Gå til innhold
Arkivverket

[#70531] Henrik Tollevsen Søre Li i Nes.


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg ser at det finnes to versjoner av hvor denne personen kommer fra. Jeg tror på Terje Østros versjon, men skulle gjerne visst hvor den første versjonen kommer fra.1. I Bottolv Bakliens bok Hallingslekter, side 163 får vi vite at Henrik Tolleivson er sønn av presten Tolleiv Steinsson og Olaug Herbrandsdatter Haugan. Likeså står Amund Tolleivsen på Brunsvall som en sønn her. Hvor kommer disse opplysningene fra og hvilke personer er egentlig denne presten Tolleivs barn.2. Tolleiv Erlendsson Onsgard i Nes, fra Devegge nevnes i bygdebok for Nes av Terje Østro, bind III, del B, side 667 står som far til Henrik Søre Li og Amund Brunsvall. På side 669 nevnes et brev fra 1655 der Amund Brunsvall kaller Knut Tolleivsen Onsgard og Henrik Tolleivsen Lie for sine brødre. Så dette må være riktig versjon, uten tvil.Da mistet jeg foreløpig presten Tolleiv Steinsson blandt mine forfedre.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.