Gå til innhold
Arkivverket

[#70593] Tyding kirkebok Botne (Holmestrand) 1776


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg leter etter apoteker Hans Jansen som skal være død i 1776 - jfr. 'I 'Norges Apotek' under Holmestrand apotek (Hjort-Apoteket), 1799: Før dette apotek blev oprettet nevnes et par 'apotekere' som drev medisinutsalg i Holmestrand. Om dette forhold oplyser læge G.Graarud i sin bok 'Hlomestrand og omegn' at det i manntallet i anledning av ekstraskatten 1762 opføres i matr.no. 103 en 'Apoteker' seigneur Hans Jansen. Han nevnes også allerede i 1745 som fadder hos en Nils Jansen.'Jeg har problemer med å finne ham, men det er kanskje denne hvor det vel står 'apoteker' ?Lenke under 2. juli 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Berit,Da var det ham allikevel. Han var gift med søster av biskop Rasmus Fredriksen Paludan, Ursula Paludan 1707-1780 og fikk bl.a. 3 barn i årene 1744-1748 etter å ha blitt gift i 1740 i Christiania. 65 år i 1776, betyr at han var 29 år da de giftet seg. Det kan sikkert stemme. Altså født ca 1711.Jeg har lagt merke til at det er flere Jansen i Holmestrand i den tiden, og han kom kanskje derfra også, selv om han ble gift i Christiania.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

8. mai 1711 finner jeg noe i Botne som vel har med personen å gjøre. Hva står det egentlig her Lenke16. sep. 1711 finner jeg et barn som er døpt Hans - resten er uklart.Det virker som om far eller bestefar til Hans Jansen lever i Holmestrand i 1711. I 1712 finner jeg både ham og Lars Jansen som faddere. Mye taler vel for at 'min' apoteker Hans Jansen er født i Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

d. 8 Maji Hans Jansens Qvinde Ane Cathrine Thomas Daatter begraven fød 1682 d. 8 July død d. 1. Maji 1711 29 Aar mindre 9 Uger.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg kan ikke se at det er døpt noen Hans 16. september 1711. Det er derimot døpt en Peder, sønn av Hans Solber på den datoen.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.