Berger og Annikens datter Anne Cathrine?Har du en link til familien i tellingen 1801?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Grunnen til at Anne Cathrine ikke er nevnt sammen med familien i 1801 er at hun giftet seg med Mads Hansen Setra u/Haneborg 23 oktober 1798 .Lenke Hun er nr 656.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for det Magne. Da har jeg ført de inn i rekka etter Knud von Hadeln og Anna Zeitlose :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Anne Cathrine Christiansdtr. Holtet, mor til Berger, inngår ekteskap kort tid etter fødselen med ungkar Erik Amundsen viet 25/2 1757, trolovet 25 januar. Lenke Hvem er denne brudgommen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

For å gjøre familien til Berger og Anniken komplett, kan følgende nevnes i tillegg til de barna som er nevnt: Anders,tvilling til Marte f. 1785 (jf tema 69409 innlegg(10)), Eline f. 1788 døpt 5/5 død før 1801, Engebreth f 1788 døpt 1/1 1790 !!! d 1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne :o)Hvem denne Erik Amundsen kan være aner jeg ikke. Noe underlig er det jo at Anne Cathrine inngår ekteskap så kort tid etter fødselen av Berger med en annen enn barnefaren.Jeg har stusset noe over at en Christoffer Nielsen var gift med Inger Hansdatter Nadden, og fikk flere barn med henne som alle blir døpt i Høland.- Mette dpt. 5.desember 1751 i Høland (Høland, Ministerialbok nr. I 3 (1739-1756), Fødte og døpte 1752, uten sidenr.)- Gulbrand dpt. 1.april 1753 i Høland (Høland, Ministerialbok nr. I 3 (1739-1756), Fødte og døpte 1753, uten sidenr.)- Niels dpt. 17.desember 1755 i Høland (Høland, Ministerialbok nr. I 3 (1739-1756), Fødte og døpte 1756, uten sidenr).- Karie dpt. 26.desember 1757 i Høland ((Høland, Ministerialbok nr. I 4 (1757-1780), Kronologisk liste 1758, side 14.)- Everine dpt. 31.august 1760 i Høland (Høland, Ministerialbok nr. I 4 (1757-1780), Kronologisk liste 1760, side 41).- Martha dpt. 2.oktober 1763 i Høland (Høland, Ministerialbok nr. I 4 (1757-1780), Kronologisk liste 1763, side 78.)Kan Inger Hansdatter Nadden ha vært en søster av Anne Cathrines far Christian Hansen Nadden? Kan Christoffer Nielsen ha vært Anne Cathrines onkel?Måtte et ekteskap inngås raskt for å dekke over en skandale?Hva er forøvrig det siste sporet du har etter Anne Cathrine Christiansdatter Nadden/Holte?Bare litt tankespinn fra min side :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hei Rigmor Her er giftemålet til Christoffer Nielsen og Inge® Hansdtr. Nadden 23.januar 1751: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7574&idx_id=7574&uid=ny&idx_side=-187>Lenke Lensmann Jørgen Halvorsen er causjonist. Kanskje er han sønn av lensmann Halvor Andersen Rakkestad 1691 - 1742 som var lensmann i Høland, Han var g.1713 m. Mette Haagensdtr. Heyerdahl. Hvem denne Christoffer Nielsen er, vet jeg ikke. Men han er trolig ikke den Christoffer Nilsen Klava, drengen, som jeg har ansett som sannsynlig far til Beger. Han finner vi her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne ;o)Jeg har sett vielsen uten at den sier meg så mye.Jeg har ikke peiling på hvem Christoffer Nielsen som er far til Berger. Det er muligens han du linker til. Jeg reagerte bare på det at en Christoffer Nielsen ble gift med Inger Hansdatter Nadden, og tenkte som sagt at det kanskje ble ordnet med ekteskap i full fart for Anne Cathrine.Min interesse er å få på plass etterkommere etter Knud von Hadeln og Anna Zeitlose Schenk zu Schweinsberg.De har jo også etterkommeren Anna Margrete Hansdatter Fremming f. 1725 Høland, som ble gift med Christian Halvorsen Heyerdahl f. 1723 i Høland. (Er han kanskje sønn av er han sønn av lensmann Halvor Andersen Rakkestad og Mette Heyerdahl?)Jeg har vel hatt dette på plass tidligere, men etter datakrasj (og forsvunnet minnepenn) holder jeg på å legge alt inn på nytt.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her er dåpen til lensmann Halvor Andersen Rakkestads sønn Jørgen Fredrik Halvorsen i Høland august 1725:Permanent sidelenke: Lenke*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Christian Halvorsen Heyerdal f 1723 er fjerde sønn av Halvor Andersen Rakkestad og Mette Heyerdahl. De fikk 11 barn og barna tok morsnavnet Heyerdahl i følge bygdebok for Aurskog og Blaker b. I s 219 II nr 2. På s 215 er Christian Heyerdahl omtalt i forbindelse med odelssøksmål til Nordre Haneborg som hans eldre bror Haagen overtok. Christian hadde garder nok fra før, står det - mellom og søndre Rakkestad, Holtet og Fosser hvor han bodde, og i tillegg Klava, Auten og Eid. Han var Hølands rikeste mann står det. Jeg tror ellers vi ikke kan utelukke den muligheten at den Christoffer Nielsen som var gift med Inger Hansdtr., er identisk med sønnen til Niels Torkildsen Klava/Holtet og at han var far til Berger, men da skulle det stått gift mann ved dåpen. Ellers har jeg registrert 'Captain Fremmens barn: Preben Christian von Hadeln' 13. mai 1751 i kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hvem Fremmen/Fremming er han sønn av tro? Prøvde å se i kirkeboka, men fant ikke innføringen.Jeg har en Preben Christian von Hadeln Fremming som blir døpt i Høland 13.mai 1732. Sønn av Hans Olai Olsen Fremming og Cathrine Hedvig Eilertsdatter von Hadeln (gift på Toten 18.oktober 1719)Denne Preben var bror av Anna Margrete Hansdatter Fremming, som ble gift (14.januar 1725) med Christian Halvorsen Heyerdahl.Lensmann Halvor Rakkestads sønn Erik f. 1728 var gift (29.mars 1748) med Maren Christoffersdatter Fremming.Maren var datter av Christopher Olsen Fremming, som igjen var bror av førnevnte Hans Olai Olsen Fremming. (Sønner av Ole Andersen (Fremmen) Fremming og Anne Olsdatter Venger.Christopher og Hans Olai Olsen Fremming hadde også broren Niels Olsen Fremming, som var gift med Margrethe Elisabeth von Hadeln. (Datter av Eilert Jørgen Christoff von Hadeln og Margarethe Johansdatter Brockenhuus)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hei Rimor! Registreringsåret for Preben Christian Fremmen var dessverre feil. 1732 er det riktige :Lenke Det har ikke lykkes meg så langt å finne denne Erik Ammundsen som Anne Cathrine Christiansdtr. ble gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Magne :o)Ja, da var det den Preben jeg hadde registrert.Er det siste sporet du har etter Anne Cathrine når hun gifter seg med denne Erik Amundsen? Vet du om hun fikk noen barn med ham? Vet du når og hvor Berger ble konfirmert?Det er synd at Frode Myrheim ikke svarer deg. Han sitter kanskje med løsningen hvis det er slik at han skal utgi bygdebok.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hei Rigmor. Jeg sendte for sikkerhets skyld en mail til Frode, og han har sendt meg svar. Dessverre er Anne Cathrine og Erik Amundsens videre sjebne uviss, sier han, de er ikke registrert i Høland i 1762. Jeg har ikke funnet Erik døpt i Høland i perioden 1728 - 1738. Kanskje er han fra en annen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Det var da svært så utgjort dette skulle være da.Jeg regner med å ha litt ledig tid imorgen, så da kan jeg forsøke å lete litt i kirkebøkene for Aurskog, så sant du ikke har lett der.Er giftermålet med Erik Amundsen det siste sporet du har etter Anne Cathrine?*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg finner et par med disse navnene som døper en sønn Peter i jan 1759 i Oslo. Kan det være dem eller er det bare tilfeldig navnelikhet skal tro?Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 2 (1757-1776), Fødte og døpte 1759, side 10. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kanskje du har rett her Kirsti :o)Hun og ektemannen flyttet kanskje til Christiania/Oslo. Anne Cathrines bror Nicolai bodde i Vognmandsgaden 258 på Waterland, og hans barn ble også døpt i Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten.Anne Kistine dpt. 2.januar 1794 - Boel Maria dpt. 7.juni 1798 - Maren Kirstine dpt. 19.desember 1800 - Marcusine Caroline dpt. 18.oktober 1804 (Hun skal visstnok ha flyttet til Danmark og blitt gift der med Søren Kragh)Det hadde vært veldig gøy om det var de du har funnet her. Er det Erik Amundsen Land det står? (Fra Land?)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det står Land, men skal tro om ikke det hører sammen med soldat - altså at han er land-soldat?Samme betegnelse er brukt om flere fedre her.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.