Gå til innhold
Arkivverket

[#70515] Oppslag Hermod Hjellestads bok 'Fana', bd. II Niels Fynbo på Fantoft i Fana


Gjest Erik Lie
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Lie

(Rørvik er i Vikna kommune)I Jacob T. Larsens 'Fana bygdebok', bd. 1 (1980) s. 509 og bd. 4 (1984), s. 79, omtales Niels Fynbo, borger av Bergen, som skal ha bygslet Fantoft i Fana ca. 1635-1640 og drevet gården som avlsgård.En Niels var bruker på Fantoft i 1639 (jordeboken over velbyrdige jomfru Kirsten Bildts gods det året) og ved unionsskatten martini 1643, men han nevnes ikke her med tilnavnet Fynbo.Jacob T. Larsen skal ha sine opplysninger om Niels Fynbo fra Hermod Hjellestad: Fana, bind II (Bergen 1933), s. 156ff. - Da det kan haste litt i forhold til en artikkel, lurte jeg på om noen kunne være så vennlig å gjøre oppslag i Hjellestads bok og se etter om det der oppgis noen kilde for Niels Fynbo på Fantoft. Kanskje har han referert et diplom? (Etternavnet kan også ha former som Finbo, Fembo etc.).Hvis noen ellers skulle ha andre opplysninger om Niels Fynbo, ville det også være kjempefint.M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

HeiEn 'fynbo' er mest troligt en innflytter til bygda og kommer fra øya Fyn i Danmark.Vi har tilsvarende på Lerøy i Sund hvor Fredrik Monsen som er født i Sund med foreldre fra Sund, som bodde en periode I Odense på Fyn for så på sine eldre dager å flytte tilbake til Lerøy etter å ha bodd i Danmark i det minste fra 1701 - 1727.Har dessverre ikke denne boka.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Hei. Jeg er helt enig med deg i at Fynbo betyr en person fra Fyn. Det er en Niels Anderssøn, 'Fynbo', som tar borgerskap i Bergen i 1602. Dette er den mest sannsynlige kandidaten jeg har funnet i Bergens borgerbok, som passer til å være han på Fantoft, og det er ikke umulig det er samme person.M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei.Jeg har Fana-boken, men kan ikke se at det er nevnt noen kilder. Det står følgende om ham i boken: Nils Fynbo fra Bergen bygsla garden ca 1635-40. Dreiv garden med tenestefolk. Hadde datteren Ingeborg, se neste.David Mogensen, byborgar, bygsla ca 1645-65 og hadde han til avlsgard, gift med enkja etter Nils Fynbo. (navn ikke nevnt)Jørgen Kjempe fra Bergen bygsla garden kring 1665. Gift med Ingeborg Nilsdtr. Fynbo. I 1667 var ho enkje. Hadde garden til 1670.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Hei! Tusen takk for at du så etter. Det står med andre ord nøyaktig det samme i Hjellestads bok som i Jacob T. Larsens bok.M.v.h. Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.