Gå til innhold
Arkivverket

[#70496] Kaisa Thomassen f. Olsdatter


Gjest Erik Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Thomassen

Min oldemor, Kaisa, var født i Sillerud sogn i Värmland i 1835 som datter av Olof Larsson og Stina Andersdotter. Hun innvandret til Norge i 1853 og giftet seg med oldefar Engelbrekt (Ingebrikt) Thomassen i Idd to år senere. De bodde i Tistedalen der han var tømmerdreng og etterhvert handelsmann.I forbindelse med 80-årsdagen hennes i 1915 ble hun omtalt av lokalavisen i Halden. Men hva skjedde så? Hun er ikke å finne som død/begraveti kirkeboka for Halden, Berg eller Idd. Noen som tilfeldigvis vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei. Jeg tar opp denne igjen, for jeg fant en Kaisa Thomassen f. i Sverige i 1835 på St. Hanshaugen/Ila i Oslo i 1900-tellingen: Lenke Du har vel kanskje funnet dette selv, men jeg tenker at det er nærliggende å undersøke om oldemoren din ble gravlagt i Oslo?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Damen i Oslo er definitivt den rette. Det ser vi på de to som står som sønner i 1900. De har Ingebret og Kaisa som foreldre i Tistedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Bjørg. Fant du dem i Gamle Aker, Fagerborg eller Vestre Aker? (Siden jeg var usikker på om trådstarter ser dette, gikk jeg ikke videre..) De jeg har hatt i min slekt på St. Hanshaugen, har jeg funnet spor etter i alle tre. Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Bjørg. Fant du dem i Gamle Aker, Fagerborg eller Vestre Aker? (Siden jeg var usikker på om trådstarter ser dette, gikk jeg ikke videre..) De jeg har hatt i min slekt på St. Hanshaugen, har jeg funnet spor etter i alle tre. Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Måtte bare rette på lenken til tellingen.. Lenke Nå skal Kaisa Thomassen vises, får jeg håpe.. Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Thomassen

Hei. Takk for innspill! Kaisa bodde sammen de to yngste sønnene på St.Hanshaugen mens de gikk på Krigskolen. De to ble etter dette offiserer i Bergen, men hun fulgte ikke med vestover. Jeg har gått gjennom noen kirkebøker for Oslo for perioden etter 1915 uten å finne henne, men jeg kan selvfølgelig ha oversett noe. Hun hadde for øvrig en annen sønn som var prest i Oslo på 20-tallet. Han het Johan Edvard Tisthal. En av mine teorier har vært at hun bodde hos ham på slutten. Men det er nok mer sannsynlig at hun vendte tilbake til Halden da sønnene dro til Bergen. De opplysningene jeg har om denne slektsgrenen har jeg for øvrig lagt ut på dette nettstedet:http://www.slektsbakgrunn.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.