Gå til innhold
Arkivverket

[#70465] Tydehjelp, skifte fra 1765


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Håper at noen kan se på linje 4,5 og 6 i dette skiftet fra Fosen, 1765. Det ligger også på Slektsforumet, uten at jeg har fått respons så langt.Jeg klarer noe, - mitt forslag er; (Moster)mand Anders Hansen el. Siursen ? ...., for Magdalena og Gertrue .... .... Anders Grønningen.Mvh Aud.

bilete7176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har ennå ikke klart å tyde hele teksten; heller ikke navnene som du etterspør. Likevel kan kanskje det lille jeg mener å tyde være til hjelp for noen slik at resten kan løses:Til formnder for sønnen Erich antages hans ældste Broder Anders, for Dattrene ? Ane og Sirei deres Mostermand Anders Siursen ?? Ulsætrabben ??, for Magdalena og giertrue bliver ............... grønningen og ........form.. ...være form.. ........formynder foreskriver ? ..... loven i Saaleedes dette ?? og ........ etc.De siste bruddstykkene er temmelig usikre, men tok det med likevel.Hvilken gård/plass er dette skiftet fra ? Hva heter den avdøde og hvem er enken ? Det er ekstra vanskelig å tyde navn på steder man ikke kjenner gårdsnavnene, men forskjellige andre opplysninger kan være til hjelp.Har både avdøde og enken opphav i Lensvik ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Tusen takk for tydinga.Det ble holdt skifte etter Anders Andersen og Gunnil Andersdatter på Sterten (Lensvik) i 1765, som etterlot seg barna; Anders, Erik, Anne, Siri, Malena og Gjertrud. Hvor Anders og Gunnil kom fra er ikke opplyst i Lensvikboka.Jeg har nå ved hjelp av opplysninger i to skifter fra henholdsvis Grostad i Ingdal og Vattengård i Stadsbygd klart å finne opphavet til Anders Andersen. Foreldrene kom fra Sjølie i Rissa.Når det gjelder opphavet til Gunnil Andersdatter er det fremdeles noe uklart. En Anders har trolig kommet flyttende til gården Størdal i Lensvika. Ut fra fadderlistene mener jeg å ha funnet ut at han hadde ei datter Anne gift med Anders Olsen Grønningen, en sønn Christen gift med Anne Jonsdatter, de bodde først i Størdal, men flytter til Kårli i Stadsbygd, og datteren Gunnil som ble gift med Anders Andersen (Sjølie) Sterten.Jeg har et håp om at den tredje datteren og ektemannen Anders Sjursen Ulsæt kanskje kan fortelle mer om hvor familien kom fra. Det ble ikke ført kirkebok i Stadsbygd i tidsrommet 1709-1720, så det er ofte vanskelig å følge familiene som fikk barn i de årene. Listene over døde i Stadsbygd er også svært mangelfulle, men Gunnil Andersdatter Sterten ble gravlagt 2 feb 1763, 53 år gammel.Jeg har funnet Ulset i Klæbu, også skrevet som Ølset. Klæbuboka nevner ingen Anders Sjursen som bruker der etter det jeg kan se.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei Gunnar,Jeg har scannet en kopi fra microfilm. Enkelte av skiftene fra Fosen er vanskelig å lese p.g.a. veldig svak og ikke minst utydelig skrift. Det blir kanskje lettere når skifteprotokollene blir tilgjengelige på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.