Gå til innhold
Arkivverket

[#70546] Lekanger i Gildeskål


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Etter at jeg fikk meg ny PC i vinter, har jeg visst forlagt mine CDer med Skifter i Salten og Støvers nedtegnelser fra Gildeskål :(Men jeg oppdaget nettopp - via innrulleringsmanntallet for Gildeskål fra 1755 som nettopp er lagt ut her - at en av mine aner erNILS JØRGENSEN som bodde på Lekanger i Gildeskål i 1755, var ca. 40 år, og hadde sønnen Elias Nilsen.Finnes det noe om hans slekt på 'Skifter i Salten'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei.Jeg har også skiftet PC og får ikke lagt inn skiftene for Salten - det har i det hele vært mye kluss med dem.Men Arvids Støvers nedtegnelser er kommet på plass.Her finner jeg Niels Jørgensen død 1780, bonde, Lekanger gift med Anne Eliasdatter f 1687Elias Arntsen, Sør-Fugløy, svigerfar.Sønnen Elias Nielsen finnes også omtalt, men det har du kanskje.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Frank, hva betyr det at innrulleringsmanntallet for Gildeskål fra 1755 er 'lagt ut her'? Hvor er 'her'?HilsenTorgeir (Oslo 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Inger (2): Takk, takk. Ja, jeg har info tilbake til skiftet etter Elias Nilsen 29.06.1795, hans tre koner og minst åtte barn. Men hans forfedre har jeg ikke funnet noe om før nå.Hadde vært artig å se om Nils Jørgensen på Lekanger opptrår som arving på noe skifte i Gildeskål på 1700-tallet.Jeg har ikke hatt noen problemer med skiftene tidligere, men har altså ikke prøvd på nåværende PC som jeg skaffet i vinter. Og det ser ut som jeg har ryddet bort CDen til ett eller annet 'lurt sted'...Torgeir (3): Se forsiden på digitalarkivet.no, eller gå direkte til Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Velvel, da fant jeg en CD med versjon 1.8 av Skifter i Salten. Jeg skal ha versjon 2.3 ett eller annet sted også, men...Uansett, fant skifte etter Lisbeth Jacobsdatter Leganger i Gildeskål, åpnet 14/9-1714, internt nr. 20062. Arvinger var:Enkemann Jørgen Berg, 'Desoret Mand' (hva betyr det??), LegangerDatter Birthe Tønnesdatter (fruen hadde altså vært gift tidligere), g.m. Stephen Davidsen MornesDatter Ingeborg Tønnesdatter, g.m. Mogens Johansen MornesSønn Thomas Jørgensen FleinværSønn Jacob Jørgensen 'Leerwigen'Sønn Niels Jørgensen LegangerSønn Augustinus JørgensenDatter Elen Jørgensdatter g.m. Østen Eliasen FugløenDatter Margrethe Jørgensdatter, død, g.m. Amund Stephensen Valle. Deres sønn Jørgen Amundsen Valle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Her har vi jo en med slektsnavn - Jørgen Berg - og det var jo nokså uvanlig på 1700-tallet.Noen som vet hva slags slekt Berg dette var? Og hva i all verden betyr 'Desoret Mand'...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Vet dessverre ikke hva 'desoret mand' skal betyEn liten digresjon. Takket være lenken din fant jeg svar på noe som jeg har lurt på.Jeg finner nemlig på gården Sandmoe Hans Knoph, født i Danmark. Jeg har sett ham omtalt som lapp i en eller annen sammenheng og kunne ikke få det til å rime.Nå spørs det om det er mulig å finne mer om ham - en lapp fra Danmark har jeg aldri hørt om.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.