Gå til innhold
Arkivverket

[#70592] Svenske Anna Sofia Andreasdotter til Tune i 1879


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Anna Sofia innvandret fra Sverige. Lenke Hun giftet seg med Joel Gabrielsson og fikk flere barn med ham. Den første Alma Sofie født 29.11.79 i Tune var såkalt uekte. De andre var ægte. Jeg vil svært gjerne hvite hvor Anna Sofia kom fra i Sverige og hvilke aner hun hadde. Jeg har heller ikke lykkes med å finne vielsen deres. Takknemlig for hjelp. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Karl Oskar som ble født 19.11.1881 i Tune har en påskrift helt ute til høyre i kirkeboksen side 67. Lenke Dersom noen kunne tyde dette, kanskje det vil gi litt lys over når Joel og Anna Sofie giftet seg? Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Titta på inflyttade Tune ministralbok nr 17, 1878 nr 9 sidan 460 - där står också attest från pastor Berg och jag tycker det står att personen kom från Naverstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Den 20/6 1879 utflyttar Jarl Gabrielsson f 56? N Buan? till Norge Tune (Naverstad Flyttningslängd B:3 1871-1894)Texten är ganska svag därav frågetecknen, men han ska finnas på sidan 18 i husförhöret. Nu var det ju inte Jarl du efterlyste men kanske Anna Sofia också kommer därifrån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Jodå, hon står antecknad på samma sida under Jarl - tänk att jag inte såg det första gången!Hon utflyttade samma dag, 20/6 1879 från Esperöd, Naverstad till Tune och finns på sidan 83 i husförhöret. Tyvärr har jag inte möjlighet att fortsätta leta just nu, utan det för bli senare om ingen annan kan hjälpa dig vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Kjempefltt Ulla. Jeg ser av FS at Joel Gabrilsson er sønn av Gabriel Ek og Britta Andersdotter? Mange takk skal du ha. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Har funne flyttingen til Tune i 1879 side 461 no. 15.Lenke Der står de oppført begge to. Det står også noe om vielse som jeg ikke helt klarer å lese. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Dom gifte sig i Naverstad 22 februari 1878. Det står att han vistats i Norge 2:ne sommarhalvår. (Naverstad vigselbok i C:9 1871-1888 Svarid:A0019817_00282)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Bjørn.Jeg sitter her og leter etter et håpløst par i Sverige i min egen slekt, som virkelig leker gjemsel for meg og jeg klarer ikke å finne dem.Nå måtte jeg legge dem vekk litt. Så, så jeg denne etterlysningen din. For å fortsette der Ulla slapp. I husforhøret 1871-1880 for Naverstad side 80 plassen Esperød finner jeg:Andreas Olsson f 17/1-1825 Håbol.hustru Katrina Engelbrektsdotter 4/9-25 Håbol. De ble gift i 49.Barna: Erik Magnus 3/11-50 HåbolAnna Sofia 13/8-52Olof August 7/11-54 HåbolJohan Leander 13/3-62 HåbolGustaf Severin 2/8-65 TöftedalEmma Lovisa 23/6-69 Tøftedal.Familien kom til plassen fra Tøftedal 29/10-75. Det fremkommer videre både flytting og vielse på Anna Sofia slik som Ulla allerede har skrevet.I det neste husforhør er de på samme plass. Da fremkommer det at Katarina dør 22/2-85 og at resten av familien flytter til side 204. Jeg finner dem da i husforhøret a1:14B på side 204. Gid nr 696.14.63100. Dette er en særskilt fortegning og jeg har ikke helt fått taket i hva det er over. Skal se litt på det senere (etter middag), kanskje det gikk litt fort nå.I allefall fremkommer det der anm om : Erik Magnus: i Amerika. Om faren Andreas, samt Johan Leander, Gustaf Severin og Emma Livsa, står det Norge 1880. Dette er innført uten at det egentlig er notert flytting. Tanken slo meg først at de var på besøk hos Anna Sofia. Men, når jeg så søker på tellingen 1890 som jo er 10 år etterpå, så kan jeg ikke finne dem i Sverige. Så dermed kan det jo være at de flyttet. Kanskje du skal søke på de i 1900 tellingen i Norge ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej igen och vad bra att du Anne Lene hittat dem i husförhören.Har suttit här och letat lite medan det regnat och blåst kallt så här kommer komplettering ur födelseböckerna:Joël född 7 och döpt 12 augusti 1855, föräldrar Soldat Gabriel Ek och Britta Andersdotter, 38 år, i Nedre Buane. Faddrar: Anders Gran dess hustru Ingeborg Hansdotter under Nedre Buane. (Naverstad C:8 s 11)Anna Sofia född 13 och döpt 15 augusti 1852. Föräldrar Bonden Andr. Olsson och hustru Anna Engelbrektsdr., 27 år, i Östra Olofsbyn. Inga faddrar antecknade i denna bok.(Älvsborg Håbol C:7 1841-1860 sidan 53) Även i husförhöret i Håbol kallas hustrun Katrina Engelbrektsdr men i fb står det Anna.Och från samma husförhör i Naverstad sidan 18 Nedre Buane:afskedade Soldat Gabriel Ek nr 51, f 1815 19/11 födelseförsamling ej ifylld, gift 39 13/9hustru Brita Gran f 1817 10/11 NaverstadBarn: August f 40 7/11 NaverstadEfraim f 50 14/3 Naverstad, d 7/11 75(?)Mikael Gabrielsson f 52 29/9 NaverstadJoel f 55 7(8 Naverstad, utfl s 325 –72 tillbaka -73 gift 22/2 78, utfl Tune Norge 20/6 79Mathilda f 60 16/9 NaverstadKarolina Amalia f 64 17/11 Naverstad Nu när solen kommit tillbaka är det dags att börja fira midsommar med sill och färskpotatis och jordgubbar. Kanske blir det dans runt midsommarstången också. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Ulla, da er alt fullbrakt. Takk for innsatsen. Da blir det vel midtsommar her også antar jeg, og kanskje med en liten nubbe til sillen. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla. Det hørtes trivelig ut. Ønsker deg en fin midtsommar.Kan jeg få spørre deg Ulla, en gang du har tid, om du vil forsøke å se etter mine umulige svensker. Nå har jeg holdt på så mye med dem at jeg tror jeg kan overse noe jeg bør se. Om du vil og har tid da Ulla ? Det har ingen hast. Har du anledning kan du vel sende meg en mail ?Bjørn. Så fint , da har du jo nå fått svar på en del av det du lurte på. Det er alltid moro. Ønsker også deg en god midtsommer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.