Gå til innhold
Arkivverket

[#70604] HO; Etne-soga I-V; feil - manglar - rettingar.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom du som har Etne-soga I-V, av Ståle Dyrvik, har funne feil eller manglar i bøkene, vær gild å gje oss andre melding om det.Kva utgåve gjeld det? Ver venleg å gje opp primærkjelde og grunngjeving.På førehand takk!Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Etne-soga I, 1968, side 455;Under Tesdal står det:'de Welb. Hallis goeds Smør 2 1/2 Løbr - Alle Helgenns goeds Smør 3 1/2 Løbr - forne Allehelgens och de Hallers Ommbudsmænd bygger All gaardenn.'Dette er trolig feil. Nye opplysninger i adelsjordeboka i Statthalderarkivet som omhandler De Galders gods, viser at det eide i Tesdal i Sunnhordland. se debatt om de Galles gods [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=58626&sok=&nr=6&antinnlegg=120&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeKilde: RA, Jordebøker i Statthalderarkivet 1624-26, DIX 5, og Norske Rigs-Registranter, Niende Bind, s 402.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Etne-soga II, 1972, side 472;'...Av lausøyre kan nemnast ei sølvskei med namnet Samuel Christensen Lindenau og årstalet 1673, og ei anna med bokstavane C.A.S. og M.S.D.L. frå 1676.....'*****Jeg finner ingen Samuel Christensen Lindenau i kildene. Derimot var der en prest med navnet Samuel Christensen Linde i Vikedal. Hans foreldre var fogden Christen AndersSønn og Margrete SamuelsDatter Linde på Finnøy. Hr Samuel var gift med datteren til sin forgjenger i embedet, Anne Hansdatter Piil.Konen på Rame, der sølvskjeene er nevnt i et arveskifte, var Lisbeth Samuelsdatter. Hun var sønnedatter av Hr Samuel Christensen Lindes forgjenger i embedet, Hr Hans Rasmussen Piil, og var dermed niese til Hr Samuel Christensen Linde og hans hustru 'Anne' Hansdatter Piil. Det ser ut for at Hr Samuel Chritensen Lind og hans hustru 'Anne' Hansdatter Piil var barnløse.******Jeg prøver å finne ut om de to sølvskjeene befinner seg på Bergen Museum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

I siste nummer av Slekt og Data står det at denne tjenesten som er lagt ut for Møre og Romsdal er en test for å se om dette fungerer. Meningen er at det skal utvides til å gjelde hele landet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva fungerer? Jeg vet ikke hvordan man har planlagt evalueringen av denne siden på DIS. Der er det opprettet ca 20 undersider vedr bygdebøker for 13 kommuner i M&R. Av disse 13 kommunenen er der kommet inn flg innlegg;Gjemnes 2, Halsa 12, Smøla 1, Tingvoll 4, Sunndal 5, Surnadal 5 og Tustna 1.Jeg har opprettet noen sider her på DF vedr bygdebøker i Hordaland og S&F. Det er kun en av dem som kan sies å fungere, og det er den vedr Samnanger, som til nå har 164 innlegg; Lenke Det har selvsagt en god del med det faktum å gjøre at ca 10 debattanter på forumet holder på å lage en digital slektsbok med utg pkt i gamle sogn i Sunnhordland; Strandebarm, Fusa, Samnanger.Hva er argumentet for å ha det på DIS istedetfor DF på DA?Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Mitt argument for SF hos DIS og også GENRESS er at der er en (etter mini mening) en bedre struktur på områdene.Her i DA er mange gode innlegg men det er lite systematisert, men man i DIS sitt SF har en bedre systematisering.Så topp gevinst er en samordning ved at en fra SF (DIS) finner alle kirkebøker med mere og også alle andre relevante opplysninger som ellers ligger spredd (inklusive en mengde innlegg i DA) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Etne-soga V, 1995, side 12:Det står bl a: 'Etter tradisjonen var Mikkjel frå Litlatun i Eidfjord.'Her har jeg, etter mye arbeid, kommet frem til at dette ikke kan stemme. I dette arbeidet måtte jeg gå til kilden for opplysningen i Etne-soga, og det viste seg å stå noe om dette i et notat etter en grandtante av min far. Hun skriver om dette; ' Mikkjel kom fra Lillethun og var sønn av Ole Lillethun og Anna Christoffersdatter Hjeltnes.'I folketellingen for 1801 bor Ole Endresen og Anna Christoffersdatter på Lillethun, de er hhv 46 og 47 år og har tre hjemmeboende døtre mellom 16 og 9 år. Det kan videre se ut for at Anna har giftet seg for 2. gang i 1807 med Jon Vestreim, f. 1780, altså betydelig yngre enn Anna, i 1807. I Bygdebok for Ulvik (1987), b. 1, s. 370, står det ikke noe om Mikkel. Annas fødselsår er her oppgitt til 1754.I Gards- og ættesoge for Eidfjord (1992) s. 258 - 259, står det heller ikke noe om Mikkel. Også her er Annas fødselsår oppgitt til 1754. Det står blant annet at Jon kom for å fri til Annas datter Marta, men hun var lovet bort, så han fridde like godt til mora som da var enke.Når Anna er født 1754/56, og Mikkel er født 1769, er det svært liten aldersforskjell, men det ville ikke være helt umulig biologisk sett at hun kan være hans mor. Avstanden fra Ulvik og Eidfjord til Etne er dessuten et godt stykke, så jeg synes ikke det rimer helt at Anna skal være mor til Mikkel.*** Mikkel kom derimot fra Kvinnherad. Dette er jeg kommet fram til ved å søke etter fakta omkring inngåelsen av hans første ekteskap 1793, med Brita Olsdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11553&idx_id=11553&uid=ny&idx_side=-85>LenkeBrita var fra Nes i Kvinnherad. Foreldre: Ole Larsen og Anne Torsdatter Nes.Arbeidet startet så med å finne dåpen til Mikkel. Han ble f på bruket Leite under Myklebust i Kvinnherad i 1769 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFar: Lars Pedersen Leite, Faddere: Johannes Sjurstøl, Sjur C Haugland, Anders Haugland, Anna Paulsdtr Myklebust, Engel Gjertsdtr Myklebust.Fra Kvinnherad-boken: Mikkel Larsen Leite, g i 1793 m Brita Olsdtr Nes f 1764Det står ikke noe om når han ble født, eller hvor de ble av. Moren var Synnøve Kristoffersdtr Leite (1730-1814). Hun ble g i 1758 m Lars Pederson Lund (1729-1801) (Kv.herad, bd.III, side 653)I FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.