Gå til innhold
Arkivverket

[#70616] MCD Disimo Letarj - hvilket år blir det?


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

I et tingbokreferat fra Ringerike 1657 dateres et middelalderdokument 'm:cd Disimo Letarj'. Skriveren beklager seg over at brevet er nokså uleselig, og tar derfor forbehold for gjengivelsen. Lagrettemennene som nevnes viser at brevet må være utstedt på slutten av 1400-tallet.'M:cd Disimo' tolker jeg som 1410 - men 'Letarj'? Jeg tenker umiddelbart på Lætare - fjerde søndag i faste - men brukte de egentlig latinske betegnelser på dagene i denne tiden? Har noen en annen fortolkning av hva 'Letarj' kan stå for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. 'letarij', du spør om hva ordet står for. Jeg henter frem min gamle Olav Farstad: Latinsk-Norsk ordbok fra 1929, som jeg brukte da jeg tok latin forberedende i 1946. Der står: letare, drepe. Det er den filologiske betydning av ordet. M:cd er sikkert 1410, jeg forestiller meg at letarij er en genitiv-bøyning av ordet, og at 1410 letarij kunne bety 1410 år etter Kristi død, men det virker usansynlig at man har brukt en slik datobetegnelse. Jeg er medisiner, og dårlig i latin. Det er best å rope på en klassisk filolog. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Hei! Takk for tydehjelp. 1410 kan i alle fall ikke være riktig år - det er minst 50 år for tidlig. Jeg tror heller ikke 'Letarj' kommer av letare, drepe. Og jeg har dessuten brukt søkemulighetene i Diplomatarium Norvegicum, og betegnelsen Lætare (fjerde søndag i faste) kommer ikke fram en eneste gang på 1400-tallet.Jeg mener å ha tolket tingbokreferatet fra 1657 riktig, og da gjenstår bare en sannsynlig forklaring: Skriveren har mistolket skriften i originaldokumentet. Han beklaget seg da også over at brevet var nærmest uleselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.