Gå til innhold
Arkivverket

[#70529] Lisbet Tostensdatter f ca 1762, hvor? Gift 1789 i Øyer.


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Jeg har stått bom fast ved denne dama lenge, og håper at noen kan hjelpe.Her er hun i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010521&gardpostnr=80&personpostnr=1895&merk=1895#ovre>Lenke.Hun var gift med Ole Iversen, han døde i 1800.Giftermålet Kildeinformasjon: Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 3 (1784-1824), Kronologisk liste 1789, side 54-55. Permanent sidelenke: Lenke.At det står Enge på henne ved vigselen betyr vel like gjerne at hun var tjener der i 1789, som at hun var født/oppvokst der. Jeg finner ingen Lisbet født i Øyer 1760-1764 med far Tosten, heller ingen i 1801 som kan være hennes søsken, så hun er mest sannsynlig innflytter, men fra hvor?Ole og Lisbet får barna Lisbet i 1790, Iver i 1793, Tosten i 1796 og Kjerste i 1799. Ingen Tostensønner eller døtre er faddere.Lisbet døde i 1844 nr 49 Kildeinformasjon: Oppland fylke, Øyer, Ministerialbok nr. 5 (1842-1857), Døde og begravede 1845, side 255. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tordis Trønnes

Hei Kirsti,Jeg har ingen mye opplysninger om Lisbet, men tenkte det var lurt å 'løfte' saken oppover igjen.Den eneste kjennskapen jeg har til Lisbet Tostensdatter er at hun har veldig mange etterkommere og det er flere av disse som har kontaktet meg i håp om å finne hennes opphav.Vi er flere som 'jobber' med saken uten at det fremkommet noen sikre spor sålangt.Mvh. Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Tordis.Takk for innspill. Fint at vi er flere som leter etter Lisbet sitt opphav. Ja, hun har mange etter seg Lisbet. Jeg er etterkommer etter Kjersti f i 1799. Kanskje finner vi ut av det en dag.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.