Gå til innhold
Arkivverket

[#70607] Utvandring til Amerika (USA): Bernhard Emil Lunde f: 1890 i Bergen


Gjest Erik Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Andreassen

Bernhard Emil Lunde ble født i Bergen i 1890. Han utvandret til Amerika en gang mellom 1890 og 1920. I 1920 'dukker' hans navn opp i Hennepin (Minneapolis?), Minnesota. Han dør i Minneapolis i 1940 - 50 år gammel. Jeg har forsøkt, uten positivt resultat, å finne ut når og hvordan han forlot Norge og hvor/når han ankom Amerika. Er det noen der ute som har større tilgang til hjelpemidler enn undertegnede og i så fall kan gi meg svar på mitt spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Du skriv at han vart f. 1890, veit du det eller trur du det var omtrent då han vart f.? (det hadde vore kjekt med nøyaktig f.dato)Eg spør avdi eg fann ein Bernhard Lunde her, men han er litt for ung:

bilete7204.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ein annan ting som hadde vore greit å visst, er kva han vert kalla dei stadane i USA du har funne han?Vebnleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ein annan ting som hadde vore greit å visst, er kva han vert kalla dei stadane i USA du har funne han?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Folketelling 1920 sier utvandret 1911:1920 United States Federal Census about Bernard Lunde Name: Bernard Lunde [bernard E Lunde] Home in 1920: Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota Age: 30 years Estimated Birth Year: abt 1890 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Lorette Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1911 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Andreassen

Mariann: Iflg. skannede kirkebøker er Bernhard Emil Lunde født i Bergen 17. juni 1890 og døpt i Nykirken 13. juli så. Registration Card'et du vedlegger må være hans. Om han brukte noe annet navn i Amerika vites ikke (tror ikke det) - jeg har kun et gammelt familiebrev 'form over there' å referere til. Der brukes hans dåpsnavn fullt ut.Tommy: Kan se ut som om du har funnet riktig person, at han utvandret fra Norge i 1911.Hjertelig takk for svar og gode opplysninger!Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Heisan :-) Det var ikkje eg som fann 'registration card', det var Tommy Paulsen 'æres den som æres bør' :-)))Eg la ut den sida til ein ankomst for ein Bernhard Lunde til Virginia.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Bernard Lunde døyr ikkje i 1940, men 1948: LUNDE, BERNARdDate of Death: 27 Sep 1948 County of Death: HENNEPINDu kan bestilla death-certificate her, du kan betala med kort, 9 Dollar, og dødsattesten kjem i løpet av kort tid: http://www.mnhs.org/index.htmDu finn det ved å søkja på namnet skrive akkurat slik som det står her.Lukke til!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Andreassen

I det før omtalte 'amerikabrevet' jeg innehar, står det vitterlig at Bernhard døde i 1940. Brevet er nok skrevet av en dame godt opp i årene. Enten en ren skrivefeil, eller at husken har sviktet. Personen du nevner kan være en annen selv om både navn og sted passer bra. Jeg må finne ut av dette. I alle fall - en meget interessant informasjon. Tusen takk!!Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, ein billeg og grei måte å finna det ut på, er å bestilla Death-certificate, då får du opplysningar som gjer at du kan identifisera han, t.eks. dødsdato :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.