Gå til innhold
Arkivverket

[#70652] Gunill Zachariasdatters fødsels/dåpsdato og mors navn/vielsen til mor og far


Gjest Inger Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Pettersen

Hei!Nå må jeg ha hjelp igjen. Jeg søker etter Gunill Zachariasdatters mor. Jeg har søkt etter vielsen til hennes far og mor, men finner ikke. Når er Gunill født? Er dåpsdatoen 27.06.1773?Gunill døpt: nr 3, side 22: Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 2 (1753-1778), Fødte og døpte 1774, side 22. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2913&idx_id=2913&uid=ny&idx_side=-24>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Takk til deg igjen, Berit. Jeg har ikke lært meg å tyde alle kirkeårets tidsangivelse, klarer å tyde hvis det er skrevet fullt ut, men ikke forkortelse. Er forholdsvis ny i denne 'forskerrollen'. Jeg ser ikke at morens navn er oppført, og jeg har heller ikke funnet vielsen til Zacharias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Morens navn var Ane Klemetsdatter. Hun var født omk. 1739, vi vet ikke hvor hun kom fra. Hun giftet seg omk. 1760 med Zacharias Larsen, som var født i årene 1733 - 1739. De har vel først vært innom Brokskar, men satt i hvert fall fra 1764 som husmannsfolk på Bentsjorda. Men i 1768 flyttet de til Berg, hvor de satt som husmannsfolk på bruket Sandvigen. Zacharias var nok fra dette området. Zacharias døde i 1785 og Ane i 1805 (i 1801 Ane Klemissdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei! Brokskar og Bentsjorda ligger ytterst på Malangshalvøya, mellom Balsfjord og Malangen og noe sør for Tromsø. Berg ligger på fastlandet og straks sør for Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Hei!Så fint med litt geografi på en søndag. Jeg er ikke så lokalkjent, men nå fant jeg det på kartet. Berg har jeg nok kjørt forbi en rekke ganger på tur fra Tromsø, uten å registrere det...Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS (Faamilysearch/mormonerne): Lenke Se under Family på høyre side. Da får du opp 12 barn. Jeg har ikke sjekket om det er fakta når det gjelder disse barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Pettersen

Da får jeg takke igjen, det blir litt enklere å søke når jeg har år og navn å søke etter.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg dobbeltsjekket Introduserte kvinner 1760-1771. Første funn under Intro. var: Fer. Pasc 1 1766, neste Fer. Pentec 1 1768, neste Dom.p.trin.11 1770 og Fest Mich. 1771. Der stoppet jeg. Da er det igjen å lete etter dåpen ca. 6 uker før Intro.Om de faktisk fikk barn før 1766(65), så må det ha vært et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte å advare deg mot å stole på det som står i FS. Det du finner der må alltid sjekkes mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant dåpen til Kristen. Han ble døpt samme dag som moren ble introdusert. Nederst h.side Lenke For meg så ser det ut som han hadde noen 'fancy' faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Zacharias kom til Bentsjorda mellom 1762 og 1764 (ekstraskatten). I 1769 nevnes barna: Anders 8, Petter Christian 4 og Lars 2 år gamle. Klemet er et navn som ikke hører til i området. Navnet har vært mye brukt blant samene, men visstnok også blant nordmenn lenger sør i fylket. Bentsjorda var jo setet for Proprietæren, og der holdt jo også Kiil-familien til. Det var ikke uvanlig at 'fremmede' slo seg ned der. så vel derfor 'fancy' faddere. Jeg har sett 13 barn nevnt. Jeg har skiftet etter Zacharias, som jeg skal finne frem og komme tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg fant ikke skiftet etter Zacharias, men derimot skiftet etter Ane Klemetsdatter i 1805. Her er hennes barn som levde i 1805: Petter gift og bodde på Berg. Fredrik gift og bodde på hjemplassen. Søren gift og bodde i Brokskar. Lars ugift og oppholdt seg i København. Gunhild gift med Paul Mortensen og bodde på Løksletta (Lauksletta, opprinnelig en del av Berg), disse flyttet senere til Kaldfjord. Bereth gift med Haagen Knudsen og bodde i Sandvigen (Berg). Maria gift med snekker Thomas Eriksen og bodde i Brokskar. Strengt tatt vet vi fortsatt ikke hvor Zacharias og Ane kom fra og hvor de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.