Gå til innhold
Arkivverket

[#70628] Tyding av dåpen til biskop Rasmus Paludan (Oslo Domkirke 1. apr. 1702)


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Friderich Rasmusen og Anne Jacobsdatters barn Rasmus. Faddere: Apotecher Wilster, H../Tobiesen, Mad. Glades?/ Mad. Poul Pedersen .../Povelsdatter. Det mangler litt av siden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Berit,da fant jeg rett post. Pussig med apotekeren, han er en gjenganger på masse barnedåper. Faren Friderich Rasmussen Paludan var skreddermester så en kan vel regne med at fadderne var i samme 'skikt'.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Og for å komplettere, her er dåpen til en annen søster, nemlig Ursula den 28. april 1707 LenkeOgså her håper jeg på tyding av faddere ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette klarer jeg bare litt av. 1705: Frederich Palidanus og Anne Jacobsdatters barn Margeritta(Margeritha?) Christina. Hr. Postmester, Frederich apotecher S..../ Commendant Desevis frue/Jomfruen til W....1707: Friderich Baldeus/Boldeus? og Anne Jacobsdatters barn Aasloe. Demm..., Svend Lars K...mager?/Karen Lars Jørgens. og Dav... Jørgen .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Berit,Det har vært vanskelig å finne barna til Friedrich Rasmussen Paludan og Anne Jacobsdatter Schiøtt. Jeg er temmelig sikker på at disse to i 1705 og 1707.Palidanus er jo lett å tolke som Paludan og kombinert med Anne Jacobsdatter er jeg nær 100 % sikker på at det er rett post. Kan apotekerfadderen være foran nevnte apoteker Wilster ?Ut fra dødsdato på Ursula Paludan skulle hun være født i 1707 og jeg finner ikke noen andre aktuelle. Ursula skrives i gamle dager på mange måter og Aasloe eller Ursloe har jeg vært borte i på andre dåp på 1700-tallet.Jeg har for øvrig også sett at paret fikk ytterligere to barn, nemlig Nicolai døpt 20. aug. 1709 og Nicolai igjen 17. apr. 1711 (faren døde i 1712).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Apotekeren er nettopp Johan Jacob Wilster. Jeg skal ha de faddere du søker her, f.eks. at Mad: Glad er Maren Grüner osv., men jeg rekker ikke mer nå. Det er midsommar her idag. PS. Det er søsken før Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Geir,Håper du har fint vær. Her regner det voldsomt.Jeg har notert at Edvard Paludan opererer med ekteskap i ca. 1688, men har ikke funnet det i Chra. Imidlertid har jeg sett Anne Jacobsdatter som mor i div. dåp, men uten at jeg har identifisert faren til Frederik Rasmussen. Bl.a. her Lenke - 2. post på 10. feb. 1700.Wilster er interessant. Jeg finner ham ikke ved søk. Kan du gi meg et tips om hvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke e-adressen din her, kan du sende meg en e-post så skal du høre fra meg.Wilster kan du f.eks. finne på de scannede filmene når han gifter seg i Bragernrs 09.11.1697 eller begraves på Vor Frelsers Kirkegaard i Christiania 16.01.1720. Svogeren Niels Jensen Wittrop drev apoteket videre etter hans død (og hans datter igjen ble gift med den ikke ukjente Willum Friderich Kiølner Willemsen). Det ble også opprettet et testamente mellom Wilster og ektefellen (Anna Jensdatter Wittrop), konf. 01.10.1701Det går alt for langt å nøste opp alt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke fått noen e-post (det kan like gjerne være mine outlook/Telia-problemer som er årsak til dette), men kan bare avklare én ting. Aasloe er Ursula, Friderich Boldeus er feilskrevet. (Som eksempel kan dere sammenligne med faddere til siste Nicolai, begge steder finner dere Karen Sciort (Karen Lars Jørgensen) og Jørgen 'Tømmermand' eller hans kone. Knapmagerne er også representert begge steder, sist ved Lars Knapmager, ved Aasloe med Karen Mortensdatter (Karen Knapmagers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Geir,Takk for avklaring mht Ursula, Boldeus og faddere. Mail er sendt etter at jeg fant din emailadresse igår.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke mottatt, men jeg har såpass store problem med innkommende e-post at jeg vil be deg sende mail'en på nytt en gang etter 10. juli.For sikkerhets skyld, adressen er gkb og c2i.net med krøllalfa imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.