Gå til innhold
Arkivverket

[#70654] Oskar Thoresius Nilsen, f. Bamble 1884, i Kristiania 1916


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Solveig Håklev har vært til stor hjelp ved å kopiere kommunale folketellinger for Sannergata 17 for 1916 og 1917 samt Karlstadgt. 14 for 1913 for meg, noe som har gjort det mulig å få flere detaljer om Oskar Toresius Nilsen.Ifølge ft 1913 var han født i Tørisdal (dvs. Tørdal i Drangedal) 9. april 1884. I 1912 var ekteparet i Kristiansand, men jeg har ikke funnet vielsen, og lurer på om vielsen kan ha funnet sted på Spangereid i stedet. Fra Kristiansand videre til Sannikedal (Sannidal), deretter Karlstadgt. 14 I i Kristiania og den 15. juni 1915 til Sannergata 17.I ft 1916 og ft 1917 står Oskar Toresius dog oppført som født i Bamble...Konfirmasjonen i Sannidal 2. oktober 1898 forteller følgende:Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sannidal, Ministerialbok nr. 16 (1895-1911), Konfirmerte 1898, side 176. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4814&idx_id=4814&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hmm - Tørisdal, Torrisdal og Tørdal i Drangedal er vel forskjellige navn på samme sted? Når jeg ellers skrev 'Tveiterud' som bopel så kan det vel heller stå Tveitereid.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Skal tro om Olava Marie (nr 8) er en søster av Oskar?Kildeinformasjon: Telemark fylke, Lunde i Lunde, Klokkerbok nr. I 1 (1879-1887), Døde og begravede 1881, side 94. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ja, men jeg mente å ha vært borti 'Torrisdal' noe lenger ned på Sørlandet. Men som sagt veldig usikker her.Gårdsnavn ved konf. tolker jeg til 'Strømbo', Strømbø finnes i Drangdal.Ved konf. ser vi også at at han er vaksinert av en P. Aabø. Også et Drangedalsnavn, men jeg finner ikke skanna lister for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ved dåpen kalles faren Ole Nilsen Strand.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Mo, Ministerialbok nr. I 6 (1865-1885), Fødte og døpte 1877, side 50. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 30: Ja, det er vel et sted i Aust-Agder også. Men kanskje ikke så relevant her. greit å ha det nevnt uansett.Olava Marie kan være en søster ja. Kan høre med etterkommerne under slektsstevnet. Men pussig med navnene Ole Nilsen Strand vs. Nils Torstensen...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Finner også Ludvig Martinius f 14 april 1882.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skafså i Mo, Klokkerbok nr. II 2 (1851-1890), Fødte og døpte 1882, side 32. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Ludvig dør en uke gammel.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skafså i Mo, Klokkerbok nr. II 2 (1851-1890), Døde og begravede 1880-1882, side 114. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det kan vel være at Oline Marie Jakobsdatter var gift to ganger - først med blikkenslager Ole Nilsen Strand og så med blikkenslager Nils Torstensen?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.