Gå til innhold
Arkivverket

[#70624] Fosnes-Amerika?: Helmer Kristoferss. Følling & Kristine Nikolaisdtr., Jøssund


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Etter det eg har høyrd, men ikkje sett, reiste Helmer Kristofferss. (Følling) og Kristine Nikolaisdtr frå Jøssund til Amerika ikkje så lenge etter 1865.Familien i ft 1865: LenkeKjenner nokon informasjon som kan stadfeste eller avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

I følge BB Helmer Kristoffersen f 7.3.1842 i Osen død 27.8.1922 på Jøssund. gift 24.9.1865 med Kristine Nikolaisdtr f 26.2.1845 på Jøssund, død 23.4.1916 på Jøssundmo.Står ingenting om at de dro til Amerika (ev. kom tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Det er flere barn her. De bodde på Jøssundmo og sønnene skrev seg for Moe. Ved ekteskapet står Helmer som Heømer Enorius Kristoffersen Følling ved sønnens konfirmasjon bruker han tydeligvis Jøssund, sløyfet Kristoffersen og Følling.Barna: Karl Nikolai Helmersen Moe f 14.7.1865, Jøssund.d 22.3.1946 på Jøssund. Til Amerika i 1886 Edvin Martin Helmersen Moe f 1.2.1873 Jøssund d 7.3.1943 Ugift Hartvig Helmersen Moe f 11.9.1879 på Jøssund d 19.11.1955 Til Amerika 1900 (alle barna f på Jøssund) Disse sønnen delte gården i 1925.En datter som Kristine hadde fra før, Anna Kristine Evensdatter f 28.4.1862 d 30.10.1903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Då var det tilbakevist at dei for til Amerika, ja. Men eg har eit par oppfølgingsspørsmål:Kva er BB (innlegg 7)?Kor døydde Anna Kristine (jf datoen i innlegg 6)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Folket i Flatanger, bind 3, Sør for Jøssundfjorden,av Arnt Landre. Side 86.Boka kan fjernlånes via ditt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg sa eg var svak i nordtrøndergeografien. Men det er vel nærliggande at etternamnet Sund er henta frå Jøssund, akkurat som Jøssundmo vart til Moe. Men dette skriv kanskje bygdeboka om? Eg skal tinge ho på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Du finer Even Sivertsen Jøssund på side 53 i samme bok. Og foreldrene side 51. Det står at han tok navnet Even Sund og flyttet til Vefsn i 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.