Gå til innhold
Arkivverket

[#70508] Litt tydehjelp i Betstad


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Har noen lyst til å påta seg å hjelpe med å tyde denne?LenkeJeg har tydet noe, men det gir liksom ingen mening: Anno 1783 den 22'de Mai ???? Jeg(?) ???? Wilhelm Ford og???? Ole Olsen Kielset og Ole Hendrichsen Saugstad???? i Solberg ??????????????? Bedstadens Præste-gield(?)????????? ?????????????????????? frivillig mødteMonf(?): Niels Pedersen Lund og Abelone Pedersdtr. Holstad ?? 8'deMai 1780 ?????????? paa ØverVelle gaard af Cappellanen?? Jens Willer, trolovet(?) ???????????? indtil hun ????????????????? fra ??????????????????????????, Niels Lund ??????2'de ???????????????? i Nærøens Prestegjeld.Paa spørsmaal om ???? i ????????????????????????????????????????????????????????????paa forlang?? begge(?) ??????? Niels Lund og AbelonePedersdtr. Holstad i i følge ????????????????? af 19'de Febr. 1783, om???????????????? ????????????????????? ?????????????????????? ????????????????? og til int??????????? ????????????????????og tilfalder ???????????????? ??????????????????????????????????????? paseret Solberg ut ??????????????????????????Niels Peter Lund. Abelone HolstadWilhelm Ford. Ole Hendrichsen Saugstad Ole Olsen Kielset Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg skal ikke prøve meg på denne teksten, men situasjonen rundt var vel at Abelone hadde et fått et barn med Nils Olsen Lund. I Beitstadboka I s. 256, står det under Osen (husmannsplass under gården Nord-Hjellan): 'I 1801 var det ei Abellone Pedersdtr. i Osen, f. 1748, døtra til Peder og Marit Holstad, Namdalseid. Ho er nemnt 'Huskvinde', men hadde 'en liden plads'. Hadde ein 'frilsøn', Aron Nilsen, f. 1780, far Nils Olsen Lund, Over-Velde, etter kjerkeboka. .... Abellone fløtta til Trondheim i 1819.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Javel, takk for opplysningene Eldbjørg, jeg hadde en mistanke om at det var noe slikt, eller et giftemål som gikk i vasken. Det var navnet Ole Olsen Kielset som vakte min nysgjerrighet, siden jeg har han i mine opptegnelser. Han var kanskje et vitne i saken kanskje? Jeg håper fortsatt på at noen tar teksten. Jeg snublet akkurat forbi konfirmasjonen til denne Abelone nå, så det begynner nesten å bli godt kjent.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Anno 1783 den 22dre Maii vare Vi, Jeg Sogneprest, Wilhelm Ford ogMedhielperne, Ole Olsøn Kieldset og Ole Hendrichsøn Sougestadforsamlede i Soelberg Preste-Gaard, udi Bedstadens Preste-Gield,hvor der i vores Nærværelse indfandt sig, og af sig selv frivillig mødte,Mons: Niels Pedersøn Lund og Abelone Pedersdotter Holstad, som den 8deMaii 1780 blev med hinanden, paa Øver Velle Gaard, af Capellanen,Hr Jens Willer, trolovede; men siden indtil dene Tid har aldelesafholdet sig fra hverandre, besynderlig Han, Niels Lund, der over2de Aar har opholdet sig i Nærøens Preste-Gield.Paa Spørsmaal, om de have i Sinde, at træde sammen nogentid i fuldtÆgteskab? svarede begge med Nei.Herpaa forlangede begge, baade Niels Lund og AbelonePedersd: Holstad; ifølge Forordningen af 19de Febr: 1783, omTrolovelse, med felles Samtykke, at deres Trolovelsemaa være ophævet og til intetgiort, hvilket herved samtykkesog bifaldes, med alles vores Hænders Underskrift.Saaledes passeret Soelberg ut supra, bekræfte ViNiels Peter Lund Abelona HolstadWilhelm Ford Ole Hendriksøn Sougestad Ole Olsøn Kielsæt Tore; merk at her har du Ole O. Kielsæts egenhendige signatur dersom den er av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Fantastisk, hjertelig tusen takk Aud.Ole Olsen er så langt et nesten ubeskrevet blad, har bare funnet han boende på Kjelset i 1762. Så hans egenhendige signatur blir nesten som en godbit å regne.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.