Gå til innhold
Arkivverket

[#70488] Karl Olaus Johansen,'fant' ,fra Støren/Hegra/Melhus


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Mydland

Hei! De ble borgerlig gift 25-4-1898 ”ved Sorenskiveren i Guldalen” (innført i Melhus kirkebok). Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ja, du hadde denne opplysninga også! Tenkte ikke på borgelige vielser når det gjaldt dene tidsepoken..(Melhus 1887-1908 s.283).Viet ved sorenskriveren i Guldalen 25-4-1898.Og Karl Olaus sin f.dag er her satt til 4-2-1870, som kanskje er mer korrekt enn den som ble brukt v hans dåp (?).Også her står det f. i Støren.Vedrørende hans ektefelle er det også gitt fleire opplysninger: Kristiane Karlsdtr f Mora i Dalane, 3-4-1879, far oppgitt:Omstreifende kobberslager Karl Ludvig Petersen. Karl Olaus far :Omvandrende kobberslager (ugift) Johan Lysgaard.Tusen takk for opplysningen Jonny!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Ser forøvrig i DIS at barn3)- av Karl Olaus, Karl Oskar Lysgaard f.11-8-1899 er begr. Tiller/Trondheim 14-6-1988. Johanne Mathilde Lysgaard, begr. Tiller 22-10-1966.(Må vere i familie).I Skogns Historie bok XI-I s.229 er det et stykke om 'de reisende på Lia'.Og de kaller seg Lysgaard.(Prøver å få med det).

bilete7217.b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Even Veie

Da har jeg omsider fått bekreftet, antakelig så godt det lar seg gjøre, at Karl Olaus Lysgård var min oldefar. (Det var en sønn av Karl Olaus sin bror: Anton Ckristian f.1865-og hans sønn Arthur-Arthur kjente til dette).Det som jeg ennå ikke har funnet ut, er hvor Karl Olaus oppholt seg etter 1910.Hvor han og hans kone døde osv. Det er et rykte om at han reiste nedover til Lillehammerområdet, men på DIS finner jeg hverkebn han eller hans kone.. Skulle gjerne hatt kontakt med noen av etterkommere til Karl Olaus.Når det gjelder Anne Sofie f.1904-g.Lufall, så har jeg bra oversikt. Men IKKE når det gjelder barna til Karoline Kristine.F 7-8-1897, Karl Oskar f.11-8-1899 eller Oskar Julius f.17-10-1906. Hilsen B E Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

HeiHar sittet og lest denne debatten og har litt info. om Karl Oskar. Han giftet seg den 29.04.1919 i Orkdal krk i Sør-Trøndelag med Berit Mikkelsdatter Aune. Om de fikk noen barn vet jeg ikke.Foreldre til Johan 'Tyv-Johan' Knudsen Lysgård, f. 23.05.1844 på Hellien i Meldal, døpt 27.07.1844 i Stadsbygd krk er Knud 'Tyv-Knud/Finn-Olsen' Olsen Lysgård og Caroline Olsdatter VoldKnud og Caroline hadde tilsammen 10 barn fra 1843-1862. Du finner familen i FT 1865 på Edø i Møre og Rosmdal, FT 1875 på Lillemoen, Støren i Sør-Trøndelag og FT 1900 på Helting, Singsås i Sør-Trøndelag. Johan dør den 01.06.1928Mvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, supert dette Inger. Dette var en ny opplysning for meg du viste til her. Karl Oskar var f. 11-8-1899, og sønn av Karl Olaus Lysgård f.1871. Dette viser vel at sønnen Karl Oskar var g. 2 ganger: 1)-g. 24-9-1920 i Orkdal Kirke med Berit Mikkelsdtr f.4-10-1903 i Rindal. Om de hadde barn vites ikke..Han ble g.2 med:Johanne Mathilde, hun er begravet 22-10-1966 Tiller/Trondheim.Taknemlig for alle opplysninger, hilsen B E V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei igjenLette litt i KB for Orkdal og fant 1 barn på Karl Oskar og Berit:Mathilde Josefine, f. 15.02.1920 på Hauhen og døpt 28.03.1920 i Orkdal krk.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk igjen! Det ser ut til at denne jenta,Mathilde Josefine,er den samme som Mathilde Aasgaard, død 21-10-1956, og begravet Hov i Sunndal/Møre og Romsdal.Det ser ut til at Mathilde ble gift Aasgaard..Men dette må jo bekreftes av noen som har greie på det..(Har brukt DIS for å finne mulig kandidat..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.