Gå til innhold
Arkivverket

[#70610] Døpte i Skedsmo i tiden 1781 - 1798


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg har 5 barn av Niels Iversen Hvam og Kari Pedersdatter som er født i dette tidsrommet (bosatt Ryen gård i Skedsmo i 1801) Hvor kan de ha blitt døpt hen? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

De ble sannsynligvis døpt i Skedsmo kirke. 8 februar 1830 var det brann i prestegårdsbygningene i Skedsmo og av den grunn finnes ikke dåpsbøker 1760-1815, dessverre ! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha - men da er det ikke så mye å hente der. Det kan jo være jeg finner dem andre steder - foreløpig har jeg bare sett etter dåpen til barna for å finne eventuelle besteforeldre og andre slektninger.Alt godt - mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei ToveJeg anbefaler deg å søke på giftemål og Kari Tingstad har på nettet sammen med andre lagt ut søkbare kirkebøker med lenke til skannede kirkebøker. Der fant jeg vielsen 1781 i Skedsmo, de var allerede da på Hvam begge forlovere Jens Hvam og Povel Melby.. Jeg kopierte adressen, slik atdu kan lete videreLenkeHilsen Kjersti Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

En liten korreksjon samt en opplysning: Navnet mitt er Thingvold, ikke Tingstad, og det er Kjell Halvorsen som har registrert alle navneregistrene til Skedsmo.Fint at navneregistrene blir brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk begge to. Vielsen har jeg, men takk i alle fall.Navneregisteret var jeg ikke klar over, så tusen takk for det.Kan det stå noe om disse folka i bygdebøkene mon tro? Jeg har bind 2, men der er hverken Ryen eller Hvam nevnt så vidt jeg har sett. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hvam og Ryen er i bind III. Jeg har skummet igjennom og kan ikke se at denne familien er nevnt. På Ryen er det kort nevnt at det var 22 familier der i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk i alle fall! Det er mulig at det er Kari Pedersdatter som opprinnelig er fra Hvam. I trolovelsen deres står hun nevnt Som Kari Pedersdatter Hvam mens det ikke står noe stedsnavn på ham. Teksten er: Trolovet på Hvam ungkarl Niels Iversen til pigen Kari Pedersdatter Hvam. Men det kan også være prestens måte å føre inn på, så sikkert er det ikke. Når man kommer såvidt langt bakover er det ikke lett å finne ut av bestandig. Og når kirkebøkene er borte blir det ekstra vanskelig. Er det noen som har noe forslag til hvor jeg kan lete så mottas det med takk. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Som Kari har jeg også lest litt om Ryen og Hvam i bygdebok III for Skedsmo , men fant heller ingen omtale av Nils Iversen Hvam.Jeg vil foreslå en elimineringsprosess og da kan en jo starte med dette:En Inger Iversdatter, 34 år er ved FT 1801 Skedsmo bosatt Holt vestre sammen med ektemann Jacob Hansen og tjenestefolk [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010231&gardpostnr=17&personpostnr=363&merk=363#ovre>Lenke . Da de ble viet i 29 Des 1794 i Skedsmo kom han fra Holt og hun fra Riis Lenke (par nr 19) Etter en sjekk i bygdeboka for disse gårdene fulgt av kontroll mot vielser i kirkebøkene, har jeg tro på at denne Inger kan være datter til Iver Engebretsen/Embretsen. Han ble først viet til Inger Pedersdatter (12 Nov 1742) Lenke (par nr 10)og paret fikk iflg bygdeboka barna Jens, Ole, Elen og Berte før kona Inger døde i 1765/1766.Iver Engebretsen andre kone het Anne Jacobsdatter og de ble gift 4 juni 1767 Lenke (par nr 9) Iflg bygdeboka døde Iver i 1775.Hvis vanlig oppkallingsregel ble fulgt burde deres førstefødte – hvis det var ei jente - få navnet etter enkemannens avdøde kone – Inger. En sjekk av eventuell skifteprotokoll ifm Ivers død i 1775 vil kunne bekrefte om ovennevnte Inger Iversdatter var barn av Iver og kone nr 2 og kanskje gi navn på alle barn som på det tidspunkt var i live etter Ivers første ekteskap også !Da Iver Engebretsens datter Berte fra første ekteskap senere døpte et av sine barn i Sørum kirke – Ole i 1791 – ble de to første faddere oppgitt som Katrine og Inger Iversd: Riis – det var jo ikke uvanlig at søsken ble spurt om å være faddere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ekstraskattemanntallene fra 1762-1772 har rike personopplysninger med navn på ektefeller og barn over 12 år. Det finner du på Riksarkivet. Her kan du lete etter dem. Se her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.