Gå til innhold
Arkivverket

[#70521] Etterkommerne fra Vardal


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Den 14. apr 1880 emigrerte Johannes Olsen (f.1857) fra Bredskalbakken, Vardal, Oppland. Foreldrene hans var Ole Pederson b. ca 1827 Vardal, og Karen Marthea Johansdtr f. 10 aug 1828. Deres andre barn var Olia f. 1850, Peder Anthon f. 1856, Anne Karine f. 1858, Olaus f. ca 1861, og Christian Marits f. 1863. Johannes yngste sønn, Nordan Olson, ble født 1911 i Chippewa County, Minnesota. Nordans barn ville finne ut om det er slektninger som bor i Norge nå. Kan noen hjelpe meg for å hjelpe dem? Takk, Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Du finner Kristian (Maurits) og familien i Ft. 1900 under Berdskalbakken!! (feilskrift i folketellingen). Der bor også Peder Olsen f. 1856, som ugift 'pansjonist'. Noen opplysninger om dem du søker kan du kanskje finne i Gjøvik og Toten slektshistorielags hjemmeside og her i Digitalpensjonatet under samme navn. Utflytting etter c. 1900 må søkes i lensmannsprotokollene som, så vidt jeg vet, ikke er lagt ut elektronisk, men kanskje skrevet av - det skal jeg undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

BREISKALLBAKKEN, er vel det som må sies å være ”rett”. Man vil alle fall finne dette etter-navnet (NB: Med to eller en L) i telefonkatalogen, og sjansen er vel tilstede for at man vil treffe på noen som kan bidra.. (Og jeg vil faktisk tippe at dette er slekta.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, takk, Inger-Berit og Iver. Dere er veldig snille å hjelpe meg. Jeg skal skrive Breiskalbakken fra telefonkatalogen--eller ringe en eller andre. Takk igjen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Iflg Inger-Berit's opplysninger fra ft1900 kan jeg følge Maurits, f. 30.05.1893. Ansatt i Raufoss Ammunisjonsfabrikk 22.08.1916. Maurits død 28.12.1978 og gravlagt på Raufoss.Også Maurits bror Peder, 1895-1975, er gravlagt på Raufoss. Samt deres foreldre.Utifra min lokalkunnskap, så har disse etterkommere som er i live.Ellers så synes jeg det kan være litt problematisk og ringe til vilkårlige folk med samme etternavn og spørre om slektskap 150 år tilbake.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk Heljar, jeg skal legge merket til rådet ditt og setter pris på det. Hvis du anbefaler det, kan jeg sende et brev til dem for å forklarer om familien i Minnesota og sende et slektstavle. Er det greit? Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Så veldig vilkårlig er det dog ikke (innlegg 5). Breiskallbakken var i 1900 stort sett befolket av nær familie til Johannes Olsen (f.1857). Og Breiskal(l)bakken som etternavn, bør ha vært 'tatt' av nettopp disse.Og det var etter en kjapp titt i kirkebøkene for Vardal og Vestre Toten/Raufoss (lysninger og ekteskapsinngåelser) at jeg dro den konklusjonen at de som bærer navnet Breiskal(l)bakken også etter stor sett bør ha aner til Johannes Olsens bror, Christian (Kristian).Men vær klar over at Breiskallbakken (i Vardal) ligger helt på grensen mot Vestre Toten/Raufoss når mer systematiske søk skal gjøres, og at noen av Christians etterkommerne antakelig også holdt til på Raufoss.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Joy, send email til meg: mahelwe gmail comJeg er gammel Raufossing og holder på å skrive bok om folk der i perioden 1891-1940, i 'bygdebok'-stil. Regner meg for å ha gode kunnskaper om folk og geografi på Raufoss og dets nærområder. Det jeg har funnet er at en del familier med like slektsnavn, også uvanlige, ikke er i slekt. De kan ha til felles at de har bodd/født på samme gård/husmannsplass etc. Bruk av etternavn tidlig på 1900-tallet var ganske forvirrende og samme person kan finnes i flere kilder med forskjellige etternavn.Kan nevne litt om Breiskallen. Der ble det på slutten av 1800-tallet bygget cellulosefabrikk og mange av dens ansatte leide husrom i nærheten. Fabrikken, Bredskallen Træmassefabrik, lå i V. Toten på eiendommen til Bredskallen gård som har gnr 9 i V. Toten. Selve gården ligger i Vardal, husker ikke hvilket gnr den har der. De ansatte bodde som nevnt rundt fabrikken, både i V. Toten og Vardal, en tid her og neste der. Gjennomtrekken av arbeidere der var ganske stor og mange fant seg jobb i Hunndalen, Gjøvik og på Raufoss. Har funnet at flere av disse tok med seg og brukte etternavn fra stedet de bodde på i Breiskallen. Jeg har ikke gransket det etterlyste navnet her i tråden, bortsett fra litt av de som endte opp på Raufoss. Folk i Breiskallen finnes derfor i kilder for Vardal, Hunn, Gjøvik og V. Toten. Verdt å nevne er også at ikke alle var medlemmer i Statskirken på 1900-tallet.Nå har jeg kort forklart hvorfor jeg er skeptisk til å ringe folk med like navn. Så Iver, dersom du trenger hjelp til å finne folk i 'mitt' område så send meg en email. Jeg hjelper så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Wera Karlsen

Hallo Joy ! Jeg er en av etterkommerne til Ole Pedersen og Maren Mathea Johansdtr. Bror av Johannes ( John ) Olsen, Kristian Maurits Olsen 1863- var min Oldefar. Jeg har slektsforskning som hobby og har veldig mye om aner og etterkommere her. Peder Andersen og Ingeborg Jensdtr. hadde i allfall 10 barn. Ole var nr.5. Jeg er venn av Heljar Westlie Om du sender meg en email, vil jeg svare deg. werakarl@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.