Gå til innhold
Arkivverket

[#70524] En runde ammunisjon


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

I krigslitteraturen forekommer ofte uttrykket 'runder ammunisjon' - '...soldatene hadde fått utlevert 10 runder med ammunisjon'. Hva menes med EN runde - er det ETT SKUDD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg tror det kan bety litt forskjellig, men at det betyr en 'mengde' amunisjon feks 10 enkeltskudd. Det har med hvordan amunisjonen ble pakket.Som en digresjon: Da tyskerne og russerne sloss om Stalingrad under 2. verdenskrig så hadde russerne tidvis lite våpen. De sendte da ut soldatene to og to der den første fikk et gevær og ti skudd, mens soldat nr 2 fikk ti skudd og måtte vente til soldat nr 1 var blitt skutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Ola!Dette med 'runder', kjem av engelsk 'round' eller 'rounds' som særleg på film vert omsett til norsk med 'runder'. Også i engelsk synest ordet vere av nyare dato, dvs. 1900-talet. 10 'runder' tyder 10 skot. Fyrste gongen eg såg ordet, var under FN-teneste i Sør-Libanon på 1980-talet. Endå eit eksempel på engelske ord som glir inn og tek over for eit norsk ord. Sist eg såg ein engelskspråkleg film, vart det sagt 'Yes, I have', som vart omsett med 'Ja, jeg har' istadenfor 'Ja, det har jeg' som ville ha vore den rette omsetjinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det vanlige geværet i den norske hær under første verdenskrig var vel 'Krag Jørgensen' - såvidt jeg husker rommer magasinet på denne 5 skudd. Hvis hver soldat skulle få utdelt '10 runder', ville det si 50 patroner, hvilket vel er usannsynlig, slik at 'en omgang' bør da bety ETT SKUDD, som Gunnar sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

I følge min avdøde bestefar, som var en aktiv skytter, så var en runde det antall skudd det var plass til i et magasin. Og han hadde (og jeg har det ennå) en Krag Jørgensen 1910, og det er riktig som Ola skriver, plass til 5 skudd.Så en runde er vel avhengig av hvilke gevær man hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Betydningen kan vel være noe forskjellig, men ettersom jeg forstår og har funnet ut etter å ha lest diverse artikler på internett, er nok uttrykket oftest brukt om ett skudd. Websters dictionary har dessuten: 'A single shot or volley; ammunition for a single shot.' Og ettersom ordet kommer fra engelsk, er det vel sannsynlig at betydningen er den samme i Norge som i England. Jeg har min fars Krag - med ett strek for hver elg han skjøt. Idag er ikke Krag'n tillatt til bruk under elgjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

En runde er avhengig av hvor mange patroner det går i ett magasin. Ved øvelse er en runde avhengig av hvilken tabell som brukes ved skyting. Derfor kan en runde være alt fra ett skudd til flere skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Som forklaring på ordet i en tekst der det forekommer, ville følgende fotnote kanskje være OK? Runde. For det meste brukt om ett enkeltskudd, men også om en skuddserie eller om antall skudd i et geværmagasin. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Men det blir jo litt rart å snakke om magasin når det gjelder f.eks. maskingeværer, der patronene fødes inn via et belte. Det kan jo ikke være sånn at beltelengden definerer hva som er 'en runde'. Så her er nok 'en runde' ett skudd. Det er forresten bare i den sammenhengen jeg har sett uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Runde ved enkeltskudd ? Jeg har aldri blitt kommandert eller hatt kommando selv, hvor det het en RUNDE ILD! men derimot presiseringen ETT ENKELTSKUDD, ILD ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Bare for å lage litt forvirring: Merking nødvendig for å ansvarliggjøre våpeneksportører For å kunne spore ammunisjonen tilbake til de ansvarlige, det vil si produsent, eksportkontrollmyndighet og erklært sluttbruker av produktet, bør det innføres minimumsregler for merking av all ammunisjon produsert i Norge og av norskeid produsent, hvor hver enkelt runde av ammunisjon merkes med førstekjøper, produsent og produksjonsparti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Spørsmålet har dukket opp i forbindelse med lesing av beretninger fra kampene i Norge i 1940. Jeg husker ikke noen ordlyd nøyaktig idag, men det kunne stå f.eks. at hver av soldatene hadde fått utdelt ti runder med ammunisjon. Spørsmålet er aktualisert i og med at en nærstående slektning (uten internett-tilgjengelighet) holder på å skrive om krigsårene på sitt hjemsted og gjerne vil ha en nøyaktig forklaring på uttrykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er ikke helt lett å tolke, men kan det menes at hver soldat fikk utdelt ammunisjon til å fylle magasinet 10 ganger? (ca. 50 patroner til Krag-Jørgensen). Det er bare en teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det eg har lese av litteratur om 2. verdskrigen, utgjeve på 50, 60 og tildels 70-talet på norsk, er ikkje 'runder' brukt i det heile. I eksempelet til Ola i (13), ville det stått at 'soldatane fekk utdelt 10 patroner'. At ein forfattar idag brukar 'runder' om patroner eller granatar er ein annan ting, sjølv om det høyrest litt kunstig ut i mine øyro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

En runde tilsvarer ett skudd. Et AG-3 magasin inneholder 20 runder, Kragen rommer 5 skudd i magasinet og ett i løpet så der er det 6 runder. Et kamphelikopter kan ha med seg 1200 runder til maskinkanonen. Hver runde/patron har et stempel i bunnen som identifiserer produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mulig det er riktig, men en runde kan vel også være synonymt med en omgang på f. eks 5 skudd mot skivemål på skytebana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til Gunnar: I mine vel 4,5 meter krigslitteratur som jeg har hengende på veggen, har jeg sett uttrykket brukt flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Jeg er uviss på hva begrepet 'runde' egenlig betyr, men det får meg til å tenke på en revolver, hvor magasinet går rundt en runde før det er tomt.Men for å forvirre forsamlingen om Krag'ens fortreffelighet: Krag Jørgensen ble populært som stridsgevær (til og med brukt av amerikanske soldater) fordi man ladet 5 skudd i magasinet og ett i kammeret. Deretter slo man opp en liten hendel på låskassens venstre side. Det gjorde at ammunisjonen i magasinet ikke ble matet opp i mekanismen. I stedet ble det brukt enkeltskudd, helt til man hadde behov for å skyte fortere. Da slo man hendelen ned, og man kunne bruke av skuddene i magasinet. De 5 i magasinet ble med andre ord spart som en slags reserve.Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

En runde er ett skudd fra hver enkelt , da det var populærtå stå på en linje etter linje , og bli skutt av FI.One volley var en runde fyrt av fra første linje. Så komneste linje med en runde , tredje linje osv. Vet ikke når de sluttet med dette selvmordet , men det varfør Den Første Store.hilsen lykkelig eier av Krag - Jørgensen 1885 med usikkerammo fra !938-39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Fant dette på en nettside om skytevåpen: LenkeMAGAZINE CAPACITY : 8 ( 1)Meaning the magazine of that particular firearm can hold 8 rounds of ammunition, but if you load one round of ammunition in the chamber, you can add an additional round of ammunition back to the magazine, making the total rounds of ammunition available for discharge in the firearm 9. (8 rounds of ammunition in the magazine 1 round of ammunition in the chamber).En runde er altså ett skudd, i det minste i engelskspråklige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.