Gå til innhold
Arkivverket

[#70583] Bygdebøker og rettigheter


Gjest Trygve Kikut
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Kikut

Jeg jobber på fritiden med et nettsted som jeg kaller Slekt1. Her har jeg bygget opp en bibliografi over bygdebøker i Norge. I og med at bibliografien er digital åpner det for flere muligheter enn ved en trykt utgave, noe jeg ønsker å utnytte. Jeg legger derfor inn innholdsfortegnelsene/person- og/eller stedregistrene til bygdebøkene i bibliografien.   Etter å ha rådført meg med jurister ved Nasjonalbiblioteket har jeg bestemt at ingen innholdsfortegnelser/registre vil bli lagt ut med mindre forfatter (rettighetshaver) har godtatt dette. Det skyldes at innholdsfortegnelsene/registrene ansees som en del av verket og derfor også omfattet av opphavsretten. Jeg har nå begynt arbeidet med å innhente tillatelser på de bygdebøker som fortsatt er omfattet av opphavsretten og tilbakemeldingene har vært positive, dette blir jo litt PR for bøkene også.   Slekt1 sitter på omtrent 250 innholdsfortegnelser/registre hvor tillatelse foreløpig ikke er avklart. Med dette innlegget håper jeg å nå ut til flere rettighetshavere samtidig. En komplett oversikt over hvilke bøker dette gjelder finnes på hovedsiden til Slekt1.   Nettstedet finner du her: http://slekt1.com Bibliografien har jeg kalt Bygdebøker i Norge   Vennlig hilsen Trygve Kikut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

tittelen kunne med fordel ha vært : Bygdebøker, rettigheter og annonsering for en kommersiell webside (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

For å ta det siste først så har jeg ingen planer om å legge inn slektstabellene. Det er kun ment å legge inn register som henviser til hvor i boka det registrerte er nevnt. Oversikten skal på ingen måte konkurrere med bygdebøkene, men heller fungere som en måte å finne ut om en gård, person eller tema er nevnt.Eksempel: LenkeVigerust: Jeg skjønner egentlig ikke helt kommentaren din om endring av tittel til også å inneholde 'kommersiell webside'. Dersom du referer til 'Markedsplassen' så er denne gratis, er det google annonsene du refererer til så dekker de knapt domene-avgiftene og boken jeg deler ut i forbindelse med konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloFor Bømlo kommune så har Simon Steinsbø skrive bøkene 1, 2 & 4.Kari Shetelig Hovland har skrive bok nr 3 og Nils Kolle bok nr 6. For fylkene Hordaland og Sogn og Fjordane så ligger allerede et register sortert på gardnavn og med henvisning til bygdebok. [url="http://www.bergen.folkebibl.no/lokalhistorie/gardsregister/gardsregister_a.html>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Roald: Takk for tipset, jeg sjekket opplysningene dine med bibliotekbasen for Hordaland og har nå gjort de nødvendige endringene i oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det jeg siktet til i mitt forrige innlegg, er at et forum for brukere av Digitalarkivets kilder benyttes til promovere en kommersiell webside. (At den er kommersiell, ligger i domenenavnet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvorfor kan ikke flere bidra med kilder og registre til Digitalarkivet / Digitalpensjonatet i steden for å bygge opp private sider ? - som de deretter må reklamere for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Til(9): For egen del har jeg mista interessen for å publisere i Digitalarkivet / Digitalpensjonatet. Minst to år siden jeg sendte inn ferdig korrekturlest dåpsliste for Eidsvoll, og den glimrer fortsatt med sitt fravær. Heretter bruker jeg DIS Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Ad #9Jeg kan bare svare for meg selv, men for min del handler det rett og slett om å kombinere to hobbyer, slekt/lokalhistorie og datamaskiner.Det er kanskje ren egoisme, men har man først en webbserver stående i 'hemmets luna vrå', så kjennes det ikke helt feil å kunne gi den litt meningsfylt innehold. Personlige hjemmesider og blogger i all ære, det gir mere mening å kunne gi noe som folk har nytte av.Det blir litt som å spørre en treskjærer hvorfor han ikke kjøper de tingene han lager på husfliden i stedet. Registring av data er bare en del av jobben. Manuell skriving av htmltagger og små enkle script er en annen. 'Jukseprogrammer' som gir ferdige sideoppsett er fyfy, her er det notepad som gjelder. Så legges det inn på en selvbygd server som jeg selv står for driften av. Ingen stor dyr sak, men i funksjon bra nok så lenge jeg ikke får tusenvis av besøkere i timen.Skulle jeg avslutte etter registrering av data, så måtte jeg finne en annen hobby som kunne gi meg en meningsfull fritid. Knypling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kan ikke forstå at inntektsbringende reklame på en privat hjemmeside kan være noe å kritisere.Alle må forstå at vi som drifter en hjemmeside driver en utrolig dårlig butikk rent økonomisk, og hvis det finnes måter å få litt inntekt for å bedre balansen så vil jo det øke sjansene for at hjemmesiden og tilbudet vil bestå.Dette er for de fleste av oss en hobby, ikke en plikt, og for meg er det en glede å dele informasjon med mennesker med den samme interessen/hobbyen.Mye av dette materialet kan ikke publiseres på feks DA/DP, NSF eller DIS, men det kan vel være like verdifullt for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mulig jeg er kjempedum, men i hvilke tilfeller må man betale for å ha en hjemmeside? Jeg betaler ingen ting for min hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er mulig jeg er kjempedum også, men jeg leier serverplass (Webhotell) hos Webhuset i Bergen og betaler kr. 129,- pr mnd.Vet jeg kunne fått det billigere andre steder, men jeg er opptatt av god support og stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Jeg (og min mann) har hatt hjemmeside siden vi fikk ADSL, 2004, inn i huset, slik at vi er online hele tiden. Jeg har aldri betalt noe for dette. Hvem er det i tilfelle jeg skulle betalt til? Det er jo jeg selv som gjør jobben. Men vi har home.online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

100 MB plass er ikke mer enn det jeg har lastet opp den siste uken, jeg har nesten 4 gigabyte på serveren nå.Så Telenor var ikke noe alternativ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

I likhet med Lars Ove leier jeg serverplass på Webhuset i Bergen. For min del var det behovet for en SQL-database som var utslagsgivende -- ellers kunne jeg vel klart meg med en gratis hjemmeside jeg også. Jeg synes det er en stor fordel å ha sitt eget domenenavn, det gjør at du kan flytte sidene dine fra en leverandør til en annen uten å forandre en eneste lenke, og uten at dine besøkere trenger å merke noe som helst.Nå har ikke jeg hittil hatt noe behov for å flytte, jeg har vært kunde hos Webhuset siden sommeren 2002 og kan ikke huske mer enn to ganger på disse årene at det har vært litt kluss, som i begge tilfeller varte under en time. Men dersom noen er villige til og i stand til å drifte Solumslekt videre etter at jeg har gått offline, kan sidene mine fortsette under samme navn uansett hvor i verden dataene fysisk befinner seg.Til spørsmålet om reklame eller ei: Jeg synes ikke prisen av et par pakker røyk eller et knippe med bajer i måneden er verdt den negative effekten som reklamefinansiering drar med seg. Forrige måned hadde jeg imidlertid en «innsamling» til driften av Solumslekt som innbrakte bortimot to tredjedeler av hva det koster å drive Solumslekt i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår det i ditt tilfelle, Lars Ove, men det er vel de færreste som legger bøker i PDF-format på egen nettside. I de fleste tilfeller lenker man til andre nettsteder, der slike bøker ligger, NSF, Google Books, Archive, mv. Jeg håper jo selvsagt at du kan få til en ordning, slik at alt det du har OCR-skannet kan plasseres på et slikt sted. Det er helt urimelig at du skal betale for denne tjenesten, som vi alle har stor glede og nytte av. Sender du forresten den jordeboken du sendte til Karin og Finn til meg også?Når det gjelder min egen nettside så lager jeg egenproduserte artikler mv i .html, da det tar langt mindre plass på nettsiden enn .pdf.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Først vil jeg takke for at flere kom på banen i denne diskusjonen, som egentlig burde vært helt unødvendig.Jeg bruker one.com som leverandør. De er billige, men jeg må til gjengjeld ha full kontroll selv, her er det lite hjelp å få dersom noe skulle gå galt.Slekt1 kjører et cms system som heter Joomla og er derfor helt avhengig av en MySql database. Jeg har tidligere vært innom både html og php, men med menysystemet og brukergrensesnittet jeg nå bruker er noe annet enn et cms-system helt uaktuelt.I og med at jeg også har digitalisert noe materiell (i en langt mindre målestokk enn Lars Ove Wangensteen) har jeg også et større behov for lagringsplass enn hva man får gjennom gratistjenester.Som Leif Biberg Kristensen ser jeg også nytten av å ha et lettfattelig og personlig domenenavn, uavhengig av ekstern leverandør.Jeg vil til slutt benytte sjansen til å minne om grunnen til denne tråden. Sitter noen på rettighetene til de forskjellige bygdebøkene som er utgitt vil jeg veldig gjerne høre fra dem. Jeg ønsker å publisere innholdsfortegnelsen/registrene i oversikten 'Bygdebøker i Norge'. Jeg har allerede fått en rekke tillatelser og en rekke innholdsfortegnelser/registre vil komme på nettsiden etterhvert som de blir klargjort.Sitter noen på innholdsfortegnelser/registre utover de jeg har listet opp på nettstedet (http://slekt1.com), setter jeg stor pris på å få tilgang til disse. De vil da publiseres så fort nødvendig tillatelse er innhentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Takk for tipset, jeg har nå sendt forfatteren en henvendelse. Ikke alltid like enkelt å spore opp alle disse rettighetshaverne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk alle sammen for interessante innspill. Jeg mener at ordvekslingen som følge av mitt spørsmål har vært svært nyttig. Avklaringen viser at det var et poeng med spørsmålet. Konklusjonen er at en fellesside medfører store ulemper, at private sider gir store fordeler og at en privateid side ikke er kommersiell, men idealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.