Gå til innhold
Arkivverket

[#70500] Jens Larsen Boalts kone,Anna Cathrina Pedersdatter Colding.


Gjest Poul Bagger
 Del

Recommended Posts

Gjest Poul Bagger

Jens Larsen Boalt,borger i Christiania blev 1720(Forlovererklæring af 17 april 1720,Oslo Domsogn.)gift med Anna Cathrina Pedersdatter Colding.Hun er født c.1695,begravet 30 dec.1765 i Oslo Domsogn.Muligvis havde hun en søster Sidsel gift med en NN Norby i Christiansand. Kan nogen hjælpe mig med, hvor hun var født og hvem hendes forældre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Den kjente slekten Colding i Norge er etterkommere etter Peder Hansen Colding som skal være født ca. 1580 i Kolding (eller muligens hans far var født i Kolding) og døde ca. 1647 i Aurdal i Valdres der han var sogneprest fra ca. 1716 til 1647 og også prost i Valdres. Han ble en meget rik mann på kjøp av skog og salg av tømmer, hans formue skal ha vært på 40.000 rdl. Hans far skal ha vært Hans Mikkelsen, prest til Ribe hospital, død i Ribe 30. desember 1595. Peder Hansens sønn Peder Pedersen Colding (1612-1686) var også prest i Aurdal og prost i Valdres. Men far til din Anna Cathrina Pedersdatter må jo ha vært en generasjon lengre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poul Bagger

Tusind tak for din henvendelse.Jeg har været inde på de samme tanker, som du.Men der er nok intet kildebelæg for,at der skulle være en Peder Pedersen Colding Junior i den familie.Det er jo også en mulighed, at Colding-navnet kommer fra moderens familie. Men jeg tror nu,at man skal søge i Christiania-området.Iøvrigt var hun født c.1695 og et enkelt sted er hun i en borgerskabsprotokol opført som Cathrina Collin,men utvivlsomt er Colding det rigtige tilnavn/slægtsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.