Gå til innhold
Arkivverket

[#70657] Når og hvor døde Dyre Diriks?


Gjest Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Nyberg

Når og hvor døde legen og kunstmaleren Dyre Diriks, født 1894, sønn av kunstmaleren Karl Edvard Diriks? Det skjedde trolig på 1970-tallet, men ikke nødvendigvis i Norge. Oppgi gjerne kilde, hvis du har noen formening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Takk for det, Berit, men problemet er at NST 24:36 sier at han døde i januar 1972. Så derfor hadde det vært ønskelig med en tredje kilde. Normalt er vel NST mer pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kunstnerfamilies krønike på nett!Aftenposten Morgen: - 22.06.2003 - Side: 11 - Seksjon: KULTURForfatter: CHRISTIANSEN ANN Emne: Internett|KunstKlikk deg inn på nettsiden til kunstnerfamilien Diriks og kikk på deres fantastiske utklippsbøker. En familiekrønike blir konservert og digitalisert.ANN CHRISTIANSEN Nasjonalbiblioteket har tatt fatt på et gigantisk prosjekt. Foreløpig er deler av det første av de 12 stappfulle bindene tilgjengelig på nettet.- Et fantastisk materiale, med høydepunkter fra norsk kunst og kultur på 1800-tallet, sier Per Mæleng, avdelingsleder for avdeling for kultur og informasjon. I sentrum for familiearkivet er kunstmaleren Edvard Diriks og hans nærmeste familie. Diriks var gift med den svenskfødte kunstneren Anna Diriks, som er den som har ordnet materialet, limt brev, fotografier, menyer, avisutklipp, skisser og originaltegninger inn i store utklippsbøker. Hun har også dekorert sidene. Munch og Picasso Her er mange hundre tegninger og skisser signert kunstnerne i familien, Carl Fredrik Diriks (1814- 95), Edvard Diriks (1855- 1930) og Dyre Diriks (1894- 1976), og fra deres kunstervenner, blant dem Edvard Munch, Erik Werenskiold og Christian Krohg. Men her er også utenlandske storheter som Pablo Picasso og Amedeo Modigliano, sistnevnte er representert med fire portrettegninger. Familien Diriks hørte gjennom hele 1800-tallet med til den politiske og kulturelle eliten i hovedstaden. Edvard Diriks levde en stor del av sitt kunstnerliv i Paris. Må konserveres Arkene i utklippsbøkene er syreholdige, og man frykter at materialet kan gå i oppløsning. Hver eneste gjenstand er forsiktig løsnet og konservert. Samtidig blir alle gjenstander og sider digitalisert, slik at albumet slik det opprinnelig fremsto, og i alle sine detaljer, blir tilgjengelig på nettet. Ved hjelp av økonomisk støtte fra Norsk kulturråd blir hele det første albumet ferdig konservert og digitalisert i løpet av 2003. Målet er å få midler til å restaurere flere av de 12 bindene som utgjør det sjeldne familiearkivet.Familien Diriks nettside finner du på: www.nb.no/baser/diriks/virtuellealbum/ index.htmlBildetekst: Familieidyll. En akvarell av dagligstuen til familien Diriks på Hjortnæs, med (fra venstre) Margrethe, Lille Anna, Nathalie, fru Diriks, Kirsten, Ketil og Olaf, datert 10. april 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jo takk, jeg er godt kjent det virtuelle albumet til Nasjonalbiblioteket. Men det er vel hovedsaklig satt sammen av moren til Dyre Diriks, og hun overlevde ham ikke, så Dyres dødsdato finner vi nok ikke der.Jeg fant ikke Dyre Diriks i Kunstnerleksikonet. Jeg tenkte også på boken over dem som mottok St. Olav, som jeg tror han gjorde, men boken er nok for gammel. Bøker over leger har jeg ikke sett på. Dyre Diriks hadde belgiskfødt kone og fikk visstnok den franske Æreslegionen, så han oppholdt seg sikkert mye der sør. Kanskje derfor det står så lite om ham i norske kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.