Gå til innhold
Arkivverket

[#70623] En nøtt fra Samnanger: Anna Johannesdtr f ca 1800


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Dette gjelder Knut Knutsen Tysses første kone.Info om han: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1804, side 116. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Han bor på Teigen med ny kone i 1865: LenkeHan ble gift som enkemann med enka etter Knut Larsen TysseMen Knut (24) er nok sønn til hennes første mann.Død: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 18 (1874-1884), Døde og begravede 1878, side 294. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan gifta seg først 23/6-1833 med Anna Johannesdtr Jarland (ingen med det navnet der): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Ekteviede 1833, side 238. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDernest gifta han seg i 1850 med enken etter Knut Larsen Tysse Anna Arnesdtr: N° 48: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 15 (1839-1851), Ekteviede 1850, side 460. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet ser ikke ut for at han og Anna Johannesdtr fikk mer enn et barn: Knut i 1835: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 14 (1826-1839), Fødte og døpte 1835, side 82. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

I 1801 er der disse aktuelleAnne Johannesdatter (Engelsen) på Baldersheim i Strandvik [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011243&gardpostnr=27&personpostnr=326&merk=326#ovre>LenkeAnne Johannesdtr Tveiterås Lenke men hun har nok sikkert du Kjellaug kontroll på.likeså med Anne Johannesdtr Steintvedt Lenkeog Anne Johannesdtr Sandviken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det hjelper jo ikke, da det er 20 år før vielsen hennes. Beklager.men om du ikke har sjekket ut Anna fra Steintveit, så er her skifte etter hennes far 1835 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

lenken til Sandviken 1801 var feil, her er den rette LenkeBegge foreldrene der dør før vielsen til Anna Johannesdtr i 1833, iflg skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Takk for innlegg Arnfrid, kandidater 2, 4 og er utelukket. De var begge gifte. Kandidat 3 var ugift og fikk en sønn i 1838.Henne fra Baldersheim har jeg i min data men uten ektemann.Jeg får sjekke skiftet etter kandidat 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, det hjelper nok ikke for moren døde lenge før 1833 da 'min' Anna Johannesdtr giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, når døde faren, Johannes Engelsen Baldersheim, mon tro? Det kan være skifte etter han selv om det ikke er i registeret. Han kan ha dødd senere. vi får se om vi finner han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

der er 2 Anna Johannesdtr i 1865 i Strandvik som passer i alder, så da er det lite trolig at den Anna du søker er henne på Baldersheim, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg har og kikket på fadderne til sønnen Knut:Peder Gaasdal må være Peder Pedersen Gåsdal f 1787 og g1 m Sigrid Olsdtr Ulland i 1821Her er det ingenting å hente.Anders Tysse må være Anders Larsson Tysse (1796-1860) han var i Knut sin slekt og gm Anna Engelsdtr TysseJohannes Tysseland: kan være den Johannes Olsen Tysseland som er født i 1811, han ble først gift i 1841. Der var foreldra fra Tysseland og Ulland og jeg finner ikke noe interessant der heller. Anna Tysseland kan være søster hans hun ble f i 1814 og gift først i 1843. Men det kan og være kona til Lars Olsen Tysseland, Anna Steinsdtr Haug (f 1808) for de bodde på Tysseland i 1830 åra. Heller ikke her er det noe å hente som kan gi oss en pekepinn.Marta Tysse kan være Marta Nilsdtr Svensdal f 1802 som ble gift i 1828 med Johannes Hansson Tysse (slekt til Knut).Siden jeg ikke ser noen som kan være fra hennes familie, får det meg til å tro at hun ikke var fra Samnanger men var i tjeneste på Jarland.Det var riktignok en Johannes på Jarland, f.753 og sønn til Hogne Johannessen Jarland og Anna Hognesdtr Totland, han ble gift i 1781 med Brita Nilsdtr Kleppe og de bodde på Stolparne. Men, hun døde i 1791 og han giftet seg opp igjen med Marta Knutsdtr Sævell, men han døde allerede i 1798! Ingen datter Anna her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg sjekker eventuelle Anna Johannesdtr konfirmert ca 1815 og finner en Anna Johannesdtr Rongestveit: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Konfirmerte 1816, side 235. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11623&idx_id=11623&uid=ny&idx_side=-140>Lenke Permanent bildelenke: LenkeN° 3 her er og en Anna Johannesdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 12 (1816-1825), Konfirmerte 1818, side 238. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På Dis-treff er der noen kandidater, en Anna Johannesdatter f 1799 trolig død 1841. Så er der en hendelse i 1817, men det står ikke hva. Kan det være konfirmasjon eller en tidl vielse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

13)Ja, der ser jeg en f 1799 og d 1841 14) Ja, jeg visste hvor de kom fra, men ettersom jeg ikke har bygdebøkene derfra, vet jeg ikke om de kan elimineres.Får se om jeg finner henne som døde 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Erfaringsmessig trenger ikke årstallet, i dette tilfellet, 1841, være dødsår. Det kan være en hendelse. F eks føst 1799, konf 1817, viet eller barnedåp 1841. Det er heller ikke sikkert opplysningene er kildebelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg fant en Anna Johannesdtr f i 1799 med foreldre Johannes Johannessen Frøland og Marta Nilsdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1799, side 78. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-81>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Johannes Johannessen Frøland er sønn til Johannes Johannessen Frøland og Anna Hognesdtr Totland. Han ble g i 1798 med Marta Nilsdtr Kvitingen. Hun var sønnedatter til Nils Pedersen Smedby!Finner ikke noe mer om dem verken under Kvitingen eller Frøland.Finner dem heller ikke i ft 1801. jeg har dem i min data, men ingenting om de fikk barn.Johannes døde allerede i 1798 har jeg (ikke sjekket), han må da ha dødd før dattera Anna ble født! Marta finner jeg altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Johannes Johannesen Frøland far dør i 1798: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1798, side 71. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11622&idx_id=11622&uid=ny&idx_side=-74>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har kanhende blandet han og sønnen sammen!Forlovelsen til Johannes og Marta (oppe til venstre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1798, side 74. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg hadde kun ekteskapet og ikke dattera Anna. Det står ikke noe om dem i bygdeboka. Heller ikke noen rettinger om dem i Samnanger II av Lauskard. Jeg leter etter mulige dødsfall for Anna og hennes foreldre, har kommet til juni 1799, men ikke noe så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Blant fadderne til Anna f. 1799 er det folk fra Jarland, Totland og Frøland: Hans Johannessen Frøland (en mulig bror til Johannes som ikke er kommet med i bygdeboka? Ingen med et slikt navn der), Hogne Johannessen Frøland (farbror f. 1775), Baarni Thomasdtr Frøland må være kona til Lars Andersen Frøland ( S I, 698), Guro Hognesdtr Jarland, kan være den yngste av de to søstrene fra Jarland, den eldste var allerede dradd til Fana i 1795. Den yngste ble gift med Berse Torgilsen Frøland i 1801.Baarni Nilsdtr Hau - henne aner jeg ikke hvem det er. Den eneste som kan passe i alder er Borni Nilsdtr Våga (1782)Dersom vi da tenker oss at Marta Nilsdtr og Johannes Johannessen døde, har kanskje Anna vokst opp på Jarland. Men vi finner jo ikke konfirmanter før 1816, så kan ikke sjekke der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.