Gå til innhold
Arkivverket

[#70469] Var Jens Gram på Ullern stamfar til slægten Blom i Danmark?


Gjest Poul Bagger
 Del

Recommended Posts

Gjest Poul Bagger

Formentlig havde Jens Gram på Ullern endnu en søn. I kirkebogen for Aker sogn,døbte,står:6.maj 1784 Johan Jacob,uægte,mor Maren Johannesdatter,besvangret på Ullern af Søren Nielsen,som skal være bortrejst til København. Under konfirmerede i Oslo Domkirkesogn (1798 eller 99)står:Johan Jacob Gram. Johan Jacob kom til Danmark 1800 og fik plads på herregården Hindsgavl ved Middelfart. I folketællingen for Danmark 1801,Hindsgavl Hovedgård anføres:Johan Jacob Blom,20 år,ugift,tjenestefolk. Hindsgavl ejedes i 1801 af Karen Basse Fønss,gift med Christian Holger Adeler.Da han senere på året døde,rejste Johan Jacob til herregården Brolykke på Langeland,ejet af slægten Ahlefeldt-Lauervig. Var en tid brædevinsbrænder i Rudkøbing,senere proviantforvalter.(Fra da af kaldte han sig altid Gram Blom) 7.marts 1818 trådte han i toldvæsenets tjeneste i Rudkøbing.Ansøgte der om at måtte indkøbe et skib til smuglerjagt.Da dette blev afslået,købte/lejede han for egen regning et sådant.Da man blev klar over hensigtsmæsigheden i at have skibe i smuglerbekæmpelsen,indkøbtes i 1824 syv sådanne og han blev krydseretatens første chef. Han blev en af toldetatens absolutte topchefer,etatsråd,ridder af Dannebrog og Kommandør af samme. Gift 14 dec.1811 med Sidsel Ravn,en borgerdatter fra Rudkøbing. Død 29 okt.1862 i Odense. Blom påbegyndte som ældre en selvbigrafi,men nåede kun til Oslo-tiden. Han skrev,at han aldrig havde kendt sine forældre,men at hans mors slægtsnavn var Gram og hans fars var Blom og at hans farfar var en af Tordenskjolds tapre soldater.(Så man har gjort noget for at sløre slægtsforholdene!) Han blev som spæd sat i pleje hos en Madam Collin(?)i Oslo,at der af og til kom en Gustav Blom(?)og betalte for hans ophold og at han kun een gang havde truffet en slægtning,nemlig en fætter,Frederik Anton Blom,'En sømand og fin violinspiller.'(Denne er naturligvis kendt i slægtstavlelitteraturen.) Dette tyder jo på,at moderen Maren Johannesdatter har en tilknytning til Blom-slægten,men hvilken? Har begge Jens Grams sønner måske samme mor? (Desværre har jeg ikke en kopi af denne selvbiografi,så nogle af navnene er jeg lidt usikker på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvorfor er det ikke rimelig at Søren Nielsen (som senere var den som drev øvre Ullern) faktisk var faren? At han tok/ble tillagt navnet navnet Gram (for å ta det først) er ikke overraskende om Sørens Nielsens arbeidsgiver også ordnet for sin ansattes 'uekte' sønn. Hvor skulle ellers Jens Grams første (og eneste?) 'uekte' barn bli lyst i kull og kjønn og ikke nr.2?Dessuten, Jens Grams (første) sønn ble født i København året før faren ble cand.jur. der. Jeg har liten tro på at Maren Johannesdatter kommer annetsteds fra enn Aker.Dessverre har heller ikke jeg alt for mitt materiale for hånden, men mottar i mellomtiden gjerne motforestillinger eller bedre - da navneadobsjonen Gram/Blom like enkelt/tvilsomt kan forklares som alt annet enn en familierelasjon - en bedre begrunnelse for Jens Grams farskap.PS. Også jeg tar forbehold da dette delvis er etter hukommelsen som ikke alltid er pålitelig, delvis hentet fra en eldre PC som slett ikke er oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Jeg har blot påpeget,at der er flere muligheder for faderskabet til Johan Jacob.Hvilken der er sandsynligst aner jeg ikke. Hvis vi tænkte os,At Jens Gram virkelig var far til Johan Jacob,måtte man,næsten naturnødvendigt,set i lyset af hans sociale tilhørsforhold,finde en erstatningsfar.Ofte fandt man een blandt sine ansatte mod betaling/løfte om en god stilling.Undertiden skaffede man vedkommende væk en tid,til gemytterne var faldet lidt til ro. Det, jeg synes er interessant ang.dåben er:--'Søren Nielsen,som skal være bortrejst til København.' Hvad skulle han i København?Ærinde for herskabet eller hvad? Det at Johan Jacobs far skulle være af en familie Blom,moderen af en dito Gram, kan naturligvis ikke passe.Om det er noget omgivelserne har bildt ham ind,en erindringsforskydning eller om han har villet anskaffe sig nogle 'fine'forfædre, kan vi ikke vide. (Den første,der har luftet denne teori er,såvidt jeg ved en arkivar ved Riksarkivet i Oslo,så det er næppe en familietradition,men dette har jo naturligvis ingen relevans til emnet.)Hans bemærkning om mødet med Frederik Anton Blom er næppe frit opfundet.Derfor er det vel en rimelig hypotese,at moderen havde en eller anden tilknytning til en Blom-familie. Det interessante er det økonomiske aspekt: Han kommer til Danmark 16 år.gl.,får stilling som underfoged,begynder som brændevinsbrænder,bygger omkring 1807 en gård udenfor Rudkøbing,gifter sig 1811 med en feldberederdatter(efter alt at dømme temmelig fattig),ejer flere huse i Rudkøbing,får ulønnet stilling som medopsynsmand i toldetaten,financierer båd til smuglerbekæmpelse--- Dette tyder på,at han havde anseelige økonomiske ressourcer.Næppe fra jobbene snarere gennem gaver fra/arv efter far/mor/slægt. Derfor vil det være interessant,om der findes regnskaber eller testamentariske bestemmelser efter nogle af de omhandlede personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan slett ikke bevise at Jens Gram ikke kan være faren, men jeg kan ikke se noe annet enn spekulasjoner som tyder på dette. (Alle farskap kan settes i tvil og selvsagt er noen velbegrunnet) Og jeg gjentar det vanskeligste punktet for meg å svelge, hvorfor skulle 'uekte' sønn nr. 1 til slutt aksepteres og lyses i kull og kjønn og ikke nr.2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.