Gå til innhold
Arkivverket

[#70474] Peder Ingebrigtsen Hernes og Serina Olsdtr, Trondhjem g. før 1814


Gjest Eva Willenburg
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Willenburg

Er det noen som vet hvor dette paret kom fra?Peder Ingebrigtsen Hernes og Serine Olsdatter var gift før 1814. Barn var: Olina Birgitha født 29 sept 1814 døpt i Domkirken, faren soldat. De andre døpt i Vor Frue kirke, faren arbeidsmann: Johan Gunnerius f 20 juli 1817, Sara Pauline f. 26 juni 1820, Johan Peter 13 juni 1822, Bertine Emilie f 12 aug 1825, Lorentz Martinus f. 11 juli 1828se også debatt 59667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Takk for den info. Så var det bare hvor de kom fra.Ellers om familien: Oline døde 24 mai 1818. Johan Gunnerius 31 des. 1818. Pauline var husholdeske i Trondheim i 1865, dro så senere til Øksnes, Nordland, Giftet seg i 1869, døde i Øksnes 1911. Lorentz hadde en datter døpt i Troms i 1856, giftet seg i Herøy, Nordland i 1860. Døde i Øksnes 1913. En datter av Lorentz var forresten konf. i Vor Frue kirke, Trondheim i 1878. Men hva med de andre to barna, Johan Peter konf. 1837, og Bertine 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når det gjelder Hernes/Hernæs: Gårdsnavn i Frosta, videre Hitra prestegjeld. Det blir de nærmeste steder til Trondheim, hvor det finnes gårder Hernes. Kilde: FT 1801 og 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Tusen takk for all hjelpen din. Har dåpen til alle barna. Kommer tilbake utpå kvelden, får ikkke skiftet til norsk nu. Å bruke alt (ASKII) er.... Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Var ikke min dag i dag? Sjekk først!Et ord jeg hadde problemer med, selv efter å ha gått igjennom snart alle kirkebøkene i Alstahaugområdet, Nordland. Soldaten Peder, hva var 'yrket' hans den 28 feb 1811. Olina Birgitha var født 10 juli 1811 og begravet 9 desember 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har ikke funnet noe tilknytningspunkt mellom Peder Ingebrigtsen og Hernes så langt. Blant konfirmerte i Frosta finner jeg ingen Peder Ingebrigtsen. Når det gjelder Hitra/Dolm, finnes det konfirmasjonslister, men veldig tett og liten skrift. Ikke særlig egnet for mine øyne. Det er heller ingen Peder Ingebrigtsen i riktig alder på Hitra, i Frosta i 1801, heller ikke i Trondheim.Jeg tror ikke han lar seg finne så lett. Man kan vel heller ikke utelukke at han er født i Trondheim. Det er en tjenestejente Ingberg (Ingeborg) Anne Hernes der i 1801.Har du blant fadderne på barna funnet noen av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Først: Må ha hatt et anfall av tidlig senilitet og rot i papirene! Meg bekjent var ikke Lorentz i Troms i 1856! Astrid. Tusen takk for all hjelpen. Har navnene på fadderne, aldri samme navn 2 ganger! Brukte mormoner basen, de startet med Olina Birgitha født 1814. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.