Gå til innhold
Arkivverket

[#70615] Tyding kirkebok Botne (Holmestrand) 1709


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Her introduserer Hans Jansen sin hustru ? Hva står det egentlig ? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1238&idx_id=1238&uid=ny&idx_side=-19>Lenke nederst til høyre. Fortsetter neste side ?Og er det 19 søndager etter Trinitatis eller 19. okt ?Betyr dette at hun er introdusert, at hun kommer fra et annet sogn ?Hvordan passer dette med denne linken (samme person ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser det som 21 p. T, altså 21 søndag etter Trinitatis.Hans Jansons Qvinde introd.Deretter står det på samme linje '23 C' som betyr 23 communikanter, dvs 23 personer til nattverd, og har altså ikke noe med introduksjonen av kona til Hans å gjøre. I nederste linje står oppført navnet på to andre kvinner som også ble introdusert samtidig.Å bli introdusert, betyr at kvinnen var i kirken første gang etter å ha født barn.Til ditt siste spørsmål vet jeg ikke helt hva du er ute etter, men jeg ser at introduksjonen fant sted høsten 1709, altså fikk Hans og kona et barn det året. Anne Cathrine døde i mai 1711, bare 29 år gammel, så det kan passe at hun ikke overlevde forløsningen av det neste barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det står bare 'Hans Jansens Qvinde introd.' Datoen leser jeg som 21. søndag etter Trinitatis - i 1709 skulle det bli 20. oktober.Gifte kvinner ble introdusert (innledet på ny i menigheten) etter barnefødsler, så det har ingenting med det å gjøre hvor hun eventuelt kom fra.Det kan være samme kvinnen det er snakk om i disse to lenkene.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Aud og Else B.Jeg leter egentlig etter en apoteker Hans Jansen født i 1711 gift med Ursula Paludan - søster av biskop Paludan, se en annen tråd LenkeJeg har funnet Lars og Hans Jansen allerede i 1709 også Ole Jansen på 1740-tallet, i tillegg til Hans Jansen fra ca 1750 (som ble gift i Oslo i 1740 og bodde i Moss fra 1744 til 1748 før han kom til Holmestrand).Ca fødselsår på den yngre Hans Jansen er altså 1711 ut fra at han var 65 år da han døde 2. juli 1776. Det er litt skudd i blinde, men han kan være sønn av Lars eller Hans Jansen den eldre.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.