Gå til innhold
Arkivverket

[#70605] Aner til Bergliot Larsdatter Bergan (1.7.1899-16.3.1933) Holtålen


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Søker aner bakover til Bergliot Larsdatter Bergan født 1 juli 1899 i Haltdalen (Holtålen) hun ble døpt 20 aug i Haltdalen i 1899 jmf klok bok nr 685C03 side 25 linje 10.Det jeg har videre er dette: foreldre: lokomotivfører Lars Olsen Bergan født 1863 og Maren Pedersdatter som skal være født 1865 på Røros disses bosted: Berg.Langlete stasjon.Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg finner Lars Olsen Bergans foreldre og foreldrene til Maren Pedersdatter som ant kommer fra Røros.Kan det stå noe om Lars Olsen Bergan i Ålen og Ålbyggen eller er det noe i Haltdalsboka om hans foreldre.Står det noe i Rørosboka om Maren Pedersdatter tro ?Jeg legger til at Bergliot Larsdatter Bergan ble gift 28 okt 1922 med Herlof Larsen Kirkbak ant i Holtålen.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her er familien i FT 1900: Lenke Fødested for Lars Olsen Bergan mangler. Vielsen for Lars Olsen og Maren Pedersdatter, med nærmere opplysninger om ham, kan kanskje finnes i Røros kirkebok ved den tiden deres første barn ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Spørs om han kommer fra gården Bergan( Gnr 10 brn 1) side 129 i Rørosboka bind 5. Det er sikkert noen som vet mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den Martin som ble født på Røros er muligens døpt mellom 56 og 57 her. Mora er Maren Pedersdatter Tyvold. Barnet er døpt i Ålen:LenkeIfølge Rørosboka ble Maren Pedersdatter Tyvold gift med lok. fører Bergan Langlete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Blir slik at Martin her blir halvbror til Bergliot da? Dette står alltså på side 93 i bind 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det blir likeså at foreldrene til Maren Pedersdatter Tyvoll er Peder fredriksen Sandkjernan og Marit Bersvendsdatter Tyvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vi bør ha vielsen før vi er sikker på alt dette, men jeg har ikke funnet dem gift så langt.Foreløpig får vi stole på at det som står i Rørosboka om Maren, er riktig.Lars Olsen Bergan og Maren var i hvert fall gift da datteren Berit ble døpt 20/7-1890: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fredrik Tyvold er en av fadderne på Berit i 1890. Bror av Maren som ifølge Rørosboka ble gift med Anne Jonsdatter Holthe Ålen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da var hun fremdeles Pige i 1889.Men jeg har ikke funnet dem gift i Røros, Ålen, Haltdalen, Singås.Men - som av og til skjer - jeg kan ha gått forbi dem i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jeg kan heller ikke finne dem gift. Ved datteren Berits dåp står det Gilsetstøen etter Bergan så kanskje dette er en bror og foreldrene til Lars Olsen i ft 1865 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01645&gardpostnr=43&merk=43#ovre>Lenke Ole Larsen og Berit Johansdtr har en sønn Lars født i 1863. Konfirmant nr 3 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Slett ikke umulig, Anne. Faddere på Berit 1890 er Johan O Gilsætstø, Gjertrud O samme sted. Jeg tror i hvert det er hva som står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Kan man si foreløpig at Bergan på Glåmos er utelukket som kobling til Lars Olsen Bergan.Maren Pedersdatter Tyvoll er vel riktig ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Det blir slik da at Ole Larsen og Berit Johansdatter blir da foreldre til denne Lars Olsen Bergan ( Gilsetstøen) født 1863.Gilsetstøen er vel et navn i Haltdalen.Er dette et gårdsbruk/gård som eksisterer i dag tro ? Jeg takker så langt for god hjelp. Jeg har Rørosboka som hjelp ang Maren Tyvoll for å gå videre bakover slik forstått at dette sannsynnligvis er det som er riktig. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.