Gå til innhold
Arkivverket

[#70477] Selle Marie Andersdtr.Hasselberg f.1722 Gimsøy - Foreldre?


Gjest Hilde Charlotte Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Charlotte Andersen

Selle Marie Andersdatter Hasselberg f.1722 Gimsøy,Nordland - død etter 1784 Sortland (Blokken?),Nordland gift med Niels Bastiansen With Brønlund f.1711 Åsgard, Nord-Møre - død 1785 Blokken, Sortland,Nordland. Niels er en With og har bare tatt navnet Brønlund, altså ikke etterkommer av den danske presten Brønlund. Flere av barna deres får Lochert som mellomnavn eller et av etternavnene. Niels er temmelig sikkert ikke en Lochert, og da er det sansynlig at navnet kommer fra Selle Maris familie.Og hvem er denne Anders med mulig etternavn Hasselberg som har bodd på Gimsøy rundt 1720? Finner jo flere Hasselberg på Gimsøy, men ikke en Anders. Hasselberg som 'trekilen' har registrer: Lenke Kanskje noen der ute sitter på svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Charlotte Andersen

Sille (Zille) Marie Andersdatter (Lockert?) iflg. www.nose.dk./Norge: http://www.nose.dk/page1/page5/page5.htmlFølgende klipp fra Sortland Bygdebok del 2, s.23. 'Det er usikkert hvem som var foreldrene til Sella Maria, men hun hørte til Hasselberg-slekta i Gimsøy. Hasselberg-navnet blei brukt som mellomnavn i de neste generasjonene av denne slekta. Lockert-slekta fantes både i Bø og Gimsøy, og det er godt mulig at Sella Maria var i slekt med Anders Lockert, kanskje på morsida. Det kan i så fall forklare hvorfor dette paret fikk overta den sentrale gården ved Sortlandssundet. I 1754 flytta Nils og Sella Marie til Blokken. Viktigste grunn var nok at der blei de sjøleiere, men det betydde trolig like mye at nye folk overtok skipperleiet på Sortland.' Sortland Bygdebok skriver ikke patronymikon. Men da er det to varianter , Andersen og Jensen som er nevnt i andre kilder.Det store spørsmålet er om et av disse er riktig?Jeg skjønner at dette ser ut som en håpløs oppgave, andre har prøvd før meg uten resultat.Mener å ha lest en plass at Hasselberg har et dansk opphav? Men det kom kanskje mange Hasselberg til Norge? En mulighet er å starte bakerst for så å nøste seg fremover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kanskje Børje Jonsson er inne på noe:LenkeDet er mulig du bør se navnene hun bruker med litt toleranse. Det er vel noen i ettertid som har skrevet ned det meste. HilsenTorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Charlotte Andersen

Takk for alle svar - det inspirerer meg til å lete videre. Det er tydelig at det har vært inngifting på kryss og tvers i endel familier, man giftet seg nok etter stand, og ikke av kjærlighet på den tiden. Har jobbet litt på nettet for å finne ledetråder.Fant dette på følgende lenke [url="http://www.nermo.org/slekt/d0014/g0000003.html#I36083>LenkeJens Christensen HASSELBERG ABT 1653 - AFT ER 1723 RESIDENCE: Dr. på Svinøy, Svolvær, sen. Gimsøy, Lof BIRTH: ABT 1653 DEATH: AFT ER 1723, Sande, Gimsøy, Vågan, Lofoten, NO ? BURIAL: (g.m. en Ellen ?) Barn: Mogens Hasselberg og Sidsel Maria JensdatterNår jeg sjekker videre på lenken er Sidsel Maria identisk med Selle Maria. Men det er nok litt usikkert om dette er faren.Er det noen som kjenner hans historie? Jens Christensen Hasselberg var muligens gift med Ellen. Noen som vet mere her? Kanskje hun er en Lochert?Finner forresten følgende på Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Jens Christensen Hasselberg bodde på Svinøya i Svolvær. Han er kjent i lokalhistoria for Vågan for å være den viktigste støttespilleren for Hans Egede i kampen mot lødingenpresten Jakob Parelius. Har en del informasjon om han, men kjenner ikke familien. Skal prøve å lete frem det jeg har i løpet av de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Charlotte Andersen

Takk Håkon,takknemlig hvis du kan finne noe om Jens Christensen Hasselbergs familie. Han var jo en markant person, etter som jeg skjønner. Rart om ikke hans familie er nevnt noe sted. Har lett litt på nettet, men hittil ikke funnet familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Charlotte Andersen

Har lest nøye gjennom følgende: http://www.svolvaer-historielag.com/nyeretid06.htm Der finner jeg at Jens Christensen Hasselberg var g.m datteren til Sindel Simensen f.ca.1622 Svolvær.Han var sønn av Simon Zindelsen f.1589 i Danmark d.1647 Svolvær. Kvinnenes navn vites ikke.Men uansett faller teorien om hustruens Lochert tilknytning mest sansynlig bort. Hvis ikke Sindel Simensen hustru var Lochert. Men disse opplysningene er sansynligvis ikke mulig å fremskaffe? Men for å forsøke å bevise at Jens Christensen Hasselberg er Selle Maries far, trenger jeg mere opplysninger om ham. Hvem kan foreldrene hans være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.