Gå til innhold
Arkivverket

[#70490] Gårdene Store Godø, Lille Godø og Skippervik i Tysnes Prestegjeld


Gjest Bjørn Olav Haugom
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Olav Haugom

Er det noe som vet hva som skjedde med gårdene Store Godø, Lille-Godø og Skippervik i Tysnes Prestegjeld, Hordaland i 1900-tellingen? De er med i 1865-tellingen og 1886 matrikkelen.Er det en feil i 1900-tellingen, eller feil i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner er del personer med bosted Skippervik i databasen over døde i Bømlo, men det er kanskje ikke rette Skippervik?LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Haugom

Jeg ser det er Skippervik i Bømlo Sokn, Finnås Prestegjeld.Men jeg finner ingen referanse til at gården er overført fra Tysnes til Finnås. Det samme gjelder Store og Lille Godø, som er egne øyer med samme navn (eller Vetle Godø som Lille Godø heter i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Ein del bygder (gardar) manglar i 1900 teljinga på Tysnes. Eg veit om nokre på nordaustsida i områddet Lunde/Malkenes. Kanskje dette også gjelde dine søk? Listene over gardar i dette området skal vere tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Haugom

Takk til Erling for opplysningene.Det er Skippervik på Tysnes jeg er på jakt etter. Gården ligger ved Skiparvika, vest for Humlevika. Godøyene ligger like utenfor fastlandet fra Skiparvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Haugom

Ja, jeg har også lest bygdebøkene tidligere og sett navnevarianten. Men det er nok ikke stavingen som er problemet her.Når du går til 1900-tellingen for Tysnes, kan du søke etter Gard med funksjonen 'børjar på, vis' og velge S og se hvilke gårder som er registrert og begynner med S - det er ingen gårder som har noe som ligner i det hele tatt på Skippervik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.