Gå til innhold
Arkivverket

[#70612] Eldre betegnelser på sykdomer med dødelig utgang.


Gjest Idar Kaare Loe
 Del

Recommended Posts

Gjest Idar Kaare Loe

Er det noen der ute som har arbeidet litt med dette temaet? Både prest og klokker skrev jo inn det som var sin samtids betegnelser for ulike dødsårsaker. Men er det noe som har gjort et arbeide om dette? En samling med definisjon av hva vi i dag skriver som navn og benevnelse på de ulike tilstander? Helt konkret har jeg i det siste funnet 'Strupehoste' - kan det være kikhost?. Eller 'Throndhjemske halsesyge', muligens difteri. Og mye annet. Hva finnes det av forklaringer tilgjengelig? Har du et tips? Takker for alle tilbakemeldinger! Idar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Richard Johan Natvig

På Folkehelseinstituttets nettsider, www.fhi.no kan man søke på f.eks. 'den trondhjemske halsesyke', og finne at det er en betegnelse for difteri ('Difteri ble lenge kalt “den trondhjemske halsesyke” etter et større utbrudd i byen i 1845-48.') Og at strupehoste ganske riktig er krupp, ikke kikhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg fikk Difteri (Ekte Krupp) da jeg var 1/2 år gammel. Jeg ble operert i all hast med klærne på. Halsen ble skåret opp og det ble lagt inn sølvrør i halsen min. Jeg lå på isolasjon i 1/2 år og ikke engang min mor fikk komme inn til meg.Min mor fikk beskjed av legen at om hun hadde kommet 1 minutt senere ville hun ikke hatt noen datter. Hjertet mitt ble også angrepet av dette. Idag er det bare arret som synes.Difteri - Ekte krupp fikk de vel bukt med tidlig på 1950 tallet. Betegnelsen Krupp som brukes av mange idag, ble tidligere kalt Falsk Krupp og gikk greit å behandle med innånding av damp.Strubehoste vil jeg vel tro kan være betegnelse på en eller annen form for Krupp - Ekte eller Falsk. Min mor fortalte at det høres ut som bjeffende hoste. Du får ikke puste og blir blå.Ved Kikhoste er det mere pipelyder. Man 'kiker' - drar etter pusten.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jeg må korrigere meg selv (innlegg 4). Falsk krupp er ikke strupelokksbetennelse (som er en sjelden og alvorlig, ofte livstruende tilstand), men en virusinfeksjon i halsens slimhinner (akutt laryngitt). Opptrer hos barn, kan virke dramatisk, men er sjelden alvorlig. Ekte krupp, altså difteri, som Rigmor beskriver (5), er idag svært sjelden i Norge, først og fremst på grunn av vaksinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.