Gå til innhold
Arkivverket

[#70623] En nøtt fra Samnanger: Anna Johannesdtr f ca 1800


Gjest Kjellaug R. Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Dette paret får en datter Gietrud i 1801: Lenke Men finner ingen Anne døpt der i 1799.Siden får de ingen flere barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om bygdebok for Sund kan avklare noe om familien på Prestegården i Sund i 1801.Ellers vet vi jo at der var samkvem mellom folket i Samnanger og folket i Haus, Bruvik og Fana. Kan hende skal vi dit, men med nevnet Anne Johannesdtr blir ikke dette enkelt. Bergen by er selvsagt også aktuell. Kanskje også Strandebarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg må prøve å finne dåpen til Marta Nilsdtr og se om hun ble født ca 1775/76 - hennes bror Mons var født i ca 1774. Jeg har en magefølelse her!!Det er ikke sikkert de ble værende i Sund siden jeg ikke finner flere barn døpt, eller de kan ha dødd som jeg sa.Vi får se om noen kan hjelpe oss med bygdebøker fra Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ingen bygdebok for Sund, foreløpig, men den er under arbeid. Muligvis vil Oddvar Søreide eller Tore Nordvik oppdage denne tråden. Jeg sender e-post ;)Det er jo ikke gitt at fadderne var i slekt, om dette paret var langveisfra, men ad. dåpen til Gjertrud kan Ole Niels. Børnes (1744-1809) være sønn av Nils Ols. Børnes (ca. 1723-ca. 1785) og hans kone Brite Jensdtr. Ole KAN være bror til Marte Nilsdtr. (jeg har ikke registrert henne som datter i familien, men har flere gap mellom de barna jeg har registrert fordi kildene er litt brokete i Sund på denne tiden). Rasmus Jensen KAN være onkel til Ole og Marte, bror til Brite.Kari Salomonsdtr. Sund var neppe slekt, men nabokone på Sund, gift med Daniel Arnesen fra Kløve i Strandebarm. Margrethe Monsdtr. var tjenestepike på prestegården/Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hun har en bror som heter Torkel som er 1 år yngre, også f i Os, og hvi Ole, konf. i 1825, også er en bror, heter faren Johannes Joh Dybevågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Austevoll Gard og Ætt, Møkster sokn, Djupevåg s. 198:25. Johannes Johannes. Dybevogen. Gift med Herbor. Anne ca. 1803 - Ole 1809 - er alt som står.AGÆ har ikke koblet, men ført for seg selv:30. Torgils Johannesen Eidd i Ous ca. 1800 - 1869. Gift 1833 med Helene Jansdtr. Valhammer ca. 1809 - 74. Herborg 1834-34. Herborg 1835-78. Herborg ble gift med Olaus Andersen Salthella 1728-1915, bosatt Djupevåg. 13 barn. Olaus andre gang gift 1880 og fikk ni barn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Johannes Johannes. Eide f. 1758 g. 23.5.1802 med Herborg Torjelsdtr. Kjøn.Torjels døpt 4.4.1805, død 1869, Djupevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Torjels kone, Helene Jansdtr. Valhammer var f. 1810, død 1874. Datter av Jan Endres. Bjørndal (1778-1858), Os og Herborg Engelsdtr. Gjøen (1781-1814), Fusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Når det gjelder Nils Nilsen Kvitingen (1730) og Brite Olsdtr (1733) var det ikke lett å finne alle barna. De bodde på Smørås i Fana før de flytta til Kvitingen. Nå ser jeg på Fana og der fant jeg en sønn Nils født i 1760: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1760, side 20-21. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8798&idx_id=8798&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå får de Ole i 1762: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1762, side 44-45. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBerthe i 1763: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1763, side 56-57. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkePeder i 1764: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1764, side 70-71. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeNy Ole i 1767:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 4 (1757-1774), Fødte og døpte 1762, side 44-45. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1774 er de i Kvitingen for da blir Mons født: Dåp: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 9 (1766-1779), Kronologisk liste 1774, side 104. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Heisan, her var det kommet inn saker og ting mens jeg leita etter Marta Nilsdtr Kvitingen og hennes søsken.Jeg har ikke funnet Marta og Johannes død, heller ikke deres datter Anna. Nå får jeg se på alt som er kommet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johannes Johannesen Dybevåg ser ut for å være svoger til Krist Jansdtr Eide, gm Anders Johannesen Tveite. I 1801 bor de sammen på Eide i Hålandsdalen, mens Herborg bor hjemme på Kjøn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fana bygdebok, s. 328, Smørås: Nils Nilsen Kvitingen frå Samnanger kjøpte bruket i 1758 for 100 Rdl. Gm. Brita Olsdtr. Nordbø fra Samnanger. Dei sele i 1772 og flytte til Kvittingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var interessant å se at denne Anna Johannesdtr i Dypevågen var født i Os (30). Kan det da være at Marta Nilsdtr Kvitingen er død og Johannes har giftet seg opp igjen med denne Herborg?Takk for alle innlegg, jeg synest at dette kan ha en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

On Nils og Brita Kvitingen, mine 4-tipper står flg hos meg:Niels ble konfirmert 2. søndag i Advent i 1746. Niels reiste i ungdommen til Smørås i Fana, der han var gårdbruker. Gift 1758. I 1769 fikk han skjøte av sin stefar på Kvitingen i Samnanger, der han døde i 1788. Brita ble konfirmert på Hellig 3 Kongers dag i 1754 av Hr Astrup. Gift 1758.Niels og Brita får seks barn; Niels, vår stamfar (1762-1804), Peder (1763-1844), Olav, Mons, Anna og Marta. Fire av disse barna får tilsammen over 20 barn som var bosatte ulike steder i Hordaland og Bergen. Niels og Brita får over 60 oldebarn.Da Niels dør i 1788 gifter Brita seg med Niels Pedersen Lid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nei, nå ser jeg at denne Anna over har en annen mor.42) De fikk 8 barn etter det jeg har funet. Ser ut for at Lauskard har litt feil med hensyn til fødselsåra her. Som du ser fant jeg Nils i 1760 og Ole i 1762, men ettersom de får en ny Ole i 1767 så er det nok denne siste som er gift med Lisbeth Nilsdtr Årland. Det er bare en Ole kommet med i Bygeboka og Berthe 1763 er ikke nevnt.Men jeg skulle ha likt å vite når Marta Nilsdtr og Anna Nilsdtr ble født.Jeg lurer fremdeles på paret på prestegarden i 1801. Den Anna Johannesdtr over f. i 1802 er vel i yngste laget til å være sagt 33 år i 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dåpen til Anna og Marta Nilsdøtre kan vel egentlig være f både i Fana og i Samnager, og kanskje et annet sted også (Sund?), som du sier, Kjellaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ad 41: Et ekteskap nummer to stemmer dårlig med den ugfite Johannes Johannesen på Eide i 1801 og giftemål med Herborg i 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

For det var Gjertrud døpt 3.3.1801 også, og samme Johannes er neppe talt både på Eide og Sund i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

47) Det er nok helt sikkert ikke de folka, dem jeg lurte på er de vi finner i Sund i 1801 som sagt: LenkeDet skal jo ikke være lett!!45) Ja, det kan jo være en mulighet. Det kan jo og være et sammentreff med navna, men jeg har leita i ft 1801 i Sund og fant ikke Nils Nilsen og Berthe Olsdtr der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(45) Forts; mulig det er noe jeg ikke har fått med meg; Hva skulle begrunnelsen for at Nils og Brita kunne ha bodd i Sund mellom Smørås og Kvitingen? Vet ikke om jeg helt forstod det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

49) Nei, det er vel bare et sammentreff. Men paret i 1801 er en annen ting.Det er skifte etter Nils Nilsen Kvitingen død 1788: LenkeKanhende alderen til Marta og Anna står der, har du det? Han var jo din 4. tipp (og bror til min 4. tipp Seselia Nilsdtr.)Du vet vel og at Brita Olsdtr gifta seg opp igjen i 1790 med Nils Pedersson Lid f. 1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.