Gå til innhold
Arkivverket

[#70650] God Sommer!


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg vil gjerne ønske alle en god sommer. Selv vil jeg delvis bli fraværende i 4 uker, selv om min PC blir en del av min bagasje.Min reiserute i år blir Milano, Padova, Venezia, Makarska, Split, Ancona, Lucca og Limone sur Garda. Altså Italia og Kroatia, mye god vin og mat, kirker og middelalder-bygninger. Men mest avslapning.Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

God sommer fra meg til alle som leser dette. Turen i år går til Landsfestivalen i gammeldans/folkemusikk i Geilo og Ål. Den er fra 23. til 28.06, og i tillegg kommer nesten ett døgns reising med tog hver vei. Reiser sammen med venninne, og ingen av oss liker å ta fly. Har tenkt å prøve å få med meg litt slektsforskning også, og håper å få sett noen av stedene jeg har angående slekt i Hallingdal(en 2 ganger tippoldefar født 1816 i Vangen i Ål dro nordover sammen med sine foreldre og søsken til Vikna i Trøndelag i 1826). Så det jeg har av slekt i Hallingdal er fra han og bakover, og jeg har funnet ut ganske mye. Håper å komme meg innom et bibliotek for å ta en kikk på de nye bygdebøkene for Ål, men det blir mye lytting til musikk med blant annet NM i gammeldans og mye mer. Spiller selv trekkspill, men tar det ikke med meg den lange veien på buss og flere tog. Vi skal bo på Geilo, siden det meste av gammeldansen foregår der. Så jeg blir borte fra pc-en i ca 1 uke fra mandag av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

God sommer fra meg til alle som leser dette. Turen i år går til Landsfestivalen i gammeldans/folkemusikk i Geilo og Ål. Den er fra 23. til 28.06, og i tillegg kommer nesten ett døgns reising med tog hver vei. Reiser sammen med venninne, og ingen av oss liker å ta fly. Har tenkt å prøve å få med meg litt slektsforskning også, og håper å få sett noen av stedene jeg har angående slekt i Hallingdal(en 2 ganger tippoldefar født 1816 i Vangen i Ål dro nordover sammen med sine foreldre og søsken til Vikna i Trøndelag i 1826). Så det jeg har av slekt i Hallingdal er fra han og bakover, og jeg har funnet ut ganske mye. Håper å komme meg innom et bibliotek for å ta en kikk på de nye bygdebøkene for Ål, men det blir mye lytting til musikk med blant annet NM i gammeldans og mye mer. Spiller selv trekkspill, men tar det ikke med meg den lange veien på buss og flere tog. Vi skal bo på Geilo, siden det meste av gammeldansen foregår der. Så jeg blir borte fra pc-en i ca 1 uke fra mandag av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

God tur Lars Ove og kos deg i Italia og Kroatia, det er 2 fantastiske land. Det er mye langsiktig energi i god mat og drikke.... Toscana er rikt på begge deler, jeg har ca halve hjertet mitt der. Glemmer aldri en lang ettermiddag og kveld med solnedgang som jeg satt med ei flaske hvitvin på den etrusiske muren i Volterra og diskuterte historie med en nederlender.God sommer til dere andre på forumet også!Min ferietur går mest sannsynlig, væravhengig, til 'gamlelandet', delvis for å samle mer slektsmateriale og å besøke gamle venner. Men uten laptop og web-access.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Riktig god sommer og fine turer ønsker jeg dere alle!Flott reiserute Lars Ove! Hvis du gjør en sving sørover fra Lucca Finner du Rocca de Castagnoli i Gaiole in Chianti! Anbefales! Nydelig vertskap,Laura og Antonio og karakterrik vin!Her i heimen blir det Sicilia til høsten, hvem vet kanskje finner jeg slekt i Corleone ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Riktig god sommer alle sammen! Jeg kom nettopp hjem fra en herlig tur med Hurtigruta fra Bergen til Kirkenes og tilbake til Trondhjem.Turen anbefales varmt!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hurtigruta kan jeg også anbefale varmt, og jeg reiste blant annet hjem til Trøndelag med den hver sommer(Mehamn eller Kjøllefjord-Trondheim)bortsett fra den da jeg bodde i Finnmark og jobbet i skole og barnehage 1989-93, og det samme da jeg skulle nordover igjen senere på sommeren. Har også reist mange ganger med den ellers, og da blant annet flere ganger Sandnessjøen Trondheim, og i 2006 reiste jeg Sandnessjøen-Kristiansund med hurtigruta og tilbake igjen bare til Trondheim.Senere i sommer skal jeg hjem til mine foreldre i Stjørdal, og da har jeg tenkt å fortsette å skrive av arvinger fra skifter Frosta/Åsen på 1700-tallet. Jeg får kanskje noen timer i 2-3 dager der på biblioteket i løpet av de 2-3 ukene jeg er hos mine foreldre. Jeg må dessverre gjøre det på gamlemåten(skrive av først, og så ta det med meg til min pc her for å skrive inn). Jeg har ikke laptop. Til høsten fortsetter jeg dette arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hurtigruta ja! Det er lenge siden jeg reiste med Hurtigruta. Men på 50 tallet reiste jeg hver 14. dag fra Bergen-Kirkenes med den gamle Rangvald Jarl. Jeg hadde sommerjobb i Byssa. Det var den beste sjøbåt av alle Jarlene. Rangvald Jarl var aktiv under krigen for militæret, men ble ombygd etter krigen og satt inn i hurtigrutefarten av Nordenfjelske Damskibsselskap i Trondheim. Jeg mønstret av da vi gikk siste turen fra Kirkenes med en masse tyske turister ombord. Etter ferien ble det Stavangerske Damskipsselskap som ble min neste arbeidsplass. Det er en tur jeg kan anbefale alle å ta! Finere natur enn den Nord-Norske finnes knapt!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei!Det kan godt hende, men navner fra den tiden husker jeg ikke, bortsett fra sjefskokken som hette Olsen til etternavn. Der var en fra Sandnessjøen som var flink å synge og spille gitar. Kanskje hvis jeg ser navnet så kan jeg huske det.Hvilken jobb hadde Sundsetnes?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Det er lenge siden jeg reiste med hurtigruta. Det var da jeg var barn og dro på slektsferie med mine foreldre til Narvik og Mo i Rana.Her i går'n blir det nok ikke så mye reising i år, derimot får jeg amerikabesøk, noen slektninger som kommer for å finne noen av sine røtter. Har aldri møtt dem, men vi er 4-menninger.Ønsker alle en riktig god sommer! Jeg kommer nok til å følge med her inne selv om det er ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Inger Eik. Kan jeg spørre om hvilke slektsrelasjoner du har til Narvik og Mo i Rana? Jeg spør fordi jeg også har slektsrelasjoner til Narvik og Mo i Rana.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg kommer nok til å drive med en del slektsforskning i sommer, ettersom deadline for slektsheftet jeg jobber på nærmer seg - slektsstevnet finner sted 15. august.Men tar ferie et par uker i juli i Montenegro. Da vil jeg passere 50 besøkte land, så det blir artig... :-)Hurtigruta reiste jeg med i 1981 - fra Bodø til Kirkenes. Det var ekstra morsomt da min mor under oppholdet i Harstad gikk om bord på sørgående båt i stedet - da hun oppdaget at hun var på feil båt, var nordgående på vei ut fra havnen og måtte gjøre vendereis for å plukke henne opp. Vi fikk utrolig god kontakt med øvrige passasjer etter dette!(Mener det var en nesten tilsvarende historie i en av Aurora-bøkene til Anne Cath. Vestly.)Ønsker alle bidragsytere en god sommer!Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Birger, jeg har ingen slektsrelasjoner dit nå. Min mor var født i Mo i Rana, men hennes foreldre var innflyttere. Min oldefar (mors farfar) var prest og prost, ordfører og stortingsmann fra Evenes, men han var også innflytter (fra Brevik). Men da jeg var barn, bodde mange av mors slektninger fremdeles på Mo, Evenes, Liland, Bergviknes, Ballangen og Narvik. De fleste av dem er begravet på Evenes kirkegård, mens noen flyttet sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk faktisk med meg noe slektsforskning i Hallingdal på landsfestival i gammeldans/folkemusikk som for det meste foregikk på Geilo. Det hele startet i Ål med blant annet toradertrioen fra Hallingdal sin kjempeflotte musikk, og det var konkurranse i såkalt åpen klasse. Resten foregikk stort sett på Geilo hvor min venninne og jeg bodde under festivalen. Fredag var det mest folkemusikk på Geilo, og derfor passet det meg å dra til Ål fredag for å drive med slektsforskningen. Jeg har jo aldri vært før hverken i Geilo eller Ål, men fikk spurt meg frem til biblioteket i Ål. Der fant jeg en del nytt i de nye bygdebøkene Thor Waraberg har gitt ut, som ble skrevet av. Den boka jeg fant mest i om mine var i bind 7, og den gikk jeg hen på bokhandelen i Ål og kjøpte etterpå. En av mine 2 ganger tippoldeforeldre kom jo fra Ål Det ser ut for meg som om Thor Waraberg har gjort et svært bra arbeid. Siden jeg ikke har bil eller førerkort og ikke har særlig gode fotokunnskaper så ble det ellers ikke det utbyttet det kunne ha gitt, og det spiller jo også en viss rolle at jeg var ukjent å Ål og skulle komibnere slektsforskningen med min store interesse for gammeldans. Jeg skulle også fått sett mer av Geilo hvor noen av mine holdt til, men da skal vi så langt tilbake som til 1600-tallet. Konklusjonen må bli at jeg senere kanskje skal ta en en tur hvor jeg bare driver med slektsforskningen.Ja vi fikk virkelig noen fine dager i Hallingdal med flott vær, og mye fin og god musikk. Kjøpte 4 CD-er(av Nordafjells, Indre Sunnfjord Spelemannslag, en av Jan Borseths gamle innspillinger og CD med Edgar Heringstads orkester. Kjøpte også noter til trekkspillet, så nå får jeg virkelig noe å lytte til og øve på. Jeg kan virkelig anbefale denne landsfestivalen, og ikke er det mye fyll heller som det kan bli på noen festivaler. Øl-servering foregår kun i et mattelt, og ingen har lov å ta det med seg øl ut av det matteltet. Det frister veldig med gammeldansfestival i Nordfjordeid til neste år, men da blir det vanskelig å kombinere med slektsforskning slik som jeg kunne i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare tilføye at jeg selvfølgelig har sett i de utlagte bygdebøkene for Ål av Thor Waraberg, men han har ikke med alt. Det er jo også noe eget med å ha selve boken i håneden, og det er ikke umulig at jeg også senere kjøper bind 8 og bind 1 av nye 'Ål Bygdesoge' etter det jeg fant på fredag. Har også tidligere fjernlånt det som finnes av bygdebøker for Hol(Geilo er i Hol kommune), og om jeg hadde kommet meg på biblioteket der hadde jeg sikkert ikke funnet noe vesentlig nytt. Boka 'Hallingslekter' av Botolf Baklien har jeg fjernlånt 2 ganger. Fant også noe i en bok heter 'Geiloslekter', og den kan jeg jo fjernlåne senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.