Gå til innhold
Arkivverket

[#70462] Moss - Kvinnherad i 1801


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Fra en amerikaner med ane i Norge har jeg fått forespørsel om å finne hans farslinje - vi har felles 12-markører i Y-DNA'et - og prøver meg på en snarvei.Et raskt søk har ført meg til FT-1801: Til gården Huuse, Ølve sogn i Quindherreds prestegield. Der bor hans tipptippoldefar Iver Moss, 55 år gammel, lejlænding og fuldmægtig hos veymæsteren.Er det noen der ute som kjenner hans farslinje bakover i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, I Kvinnherad 2 finn vi Peter Baade Moss f. 1790. Han var son av Ivar Moss, som då må vera denne tipptippoldefaren. Her finst mange etterkommarar her i Kvinnherad. Om ikkje eg tar heilt feil, så kom dette Moss navnet frå ei øy som høyrde til Tysnes, (Ånuglo). Det vil ein då finna i Tysnesboka. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

KUN fra FS: Peder Baade Moss,døpt 5 jan 1781. Foreldre Iver Moss og Elisabeth Margrethe Brix Olrich : [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100068428918&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeIver Moss,døpt 23 april 1746,Kvikne.Gift 12 nov 1773 i Sparbu,, med Elisabeth Margrethe Brix Olrich : LenkeOm Iver Moss og Elisabeth: (Fra Dis norge,slektsforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

KUN fra FS!Må sjekkes!Øvrige barn av Iver Moss og Elisabeth:Elisabeth,24 mai 1775,Sparbu: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100115709944&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBenjamin,2 april 1775,Sparbu:LenkeBenjamin giftet seg 17 okt1811i Nykirken Bergen. Bruden het Abrahamine Christiane Elisabeth Schneider: LenkeFredrik,30 mai 1784,Olve: LenkeMathias,4 mars 1786,Olve: LenkeElisabeth Christina,16 nov 1788,Olve: LenkeElisabeth Sophia,27 juni 1793,Olve: LenkeOle,24 okt 1797,Olve: LenkeJochum,død 1826:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

'Ivar Simenson Moss, ca. 1746-1827 kom frå Kvikne til Ølve for å vera overstiger ved koparverket, kona Elisabeth Margrete Olrich, 1756-1838, var dotter til soknepresten i Askvoll, Benjamin Olrich.' Dette i følge Kvinnherad II. Død: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=KVINNHER&gardpostnr=2867&merk=2867#ovre>Lenke2) Petter Iversen Baade Moss var gift med Magdele Amund/Omundsdtr Fugleberg 18/4-1819. Hun var født 1780: N° 3: LenkeDød (øverst på høgre side): LenkeDet var hennes andre ekteskap, hun hadde først vært gift med Lars Henrichsen Huse (1775-1818):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Vil nytta anledningen å takka dei som har bidrege med opplysningar til dette temaet. Var greit å vita opphavet til Ivar Benjamin Petterson Moss, f. 14. september 1873. Det var også fødd ein Ivar Benjamin Amundson på Husa 7. oktober 1873, Dei var døypte same dagen, denne ser ikkje ut for at Kv. 2 har fått med seg denne siste. Håpar eg har den rette som var gift og budde i Dimmelsvik, Kvinnherad. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 7: Elisabeth Margrethe Olrich ble døpt i Hosanger i 1754: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hosanger i Hosanger, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1750-1766), Fødte og døpte 1755, side 39. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11495&idx_id=11495&uid=ny&idx_side=-13>LenkeDen samme Elisabeth Margrethe Moss døde 21. jan. 1839 på Huuse, begravet 26. jan., 83 år gml: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 6 (1835-1843), Døde og begravede 1839, side 235. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk til alle dere som har bidratt, her har det vært arbeidet men jeg har vært på tur i fjellet!Dette begynner å bli virkelig spennende. Våre Y-DNA-tester viser at en gang i tiden har denne amerikaneren som kaller seg Moss og jeg hatt en felles forfar. Min eldste kjente forfar i mannslinjen er Jacob Wølner som kom til Norge i 1621 fra Saksen. Efterkommerne i de tre-fire første generasjonene har jeg svært mangelfull kjennskap til. Men Wølnerne var en gruvearbeiderslekt på Kongsberg.Og så kommer denne Iver Moss inn i bildet - han er overstiger og gruvearbeider. Dette trenger jeg tid til å bearbeide, selv om det foreløpig mest er en yrkesmessig sammenheng.Men Jacob var en innvandrer, og vi kjenner foreløpig ikke til at flere fra hans slektskrets kom til Norge. Når man da får genetisk treff fra en nordmann kan det være en indikasjon på at Ivar Moss også er en efterkommer av denne Jacob Wølner. (Ellers kommer våre treff fra Sentral-, Mellem- og Øst-Europa - altså forfedre før Jacob). Noen som sier at gen-tester ikke er spennende og relevant i slektforskningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

En rask titt inn på skifteprotokollen for Kongsberg viser at en Anders Moss døde der ca. 1751. Jeg får se over manntallene for Sølvverket i løpet av kvelden. Her kan det være spor.Til Magnar H: Ivar Benjamin Amundsen Moss som reiste til Amerika i 1901 var sønn av Amund Pedersen (Moss) og hustru Guro Baardsdatter, husmannsfolk på Huuse. Der var døpt to 'Ivar Benjamin' 9/11-1873, som sikkert lett kan forveksles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.