Gå til innhold
Arkivverket

[#70579] Hordaland - Fana - Flesland og Hjellestad


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Kva skjedde med Synneve Jakobsdtr som er nevnt som arving etter farmora Marta Paulsdotter i 1737? LenkeHans Thomasson er Synneva og søstera Marta sin farbror, og hadde faren og onkelen same far heitte vel faren Jakob Thomasson, men eg kan ikkje identifisera han i kjelder frå Fana.Er det nokon som har fleire opplysningar om denne familien, evt kan gjere oppslag i bygdeboka frå Fana på gardane Flesland eller Hjellestad så sjå kva som står skrive der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er redd for at det kanskje ikke er korrekt familie i (3), da dette paret får barn helt til 1746. De blir viet i 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Dette står i Fana IV s. 731. Flesland bruk 3 og 4.(Må sjekkes nøye)Tomas hadde bruket fra ca. 1685 og frem til sluten av 1690-årene. Hadde trolig sønnene Hans og Jacob som bodde her i 1701, og datteren Kari b. på Rød. Sønnen(?) Hans var født på Bjorøy.Ola Larsen Sletten kom etterpå, kanskje g. med enken etter Tomas. Konen må trolig ha vært Marta Paulsdtr. Flesland f. ca. 1646 d. 1736. Da hun var død solgte Ola bruket og flyttet bort. De hadde sikkert ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Takk til Arnfrid og Kjell-Arne for interessante innlegg.Det er mogleg at faren, Jakob og hans familie har budd på Bjorøy i noverande Fjell kommune. Jakob var nok avliden før mora sidan det er hennar barneborn som får arv. Dei var då begge ugifte, men eg mistenkjer at Synneve vart seinare (mellom 1742 og 1745) vigd med Nils Olsson Knappskog. Det står ingenting meir om henne i Fjell bygdebok band IV.Står det noko meir om Kari Tomasdotter som vart gift på Rød? Hadde ho familie etter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Fana IV s. 603 Rød.Lars Eriksen ca. 1700-1749 g. 2 1733 Lenke Kari Tomasdtr. Flesland Barn: Marta b. på Krokeide, Jakob b. på Krokeide, Sissel d. ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Tore,Har sett på Søre Hjellestad bruk 7 hvor vi finner Hans Tomassen bosatt . Hans Tomassen f ca 1681 - d 1741 , gift med Eli Jørgensdtr S Hjellestad f ca 1678 - d 1773. Bygsla bruket fra 1709.Barn: Tomas bosatt S Hjellestad/Paul bosatt Hordnes/Anna bosatt Espeland/Brita bosatt Espeland/Marta bosatt Ø Birkeland/Gjertrud bosatt N Birkeland/Malena bosatt KirkebirkelandDette opplyses i Fana Bygdebok s 692 under gården S Hjellestadmvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har faren ført som Jacob Thomas. Bjorøy, 1750 - ca 1707. Har videre ført Thomas som født 1681 på Bjorøy og Jacob som født 1693 på Flesland. Har dessverre ikke kildeangivelser tilgjengelig pga datakrasj, mulig dette er antagelser ut fra øvrig info, som også kommer frem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jacob Larsen Rød (sønn av Kari Thomasdtr.) var gift med Anna Andersdtr. Krokeide i 1766 - til han druknet i 1768. De hadde datteren Sidsel f. 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Retter innlegg 11:Jeg har faren ført som TOMAS Jacobs. Bjorøy, 1750 - ca 1707. Har videre ført HANS som født 1681 på Bjorøy og JACOB som født 1693 på Flesland. Har dessverre ikke kildeangivelser tilgjengelig pga datakrasj, mulig dette er antagelser ut fra øvrig info, som også kommer frem her.Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

1666: LenkeForøvrig har også jeg ført Marta Poulsdtr. som Tomas kone og mor til Hans, Jacob og Kari, men jeg har notert meg spørsmålstegn ved at Tomas kan ha vært hennes andre ektemann. Hennes foreldre er ikke oppkalt i ekteskapet med Tomas (Poul Anders. Flesland død 1746 og Agate), noe som vel ville være en selvfølge siden de bodde på hennes farsgård - var de kanskje allerede oppkalt i et tidligere ekteskap med en Hans? Kanskje tilogmed Tomas' eldre bror Hans Jacobs. N. Bjorøy? Teorier det meste, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.