Gå til innhold
Arkivverket

[#70464] Fhv korporalene Mikael Kristian og Fredrik Green


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Oberst Hans Fredrik Green (ca1669-1747) hadde b l a to sønner Mikael Kristian, som var korporal ved Opdalske Kompani (Tysnesøe) fra 1719 til 1721, da overtok hans bror Fredrik Green stillingen. Kjenner noen til mere om disse to karene? Event ektefeller og etterkommere? Mine ref for disse opplysninger har vært Skånevik Soga bd V og 'Orningaarden paa Stord' utgitt 1919. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Ovenstads militærbiogr. står det en Hans Henrik Fredriksen Green, og det ser ut til at det er obersten din. Det står litt om han side 361 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Å ja alt dette har jeg Berit, jeg kjenner også til hans foreldre, kone, søsken, barn og det hele. Det jeg ikke klare å finne ut er etterkommerne og videre skjebne til de to guttene. Hans to døtre var gift h h v med en prest og en sorenskriver. Obersten bodde på Orningaarden helt til sin død i 1746. Kona beholdt gården i 5 år etter hans død, hvor hun overlot den til svigersønnen, Sorenskriver Randulf. Selv døde hun i 1774 i Aardal. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jan Erling Haugland

Jeg prøver å løfte dette frem en gang til i håp om nye lesere. Begge sønnene kan godt ha tj gjort sammen med faren b l a i utenlandstjeneste. Noen ideer om hva som skjedde med disse to ? Fortsatte de sin tj i det militæret (finnes ikke i Ovenstads mil biogr), el etablerte de seg i andre stillinger. All hjelp el tips om fremgangsmåter for å finne ut mere er av stor intr ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Lite har skjedd her siden siste innlegg, men jeg vet at brødrenes far døde på Orninggaard, Stord, 1746/47. Jeg har søkt å finne skifte etter ham, men uten å lykkes. Kjenner lite til hvordan det var etter høyere offiserer, var det egene skifter, eller skifte på vanlig måte ? Har noen evnet en ide om hvor en bør lete etter skifter fra Stord området ? Håper at ett skifte kunne gi noen mere opplysninger om brødrene ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.