Gå til innhold
Arkivverket

[#70488] Karl Olaus Johansen,'fant' ,fra Støren/Hegra/Melhus


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Fremdeles på leit etter min oldefar, Karl Olaus Johansen, f.ca 1869-1871.Det har 'løstnet' litt etter hjelp fra Statsarkivet i Trondheim.Det henvises til et brev fra presten i Alstadhaug/Skogn til presten i Melhus der Karl Johansen etterlyses..Han hadde tilhold på 'Ler i Guldalen'-Ler i Gauldal. Han er ikke der lengre-(iflg. presten i Melhus). Men folketellinga i 1900 har temmelig sikkert fanga han opp,på gården Branem i Melhus. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f01653&gardpostnr=280&merk=280#ovre>LenkeDer gis det opplysninger om at han er gift med Kristiane Karlsdtr (Navnet Schane brukt her). Han er titulert som kopperslager og omstreifer, og f. i Størens sogn i 1871.Hans kone er f. i Mora, Sverige.To barn er nevnt, begge har jeg funnet dåpen til:Den eldste er Karoline Kristine, f.7-8-1897 i Hegra. Døpt Hegra K 12-8-1879. (Ikke i 1887 som det stod i folketellinga).Det står følgende om busted: p.t. Hegra, men Støren som bosted.Angående fadre nevnes det at alle er fra Hegra.(Kilde:Øvre Stjørdal1893-1914, s.19). På dette tidspunkt er de ikke gift, det er deres andre leiemål.(Det første barnet de har fått kan ha død som liten, det er ikke med på tellinga i 1900).Karl Olus er oppgitt å være f. 1871, og Kristiane i 1877.En gang mellom august 1897 og august 1899 har de nok gifta seg.For den 13-8-1899 er det ny barnedåp: (Klæbu/Melhus 1884-1906, side 35): Karl Oskar f.11-8-1899- døpt 13-8-1899 i Klæbu. Foreldre Karl Olaus f.1869 og Kristiane Karlsdtr f 1878. Karl Olaus er titulert som kobberslager og bor på Haugum sammen med kona Kristiane f 1878.Og barnet er reg. som ekte, altså må de ha giftet seg et eller annet sted...Da foletellinga ble avholdt, var de altså reg. på Branem-er det i Ler?Er det noen som vet dato for når folketellinga ble holdt?Min oldefar ble unnfanget sansynligvis i siste del av august 1900, han ble f. 22-6-1901 i Skogn.Navn:Bjarne Alfred Karlsen.Min oldemor hadde en slags skysstasjon der like ved jernbanen.Stedet vart kalt 'spællhølet' på folkemunne.(Ronglanaunet, eller Sneppen, gnr 82/11).Min oldemor, Bina Lovise Guneriusdtr f. 1874, hadde 6 'uægte barn' før hun ble gift i Alstadhaug kirke 28-3-1909 med Gustav Sete.Det tyder vel på at da Karl Olaus var innom henne en gang i august 1900, var ikke resten av fmilien hans med på turen..Har prøvd å finne frem flere opplysninger for å finne ut hvor Karl Olaus var døpt, og mer om hans tilholdssted uten å lykkes..Ved Bjarne Karlsen sin dåp er det skrevet at Karl Johansen var f i Christiania.Det er ikke godt å vite om det stemmer.. Han kunne være født der, og siden ha kommet til Støren.Men jeg har ennå ikke funnet noe om han i Støren.. Kirkebøkene henviser jo også til Støren..Morfar Bjarne Karlsen vokste opp i Markabygd/Skogn uten noe kontakt med sin far.Han ble konfirmert 7-10-1917 i Markabygd Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Det hadde jo vært litt fremgang om man kunne finne familien -som Torodd (2) fann på Støren i 1875- om det går an å finne dem i 1865 også. Har prøvd å søke på det uten suksess..Men det er sansynlig at det kan være Johan Knudsen f.ca 1845.Johan Knudsen er omreisende sliremager. Og begrepet omreisende eller fanter gjekk vel igjen i neste generasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner Anna Christine i Oppdal i 1864.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Oppdal, Ministerialbok nr. 678A08 (1848-1872), Fødte og døpte 1864, side 117. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Anton Christian født på Støren, døpt i Haltdalen. Her er det en del opplysninger om foreldrene.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Singsås i Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A07 /2 (1860-1869), Fødte og døpte 1865, side 28. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Umiddelbart når man ser navnene Karl og Johan og ordet 'fant' i samme setning, er det svært mye som tyder på at det er en forbindelse til de reisende slektene Palm og Rosenberg, bl.a. behandlet i tema 17470 og 17722 her på digitalarkivet. Jeg har bare sjekket raskt igjennom temaene nå, men har ikke funnet navnene du er ute etter nevnt der. Jeg kan ikke garantere at det er en forbindelse, men jeg ville prøvd å forfølge dette sporet nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Dette var kjempeflott!Tusen takk til alle sammen!! Men vi mangler fremdeles dåp og sted for Karl Olaus Johansen, han er vel født etter søster Johanna ble døpt i Hemne 3-5-1868.Karl Olaus er da kanskje f. 1869-1871, akkurat i det intervallet jeg hadde før- og foreløbig yngste søster av Karl O er jo Maria Johansdtr f.1873 ukjent sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja, dette er utvilsomt riktig.Da fekk Karl Olaus to søsken til, Andreas Ludvig f 1885 Singsås, og Johan Alfred f 1888 ukjent.Det er vel trolig flere søsken her mellom Maria f 1873 ukjent og Andreas Ludvig f.1885 Singsås. Men Karl Olaus fødsel/dåp (1869-71(?)er fortsatt ukjent!(Har sett gjennom debatt 17470 uten å finne forbindelser her,men det er mulig å finne noe i de andre debattene kanskje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen milloner takk til deg Anne Tonby- og til dere andre også! Dåpen til Karl Olaus har vi venta 'leeenge' på. Nå har vi den endelig.Og det er sikkert mulig å komme vidre med denne slekten også!Samtidig er jo spørsmålet der om man kan være rimelig sikker på at det er denne Karl Olaus Johansen som presten i Alstadhaug i Skogn etterspør hos presten i Melhus. Jeg mener at det er ganske stor sansynlighet for dette. Det er jo tydelig at Karl Johansen ikke er til stede når presten 'prøver å få han i tale'.Kanskje var opplysninga om at han var fra Christiania noe han fant på? Har leita mye der, men uten å finne noe. Så da tror jeg at dette er det mest realistiske, om det er noen som har mer å komme med her, er det bare fint.En tante av meg som fikk høre at Karl Olaus Johansen var regnet som 'fant' sa at 'det låg vel i korta',dvs at det skjønte hun påp forhånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Kjære Bjørn Even Veie! Sjå litt nærmare på streng 21862. Kanskje du finn ei kopling der? Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja, her har du funnet kobling videre ja. Fantastisk!Spesielt i innlegg (11) er jo flere av Karl Olaus sine søsken tatt med, så det blir spennende å se mer på dette! Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg har ikke lyst å være 'partyspoiler', men det som kommer fram her tror jeg ikke er riktig. Men det kan selvsagt være meg som har misforstått også. Hva er det som forbinder 'Handelsmand fra Christiania' med en omstreifer? Så vidt jeg husker har en 'Handelsmand' Karl Johansen vært ute med svansen andre steder oppover Østlandet, uten at jeg kan huske hvilken debatt dette var. Men tittelen Handelsmand må i tilfelle være sjelden på en tater... Jeg tror derfor fortsatt dette er et blindspor. I alle fall tror jeg det bør utvises forsiktighet i å konkludere med at 'Ungkarl, Handelsmand fra Christiania Karl Johansen' og Karl Olaus Johansen Lysgård - 'Stam-Karl', f.4-2-1870 og dpt.26-3-1871 i Orkdal (lokale faddere) - kalt 'omreisende blikkenslagersvend' ved sønnen Magnus Frithjovs dåp 1901, er en og samme mann. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei igjen. Jonny Mydland reiser her en sunn tvil, som jeg også har et snev av!! Skulle vært meget interessant å finne de andre innlegga som omtalte 'handelsmann Carl Johansen fra Christiania'..Jeg kan gjengi det jeg skriver til statsarkivet, jeg er jo heller ikke overbevist om hvordan denne historien henger sammen-enda.Men har veldig lyst til å kunne trekke en konklusjon med tiden, hviss mulig.. Dette er det jeg sendte til statsarkivet i Trondheim:Re: Slektforespørsel - Karl Johansen f. 1871-IIHeile debatten er på DA 70488: Karl Olaus Johansen,'fant' ,fra Støren/Hegra/Melhus Fylke: BrukarforumetMen-trenger virkelig en realitetsvurdring på dette!! Kva er sansynlig her? At presten i Melhus prøver å finne Carl Johansen i Melhus- det er vel antagelig i 1901 etter Bjarnes dåp (6.okt. 1901 Alstadhaug/Skogn)-var det fleire Karl Johansen i distriktet Melhus påp denne tida??jeg vil tro at det var Bina Guneriusdtr som la fram barnefaren, og at det var 'handelsmann fra Christiania'- og at det høres bedre ut enn 'fant fra Sørtrønderlag'??Kanskje det var handelsmann fra Christiania han hadde presentert seg som- eller at det var noe Bina selv fant på? Hva skal man mene her,og finnes det noen måte å få en relativt sikker vurdering?Hilsen Bjørn Even Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ser at Karl Olaus Johansen får en sønn døpt i 1901. Har kikka gjennom en rekke sogn, men fant ikke det rette. Så kanskje Jonny Mydland- eller andre- vet hvor/når denne dåpen fant sted?Det er jo litt viktig i forhold til andre hendelser også..For å sette opp en 'tidslinje' for hendelser blir det som så:Karl O Johansen f.4-2-1870 Karl O Johansen døpt i Orkdalen 26-3-1871 HEGRA 12-8-1897: Karl O og hustru døper sitt andre barn, Karoline Kristine. MELHUS/Klæbu 11-8-1899: Karl O og hustru døper sitt tredje barn,Karl Oskar. Siste halvdel av august 1900:Innom Ronglanaunet,like ved veien på event. tur til Levanger? MELHUS/Branum: Karl Olaus reg. her 3.12.1900 tellinga. Ronglanaunet 22-6-1901 blir Bjarne Karlsen født. Alstadhaug 6-10-1901 døpes Bjarne Karlsen. 8-10-1901 etterlyser presten i Alstadhaug Karl Johansen, brevet har denne dato, og er skrevet til presten i Melhus. Og han får som svar at han er ikke der lengre, og det vites ikke hvor han oppholder seg...Finner ikke noe ulogisk i hendelsene i alle fall.. Litt av et sammentreff om det skal være ennå en Karl Johansen oppe i dette, men det er jo teoretisk mulig..Så er det noen som vet når/hvor Magnus Fritjof er døpt, vil jeg gjerne vite det.Får jo i alle fall vite hvor Karl Olaus er når den foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Magnus Fritjof Karlsen Lysgård, f.27-3-1901, dpt.8-4-1901 i Børsa, død 1903 og gravlagt 20-3-1903 i Øye sokn av Surnadal i Møre og Romsdal. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei igjen. Ja, nå fant jeg også opplysningene, Magnus Fritjof under Børsa/Skaun 1879-1907 s.68.Lurer på om Jonny Mydland vet mer om Karl Olaus, han hadde sikkert flere barn, og når han døde?Ser du er i Nairobi-bruker du Skype, og har du i så fall kallenavn der? hadde vært moro å ta en prat! Hilsen Bjørn Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei igjen. Ja, nå fant jeg også opplysningene, Magnus Fritjof under Børsa/Skaun 1879-1907 s.68.Lurer på om Jonny Mydland vet mer om Karl Olaus, han hadde sikkert flere barn, og når han døde?Ser du er i Nairobi-bruker du Skype, og har du i så fall kallenavn der? hadde vært moro å ta en prat! Hilsen Bjørn Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Bjørn Even! Nei, jeg bruker ikke Skype ettersom jeg bare har en analog og ustabil linje her. Men jeg er på Facebook, som jeg ser også du er? Hva med å koble opp? :-) Jeg vet for øvrig ikke når Karl Olaus døde. Han hadde etter det jeg vet 6 barn født mellom 1895 og 1906, de to siste 1904 i Bjugn og 1906 i Singsås. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Da tar jrg en oppsummering av det jeg VET så langt om familien Karl Olaus Johansen:Karl Olaus Johansen f.1-1-1871 Sneve gård. Døpt 26-3-1871 Orkdalen.(Sneve er ref. som fødested til Karl ved dåpen til et av hans barn.Og jeg tyder Orkdal m.1870-80 s.9 til at dato for fødsel er 01-01).Med Kristiane Karlsdtr f ca. 1878 i Mora får paret desse barna:1- ukjent navn/fødested/dåp.(Ved dåp av barn nr 2 er det ref. som parets andre leiemål).2-Karoline Kristine.F 7-8-1897, døpt 12-8-1897 Hegra. Foreldres bopæl er Støren, p.t. Hegra.Barnet oppgitt som 'uægte'.(K:Øvre Stjørdal/Hegra 1893-14, s.19).3-Karl Oskar f.11-8-1899, døpt 13-8-1899 Klæbu/Melhus. Foreldres bosted Haugum.(K:Melhus/Klæbu 1884-1906, s.35). (Barnet oppgitt som 'ægte').4-Magnus Fritjof f. 27-3-1901 Meldal.Døpt 8-4-1901 Børsa. Magnus Fritjof døde 16-3-1903 av 'bronkitt',begravet 20-3-1903 i Surnadal/Øye.(K: Skaun /Børsa 1897 s.68 Surnadal/Øye 1901-19, s.7).5-Anna Sofie f.11-2-1904 Eidsmo.Døpt 21-2-1904 Bjugn. (K.Bjugn klokkerbok 1866-14, s.45).6-Oskar Julius f.17-10-1906 Kvernrød. Døpt 21-10-1906 Singsås. (K:Klokkerbok,Haltdalen/Singsås 1899-15, s.29). Ved Oskar Julius sin dåp er det en del personopplysninger: Omstreifer Karl Olaus Johansen f.1871 og hustru Kristiane Johansen f.1876-uten fast bopæl.'Barnet født på Kvernrød der familien har midlertidig opphold. Faderen oppgav at være født på gården Sneve i Støren.Moderen i Mora-Sverige. Oppgav at være viet i Melhus for 8 a 9 år tilbake.Den siste opplysninga peker jo på at paret ble viet i Melhus(?) mellom andre og tredje barnets dåp, altså engang mellom 12-8-1897 og 11-8-1899.Men den vielsen har jeg ikke funnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.