Gå til innhold
Arkivverket

[#70497] Mystisk dödsmelding


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Jag var på Riksarkivet idag för att kolla lite i dödsmeldingar från Nes-Akershus.Hittade då en änka Gudbjörg Hansdatter som dog på Munkeruddalen den 11:e dec 1835. Som arvingar hade hon 2 myndiga och 2 omyndiga. Jag antar det är barn de syftar på?Problemet är bara att denna Gudbjörg (såvitt jag vet) bara hade 1 barn plus att hon mest troligt dog på Auli 1865, alltså 30 år senare! Person 1 från 1865 vänster sida: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-246>LenkeDet stämmer dock att hon förmodligen bodde på Munkerud 1835. Tror att hon flyttade till sonen på Auli som änka nån gång på ålderns höst. Tyvärr vet jag inte när hennes man Ole Andersen dog, kan vara allt mellan 1810-1865.Tittade i dödsboken 1835 och den 11:e december 1835 står som avliden änkan Kari Larsdatter 60 år gammal på Munkeruddalen! Se person 50 höger sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Jørgen!Den Kari Larsdatter som du har funnet som død 11 desember 1835 i Munkeruddalen har jeg oppført som min tipptipp oldemor. Etter hva jeg har funnet hadde hun to barn i tillegg til de som er nevnt i bygdboken. Lars født 1810 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=33843&urnread_imagesize=full&show=185#bunnen>Lenke (langt nede på siden) og Hans født 1812 Lenke Jeg har tidligere hatt disse framme i to debatter:Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Terje!Så bra, då stämmer i alla fall 4 barn!! Extremt lätt att missa dem i födelseboken så grötigt som de är inskrivna.... Och om 25 var mynighetsåldern 1835 så stämmer det att 2 var myndiga och 2 omyndiga. Dödsmeldingarna började 1818 för Nes.Då verkar det i alla fall som dödsmeldingen avser Kari trots allt. MEN var fick han namnet Gudbjörg Hansdatter ifrån i dödsmeldingen? Hur kan han ha rört ihop det så totalt? Jag tycker det är ganska gravt att dödsanmäla någon som lever....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg vet ikke hvordan disse eldste dødsmeldingene er ført, men i senere tider var det brukelig at man også noterte hvem som anmeldte dødsfallet.Dersom dette ikke ble gjort så tidlig som i 1835 kunne forklaringen på sammenblandingen kanskje være så enkel som at Gudbjørg Hansdatter (som altså trolig bodde på samme sted som avdøde Kari Larsdatter) var den som meldte fra om dødsfallet til Kari - og ved en glipp ble oppført som avdød?Bare en tanke - om det altså ikke er oppgitt noen annen melder.Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Marius!Ja, det är nog förmodligen den enda vettiga förklaringen, att Gudbjörg var den som anmälde dödsfallet och sen att skrivaren rört ihop det, eller eventuellt att han i huvudet hade 'änkan på Munkeruddalen' och så blev det fel namn. Fast det är ovisst om Gudbjörg var änka då... Sen undrar man ju då lite varför inget av Karis 4 barn anmälde det? De var ju i vuxen ålder.... Nåväl, svar får man nog inte, men som sagt, det mest logiska är nog att det var Gudbjörg som anmälde och så blev det fel. På så sätt fick jag bekräftat att hon fortfarande bodde på Munkerud i alla fall :-)1835 var det inte noterat vem som anmälde dödsfallet så det ger ju stöd för teorin också.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.