Gå til innhold
Arkivverket

[#70561] Eyvind Hesselberg (1898-1986), komponist og organist


Gjest Frida Kristine Røsand
 Del

Recommended Posts

Gjest Frida Kristine Røsand

Vi leter etter en forsvunnet orgelnote av komponisten og organisten Eyvind Hesselberg, f. 7 aug. 1898(ukjent sted), d. 22. mars 1986 (Halden?). Hesselberg var organist i Vang kirke, Hedmark fra 1925-1929. I 1926 skrev han et stykke for orgel som heter: Koral : Kirken den er et gammelt hus. Ingen bibliotek i Norge har denne noten. Hvis den fortsatt eksisterer, så er den i privat eie. (Familien har den ikke.) Hesselberg bodde i Halden fra 1929, og sannsynligvis fram til han døde i 1986. Han var aktiv i musikklivet i Østfold. Er det noen som leser dette som kan ha noen tips om hvor noten kan befinne seg? Dette er nok en forespørsel som er på kanten av hva dette forumet jobber med, men i jakten på lokalhistorie så kan musikktrykk og håndskrevne noter dukke opp. Derfor tar jeg sjansen på å spørre!Vennlig hilsen Frida Røsand, Universitetsbiblioteket i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg ville prøvd en telefon til http://www.halden.kirken.no/index.cfm?id=68779 Organistene i Haldenkirkene vet mulig noe?Jeg husker Hesselberg godt, vi var nesten naboer da jeg var barn. Han var forøvrig født i Ulefoss 7.8.1898. Han var sønn av apoteker Anton Hesselberg (1851-1816) og hustru Ingrid født Nerdrum (1862-1921).Han var dirigent i flere sang og musikkforeninger i Halden. Jeg kan skrive ned disse senere i kveld, om ikke andre her sitter med flere opplysninger.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frida Kristine Røsand

Ja takk! Jeg vil gjerne ha en oversikt over de sang- og musikkforeningner han var dirigent i. Ellers så regner jeg med at organisten som ønsker noten har vært i kontakt med organister i Halden. Det er iallfall lett etter noten i Immanuels kirke. Hvis den finnes, så KAN den også være et sted i Hedmark.Hilsen Frida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg så på en helt annen type debatt på nett at det har blitt lett og spurt på mange steder etter disse notene. Dette blir nok vrient.Hesselberg var dirigent for blant annet Halden Sangforening, Sangselskapet 'Haldenia' fra 1929 til 1959, Metodistkirkens Sangforening, etter 1945 dirigent for Oratoriekoret 'Halden', leder for KFUK's damekor, Halden Kirkesangforening, etter 1948 var han dirigent for Halden Orkesterforening. Han ledet også Halden Juniororkester i noen år. Dette er sikkert bare noe av det han drev med i musikklivet i byen. I Halden har det vært et rikt sang og musikkliv fra langt tilbake, byen er kjent for det. Så om de ettersøkte notene finnes der, blir det vanskelig.Beklager at jeg ble sent ute med svaret jeg lovte.Lykke til med letingen!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frida Kristine Røsand

Hei, nei det er nok ikke disse notene vi leter etter. Dette er orkesterversjonen fra 1942 eller 1948 (det finnes to årstall...) Men Hesselberg skrev altså opprinnelig stykket for orgel i 1926. Ca 20 år etter laget han en orkesterversjon. Den finnes på Nasjonalbiblioteket og hos Norsk Musikkinformasjon. Ingen av institusjonene har orgelnoten.Hilsen Frida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.