Gå til innhold
Arkivverket

[#70544] Folketellingen 1910


Gjest Solveig Håklev
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Hei igjen,Solveig! JEG vet nok ikke det du spør om, men jeg så under 'innsyn i nyare teljingar' som jeg fant da jeg slo opp i 1900-tellinga. Det står noen 'blå lenker' om emnet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTusen takk for svarene Statistikkloven sier 100 år Tellingen er tatt opp 1 desember 1910. Det vil si at opplysningene skal være tilgjengelige 2 desember 2010 Ellers blir det jo en klausul på 100 år 1 mnd og 2 dager ??Mvh.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Hei! Jeg har prøvd å lese meg til de opplysningene som foreligger om 1910-tellingen, men jeg lurer på: Er det så at tellingene er kommet til de respektive Statsarkivene og holder på å bli digitalisert? (Det vil jeg tro) Kan man da reise til det arkivet man regner med å finne noe i - og finne det manuelt? Dvs i papirform. Nå er det nok noen som rister oppgitt på hodet, men jeg spør nå allikevel jeg. Med frimodig hilsen Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Otto Jørgensen

1. desember slapper vi av. Vi stresser ikke. Om vi venter 1 dag eller to forandrer ikke verden og vi blir mindre stresset.Ta en god bok eller noe annet hyggelig. ta sikkerhetskopi av dine data, rensk maskinen og gjør deg glar til lange økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg har sett på skjema for ft 1900 her: http://digitalarkivet.no/dok/1900/skj1900-3.htmLa spesielt merke til følgende: 'Rubrikk 14, kolonnen for 'Sindsvag-, Døvstum- eller Blind-het' er utelatt i digitalarkivet'. Jeg var ikke klar over at DA hadde sensurert avskriften. Mener bestemt å ha lest at disse opplysningene var en vesentlig del av årsaken til 100 års sperring. Hvorfor har vi ikke fått alt?Hvordan ser et skjema for ft 1910 ut? Hva er det vi ikke får i DA-utleggelsen denne gangen?Kommer det komplette fødselsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Folketellinga 1900 har aldri hatt 100 års klausul - den var tilgjengelig før 2000. Det var en endring i statistikkloven i 1907 som knesatte 100 års klausul for senere statlige folketellinger. Jeg er på stående fot ikke sikker, men det er mulig det var 60 års klausul på eldre tellinger, og at 1900-tellinga derfor har vært allment tilgjengelig siden 1960.Jeg kjenner ikke årsaken til at rubrikk 14 er utelatt i Digitalarkivet, men jeg gjetter på at det er ei vurdering som ble gjort den gangen tellinga ble gjort søkbar. Da var det ennå personer født i 1900 eller tidligere i live. Dette synes i og for seg å være en parallell til dødsårsak i begravelseslistene, som er årsaken til at begravelseslistene i kirkebøkene har en klausul på 80 år på nett.Jeg har ikke klart for meg nøyaktig hvordan 1910-skjemaet ser ut, men det er temmelig likt 1900-skjemaet. Så langt jeg har fått med meg, har det ikke vært snakk om å skjerme opplysninger i 1910-tellinga, og full fødselsdato blir naturligvis lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Man får vel begynne så smått med forberedelsene, som f.eks. å sette opp en liste over diverse slektninger som er sist sett i 1900-tellinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Men vil rubrikk 14 bli tatt inn igjen i den publiserte 1900-tellinga? Om slike opplysninger er med i 1910-tellinga gir det jo ingen mening i å skjerme dem i 1900-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(20) Jeg vil ta opp problemstillinga internt. Jeg er usikker på om det har vært bevissthet omkring dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Så langt jeg kan se, er da opplysningene fra denne rubrikk 14 tatt med, i alle fall i mange tilfeller, som f.eks. når det gjelder min grandonkel i Tronheim som var døvstum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(22) Det ser faktisk ut til at opplysningene er tatt med, og at teksten som følger skjemaet (jf. innlegg 16) ikke er oppdatert. Jeg har ellers rukket å legge saken fram for én av mine kolleger, og hans helt personlige mening var at det ikke lenger er grunn til å skjerme disse opplysningene i FT1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har nå fått brakt klarhet i denne saken:Digitalarkivet hadde møte med Datatilsynet i 1999, der ble det diskutert hva Digitalarkivet kunne presentere på nett. Utfallet var at tro, sykdom og etnisitet ikke skulle være *søkbart*, men at opplysningene kunne være *synlige* når man hentet opp opplysningene om hver enkelt person.Det samme vil være tilfelle med 1910-tellinga - opplysningene om tro, sykdom og etnisitet vil ikke være søkbare, men de vil vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.