Gå til innhold
Arkivverket

[#70648] Jacob Christensen Foss i Drøbak - hjelp til å finne opphav


Gjest Trond Gellein Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Gellein Løkken

Under folketellingen 1801 for Drøbak bodde smed Jacob Foss, 38 år gammel i Drøbak sammen med sin kone Ingeborg Hansdatter 27 år gammel.Denne Jacob Christianson ble gift 20. oktober 1792 i Kråkstad kirke med Ingeborg Hansdatter Foss. Det ble opplyst at Jacob var dragon og bodde på Wevelstad. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7556&idx_id=7556&uid=ny&idx_side=-99>LenkeDe fikk to barn: 1) Christine Jacobsdatter Foss, født 1793 på Bøhlerplass, og ble døpt 30. juni 1793 i Kråkstad kirke. Hun ble senere gift med Ole Anderson Gellein og de bosatte seg i Drøbak, senere Trondheim. Permanent sidelenke: Lenke 2)Helene Jacobsdatter Foss, født 1796 på Wevelstadplass. Hun ble døpt 7. februar 1796 men døde som spedbarn kun 9 uker gammeli april 1796. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Trond :o)Jeg har ikke noe svar på ditt spørsmål, men legger ihvertfall inn link om gården Vevelstad/Foss om det kanskje kan sette deg på sporet av noe: LenkeJeg skal myse litt på noen av de andre gårdene i Kråkstad også bl.a Løken - Bøler.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Takk for det Rigmor, jeg har vært inne å sjkket lit rundt dise gårdene. Men nye øyne leter bedre : )Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Trond :o)Jeg ble desverre ikke noe klokere. Den eneste jeg fant var en Hans Svendsen på Karlsrud, Kråkstad, som fikk en datter Ingeborg.Men - hvor mange Hans har ikke fatt en datter Ingeborg :-))Jeg fant henne konfirmert i 1790 i Krogstad med Foss bak etternavnet. Jeg har lett etter Jacob Christiansen f. 1754- 1757 og 1762-1764 i Kråkstad og Ås, men fant ham ikke. Jeg prøvde også å lete blandt konfirmerte, men fant ham ikke der heller. (med forbehold om øyne som ikke ser så godt lenger)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Trygve Vik http://www.skislekt.no/Follosl.htm mener at Jakob var sønn av Christian Jakobsen som ble gravlagt 1798 fra en Vevelstadplass 77 år gammel og Kari Olsdatter som ble gravlagt 1806 fra en Vevelstadplass 71 år gammel.Jacob og Ingeborg fra Drøbak er 1805 faddere ved en dåp på Foss i Kråkstad. Hun oppgis da å være jordmor i Drøbak. Barnets foreldre er Abigael Christensd og Christian Hansen på Foss.Trygve Vik skriver at Christian (født 1781) har en søster Ingeborg (født 1774). Christian og Ineborgs foreldre døde ifølge Vik begge på Foss – Hans Hansen 40 år gammel i 1789 og Helle Hansdatter 68 år gammel i 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

Flott, tusen takk! Dette var til meget stor hjelp.Ved Ingeborgs død kriver Jacob C, Foss at 'Hun har som Gjordmoder udi 19 Aar med særdeles held modtaget 1782 Børn'.MvhTrond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.