Gå til innhold
Arkivverket

[#70654] Oskar Thoresius Nilsen, f. Bamble 1884, i Kristiania 1916


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har i følgende kilde funnet at Oskar Thoresius Nilsen kom fra Bamble og født i 1884:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Fødselsregister nr. 1 (1916-1923), Fødte og døpte 1916, side 29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=677&idx_id=677&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hmm. Det virker litt rart hvis en person går fra navnet Oskar Adolf til Oskar Thoresius, selv om patronymet stemmer (men ikke fødselsåret).Ja, jeg må nok uansett finne giftermålet mellom Oskar og Agnes i 1912. Det var ikke i Paulus så langt jeg kunne se av kirkebøkene, så alternativene er mange...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre er det nok Oskar Adolf som er registrert ved 1900 tellingen, LenkeEnig med deg at det ville være merkelig om mellomnavnet var så forskjellig.Har du prøvd å søke på Thoresius som fornavn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 8: Ja, det er jo et interessant forslag som må følges opp. Hvis Oskar har kommet til Kristiania før 1900 kan jo også konfirmasjonen sjekkes for å få info om fødested og foreldre. I tillegg til vielsen, mener jeg.Jeg ønsker som sagt kun å få bekreftet at Bamble er rett opprinnelsessted for Oskar Thoresius. Agnes har jeg fulgt bakover et stykke (moren stammer fra Høllen, faren fra Egersund).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Interessant! Men typisk nok manglet Oskar - ble han igjen en stund hos morens slektninger i Solum, montro? Har forsøkt å lete i kirkebøker i nærheten av Maridalsveien 13 (hvor er forresten den kirkekretsoversikten når man trenger den...), uten å finne konfirmasjon for Oskar (for å se fødested og ev. kobling til personene i ft 1900 lenket til fra innlegg 8). Finner ingen vielse for Oskar og Agnes i Paulus i 1912.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Denne familien flytta i 1882, og Oskar f. 1884?Kanskje du kan prøve om du finner noe under Solumslekt: www.solumslekt.orgJeg har problemer med denne siden, den henger seg bare opp.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jo takk, da har jeg endelig laget et bokmerke for siden. og jeg var ikke helt på vidden da jeg tidligere i dag så igjennom Gamle Aker for konfirmasjonen. Men familien kan jo ha flyttet inn i Maridalsveien like før tellingen, selvsagt, så det er mange steder å lete fortsatt.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 13: Hehe, jeg så bare et 1887-tall øverst på siden og så ikke at Solum-slekten faktisk flyttet til Kristiania i 1882. Feil Nilsen-slekt, med andre ord.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De som flyttet til Chra. i 1882 er de samme som bodde i Maridalsvn.13 i 1900. Så hvorfor tror du det er feil Nilsen-slekt Dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Oskar Thoresius Nilsen skal ha vært født i Bamble, jf. fødselsregisteret for Paulus. Han var født i 1884 ifølge informasjonen der (innlegg 1). Da kan han vel ikke tilhøre Nilsen-slekten som flyttet til Kristiania i 1882?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skal ikke påstå at han tilhører den familien som flyttet i 1882, men det er jo ikke så mange å velge mellom heller når det gjelder Oskar f.1884. At det står at han var født i Bamble i 1916 er greit, men det er dermed ikke helt sikkert. Han fikk jo 2 barn før Ragnild Maria i 1916. Synd det ikke står faddere.Jeg har lett etter Oskar T. født 1884 uten resultat i: Riksh., Jacob, G.Aker og Sinsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Bamble kan være feilreg., tror jeg ville prøve å finne dåpen til denne Oskar i Oslo 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan de ha bodd i Oslo ved den kommunale FT 1 feb.1916.... Kan være en mulighet å sjekke dette i Oslo Byarkiv,da vil jo også de to andra barna stå der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Godt forslag , Solveig!Om det er denne familien det er snakk om så står det i RHDs telling at Oskar er født i født i Kristiania, LenkeSomumbygda er vel ikke langt fra Bamle, og det kan være en feilføring i kirkeboka.Det er ikke mange andre registrerte Oskar Nilsener i 1900 tellingen som kan passe. Nå tror jeg at det er søkt på alle mulige navnvarianter. Fornavn som begynner med Os ... og etternavn begynner med Ni.., uten hell til nå. Det kan være at han var til sjøs, og ikke ble registrert, men det er ganske merkelig dette.Håper en sjekk i adesselister på Oslo Byarkiv kan gi svar.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 22 (og øvrige deltagere). Takk skal du ha - jeg stanset letingen etter 1899, burde åpenbart ha gått videre.Det ser jo ut til at øvrige på listen er oppført med fullt navn. Selv om det kan ha skjedd en glipp, sitter jeg fortsatt med en følelse at denne Oskar er feil person... Men kan foreløbig ikke utelukke ham heller...Jeg skulle gjerne tatt en tur på Byarkivet slik jeg har gjort ift. andre som inngår i slekten, men arbeidssituasjonen og åpningstidene gjør at det vil være mulig å få til før deadline for slektsheftet. Kan selvsagt sjekke det opp i høst, da det jo ikke skader å følge opp noen løse tråder selv om det ikke kommer med i heftet ved denne korsvei. Det kan jo komme oppdateringer senere. Genealogi er ferskvare...DTHDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Jeg skal på byarkivet imorgen Kan sjekke FT 1915-1916-1917 for Sannergt 13 som er oppgitt ved fødsel i 1916Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 24: Det er jo storartet av deg - takk skal du ha! Ta gjerne fotokopier, så betaler jeg deg tilbake - min e-postadresse er dagtho@yahoo.com.Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.