Gå til innhold
Arkivverket

[#70640] Løy hun om alderen?


Gjest Erik Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Thomassen

Min oldemor Kaisa Olsdatter innvandret fra Värmland til Tistedalen i Idd (nå Halden)i 1853. Det var imidlertid først i 1855 at innvandringen ble registrert i kirkeboka, og da sikkert i forbindelse med at hun giftet seg.Under Innvndrede i kirkeboka er det oppgitt at hun var født 24. juli 1832, men presten legger inn en anmerkning om at det knytter seg en viss usikkerhet til når hun var født.I folketellingene og i alle andre senere sammenhenger angis 1835 som riktig fødselsår, og dette stemmer også med de svenske kildene.Alt tyder derfor på at hun oppgav feil alder da hun kom til presten i Idd og skulle ta ut lysning til eksteskap. Spørsmålet er om hun løy med hensikt eller om hun selv var usikker på når hun var født.Hvis hun løy måtte jo dette ha en hensikt. Jeg forestiller meg at dette kan ha noe med at hun som 20-åring ville være for ung til å gifte seg uten farens samtykke, mens dette stilte seg annerledes dersom hun var 23. Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte denne teorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kjenner ikke til at det skulle være noen forskjell på om man var 20 eller 23 år i så henseende. Ugifte kvinner var umyndige inntil 1863: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.