Gå til innhold
Arkivverket

[#70596] Tyding av gårdsnavn i Nes, Hallingdal


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Bakgrunnen for letingen er som følger:Fam. flyttet til Lier i 1851, hvor de kjøpte Gaaserud. I FT 1865 finnes 2 stk Ole Andersen som ser ut til å ha Anders Olsen og Margit Olsdtr. til foreldre.Ole d.e.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f60626&gardpostnr=222&merk=222#ovre>LenkeOle d.y. med foreldreLenkeDet som får meg til å tro at begge Ole'ne er brødre er at i 1875 bor enken Margit hos den eldste Ole,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Et lite hint en sen nattetime.Hele Liers gårds og slektshistorie ligger på nett.www.lier.historielag.org Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ja, jeg vet det, har lest den opp og ned og baklengs, men den gir liksom ikke svar på denne problemstillingen. :-)Og hjelpe meg hvor mange Ole, Anders og Margit det er i Hallingdal.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Da begynner det å lysne.Ole Andersen d.y. er født på Qvie og må være bror til Ole Andersen d.e.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3053&idx_id=3053&uid=ny&idx_side=-128>LenkeOle d.y. blir gift med ei Ragnhild Olsdtr. og får 4 barn:Martin f. og d. 1857 i BragernesMargith f. 1858 i Bragernes d. 1865 i LierMartin Olavus f. 1860 i BragernesHagbarth f. 1862 i LierRagnhild Olsdtr. dør 1865 i LierJeg har ikke funnet vielsen deres, så om noen skulle komme over den hadde det vært fint.Og jeg håper fortsatt noen klarer å hjelpe meg med gårdsnavnet i dåp nr. 16 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Gårdsnavnet i Nr.16.Tror det står Kaaterud,er en gård med samme navn i Nes,i FT 1801 hvor en Ole Andersen 2 år bor. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk Mette, jeg tror du har rett, eller for å være ærlig står det kanskje kaaterudeie, om man sammenlikner med ordet som står rett til høyre under fadderne. Og Ole Anderses foreldre var jo indrester på Kaaterud, så dette ser ut til stemme bra. Siden Anders og Margit ble gift i 1820 kan det være mulig med et barn før Ole i 1822 og, det må jeg se etter.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Det døpes en Anders 14 Sept. 1821 på en plass under Norhagen, med Anders Olsen Og Margit Olsdtr. som foreldre. Kan det være ene sammenheng her eller kan det være flere foreldrepar med samme navn?LenkeNoen som har en BB tilgjengelig som kan gjøre et oppslag?Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

To av fadderen til Margith f.1857,er Karin Kristensdtr.og Ole Andersen,og ved Hagbarts dåp er farens navn Ole Andersen Gaaserud.Tror nok du kan slå fast at det er to Oler.Har du sett om Ole og Ragnild er faddere for Ole og Karis barn?Innflyt.lister til Lier viser bare Ole A.og Kari K.som innfl. i 1851.Og det paret er omtalt under Gåserudplass.Ole og Ragnhild bor på Sandaker-eie da hun dør i 1865.Årsaken til to Oler er nok at begge foreldrene hadde fedre som het Ole,og derfor er nok disse to oppkalt etter vær sin bestefar. Mvh.Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

At det er to Oler er bekreftet nu ja. Men Ole d.y. og Ragnild er ikke funnet som faddere, men det behøver jo ikke å ha noe å si. Jeg mener de kan kan slås fast som brødre ut fra deres egen dåp, og det som kommer fram av FT 1865 og 1875.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Men denne Anders Andersen er fbrukt som fadder, han er også født i HAllingdal, og en yngre Anders enn den første jeg fant (14) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for det Mette, men Anders sine tre ekteskap har jeg kontroll på. Men enkemann Ole i -65 har jeg ikke vielsen tl.Om han ble gift i Lier, Hallingdal eller Drammen/Bragernes, eller et annet sted er ikke godt å si, får ingen treff på FS som kan hjelpe på veien heller.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.