Gå til innhold
Arkivverket

[#70456] Vielse i Tjølling 1809, uforståelig ord


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Solumsgutten Christen Hansen Bjørnstad gifter seg i Tjølling 21. juli 1809 med Birte Maria Hansdatter (Lenke). Her er min transkripsjon av innførselen:«Cop. 21.07.1809: Ungkarl og Matros Christen Hansen Biørntved og ??? Solum Sogn, og den unge Pige Børthe Maria Hansdatter Østbye. Caut. Niels Nielsen Huusebye og Johan Christiansen Koupang.»Hva er ordet foran Solum Sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det var nok bomskudd, dessverre :) Han bodde på Bjørnstad som lå under Bjørntvet søndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan ikke det med Solum sogn gjelde bruden? Du har fått med et OG for mye i teksten din. Det skal vel være ...Biørntved og .... Solum sogn den unge pige...... For meg så kan ved virke som om det burde stå ....og fra Solum sogn den unge pige..., men den første bokstavene stemmer ikke med fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg la til «og» mellom brudgommen og bruden for egen regning, ettersom det her er underforstått. Men Berthe Maria er nok fra Tjølling og Christen er helt klart fra Solum. Paret har flere barn til dåpen i Solum. Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor denne Berthe Maria kom fra, og fant vielsen på Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg antar at hun er dattera til Hans Jacobsen og Marthe Olsdatter, ja. Foreløpig har jeg ikke brydd meg om å legge inn denne opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

På side 322 i Tjølling Bygdebok ( bind II ) finner vi på husmannsplassen Østbyhagen, smed Hans Jokobsen og kone Marte Olsd. f. 1755 i Vang i Hedmark. d. 1857.Deres barn nr. 2 Berte Maria gift 1809 med matros Kristen Hansen, Bjørntvedt i Solum, d, 1834, flyttet til Porsgrunn.Deres barn nr. 4. Helvig, g. m. Abraham Olsen, Søtvet i Solum.Siden år eller alder ikke er nevnt, går jeg ut fra at de er født et annet sted.Hans Jakobsen døde 1820. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Begravede1&view_detail=1&ID=4979>LenkeMarte Olsd. døde 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Flott Kjell! Da har jeg også opphavet til Helvig (Lenke) og det forklarer jo hvorfor hun bor på Bjørnstad ved vielsen, da hun nok bor hos sin storesøster.Det blir nok til at jeg legger inn denne familien på Tjølling. Slik det ser ut fra dine oplysninger fra bygdeboka, har det nok vært et skifte etter Hans eller Marte hvor disse opplysningene framkommer. Dette kan vi jo sjekke når skiftene snart kommer på nett. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.