Gå til innhold
Arkivverket

[#70493] Løvene forran Stortinget


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Min blonde venninde Mari Anne N Hall trenger opplysninger bilde osv om stenhoggeren som hogg ut løvene.Når reiste han til USA,og hvordan gikk det der. Har 'googlet' Gudbrand Eriksen Mørstad. Alle tips er velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg har ved flere anledninger forsøkt å finne ham i USA uten hell. Som oppvokst Øystre-Slidring har har jeg funnet historien om han interessant. Det som også er faktum er at han ikke var alene om å lage løvene. Sivert Sivertsen fra Bergen var også med å hogge disse løvene.Gudbrand var gift med Ingeborg Olsdatter Helle fra Helle i Vang i Valdres. Som odelsgutt overtok han gården etter sin far i 1850. Faren hadde gjort gården svært forgjeldet og siden Gudbrand var en flink håndtverker tok han oppdrag i Bergen hvor han møtte pengefalskneren Knut Olsen Offerdalen som han laget trykkplater for. Det var denne Gudbrand senere ble arrestert for å ha drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk også til Svein. Har du eller finnest der bilder fra gården/området,helst gamle?Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

U.S.Public Records Index. Name:G E Morstad Adress.5693 E 142nd St,Rosemount,Minnesota 55068-1201 (1988) 561 Westveiw Dr# 201,Hastings,Minnesota 55033-0901. 1986. Er der noen USA eksperter som kan finne ut litt mer?Skal hilse fra 'blondina' og takke !Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Interessant tema. I følge Vadres Bygdebok så ble gården Øvre Mørstad i 1805 delt i 2 like parter. Den ene beholdt navnet Øvre Mørstad og den andre ble Søre Mørstad med gnr 12 bnr 3. Det er Søre Mørstad som Gudbrand tok over i 1850.Utskjeringen av løvene beskrives som et storverk som aldri må glømmes, og at det spørs om noen Østreslidring har nådd lenger enn Gudbrand som kunstner.Det fremkommer også at han reiste til Amerika, men ikke når, og at sønnen Erik ble igjen i Norge og endte som faglærer i hovedstaden.Legger ved et bilde som jeg håper ble ok, det er nemlig en kopi av en kopi. Husker ikke helt i farten om bildet er hentet fra en av Valdresbøkene eller fra Norske gardsbuk.Hilsen Anne Lene

bilete7182.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Bildet er ikke fra Valdres Bygdebøker ei heller fra siste utgave av Norske Gardsbruk. At Gudbrand er bygda's mest kjente kunstner kan diskuteres. Det finnes mange kunstformer, mange kustnere og mange typer kjendiseri. Men at han er i toppsjiktet er det vel liten tvil om.Sønnen er for øvrig å finne i Kristiania i 1900, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Svein. Det var da heller ikke min mening at han var den mest kjente kunstner i bygda, men det var slik det stod i boken. Jeg skrve jo heller ikke at han var den mest kjente.Bildet er nok fra et av stedene enten fra bygdebøkene eller norske gardsbruk, det er så lenge siden jeg kopierte bildet. Men, jeg skal se om jeg har notert det. Om det er fra Norske gardsbruk , så stemmer det at det ikke er fra siste utgave. Det var eldre utgave jeg satt med. Men, som sagt, skal se gjennom papirer og se om jeg har notert hvor jeg har bildet fra.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

løve-venner-Gudbrand tok sønnen med seg til chicago- og i 1900 bodde han i Minnesota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905 Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905 Name: Erik G Morstad Census Date: Jun 1905 County: Yellow Medicine Locality: Lisbon Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1864 Race: White Father's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway Line: 15 Roll: MNSC_162Er det sønnen så er vel fødselsåret feil,faren satt vel inne da befruktning må ha skjedd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Fotografiet av Søre Mørstad er det samme som man finner i den første utgaven av Norske Gardsbruk fra 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Mari Anne (15). Erik ble nok bosatt i Norge. Om han evt. var med foreldrene til USA og deretter returnerte har jeg ingen bevis for. Erik's barn finnes både i Oslo-området og på Vestlandet. Erik var tilknyttet Uranienborg kirke hvor du kan evt. lete etter familieopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Hallo svein- eg ska skriva om Gudbrand og løvene til neste års Nordisk kriminalkrønike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

det gjorde onkel politi slett ikke- karen med løvene var ukjent for dem-eg grave sjøl fram løgne historier- ( det va på Sandnesdialekt)mari anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Han ble nok arrestert og dømt til døden som ble omgjort til livstidsfengsel av høyesterett. Slik er han også registrert i folketellingen i 1865, livstidsfange.Knut Olsen Offerdalen hadde truet med å melde Gudbrand som var den som hadde laget pengeformene og dermed den som ville bli hardest rammet hvis tatt. Knut forlangte 100 riksdaler av Gudbrand noe han ikke hadde. Gudbrand lurte Knut inn i et smug og drepte han med flere knivstikk.Når det gjelder løvene bør du også ta med Sivert. Finn ut hvem det er og hva han hadde gjort. Han var tidsbestemt fange på Akershus. Det er en mulighet at Stortinget kan ha informasjon.Ellers bør du vel også kontakte etterkommere for å høre om de har noe å tilføye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari anne næsheim hall

Joda han ble arrestert - dømt og sonte mange år- reiste te usa i 1881-liker ikke tanken på å kontakte etterkommerene- vet aldri hva en blir møtt med !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.